Wien, 24. 4. 08

Sehr geehrter Herr! 1

Wollen Sie die Freundlichkeit haben, ein Exemplar meiner „Th. u. Ph.“ auf meine Rechnung an das „Archiv der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien zu senden, dessen Archivar, H. Dr. Mandyczewsky mich darum ersucht hat. 2 – Wenn ich bis jetzt das Manuscript des „ Contrapunktes “ noch nicht eingesandt habe, so hat daies darin seinen Grund, daß ich plötzlich alle meine Zeit u. Kraft einer II. Auflage eines in der hiesigen „ Universal-Edition “ vor nicht langer Zeit erschienenen Werkchens („Beitrag zur Ornamentik “) zur Verfügung stellen mußte, u. die Veranstaltung eben der II. Auflage durchaus keine Verzögerung erleiden durfte. 3 In wenigen Tagen kehre ich zum „ Cp.“ zurück, wo nur die letzten Bogen zu revidieren sind.

Nur nun eine Bitte um Ihren Rath. H. Dr. Th. v. Frimmel bat mich mehrmals dringend um dem einem ersten eröffnenden Aufsatz des II. Jahrganges seines „Beethoven-Jahrbuches“ (Verlag, G. Müller , München). Für eben diesen Jahrgang {2} bereitet Dr. Frimmel selbst sehr umfassende Auszüge aus meinem 1. Band. 4 Ich schlug dem genannten Herausgeber, der als Beethoven -Forscher vielleicht auch Ihnen bekannt sein dürfte, einen Aufsatz über den Anfang der V. Symphonie von Beethoven vor, der im 2. Band meiner „ Th. u. Ph. “ im Rahmen eines contrapunktischen Problems seinen bestimmten Platz bereits seit langem inne hat. Nun, kann dieses dem 2. Bande irgend schaden? Oder ist es am Ende von Vorteil, wenn ein Abschnitt aus einem demnächst erscheinenden größeren Werke in einem so regardierten Jahrbuch, wie es das frimmel’sche ist wiedergegeben wird?

Besten Dank im Vorhinein 5 für alle Mühewaltung.


Mit ausgezeichneter Hochachtung
Ir ergb.
[signed:] H Schenker

© Transcription Ian Bent, 2005, 2017


Vienna, April 24, 1908

Dear Sir 1

Would you be so kind as to send a copy of my Theories and Fantasies , to be charged to my account, to the Archive of the Society of Friends of Music in Vienna. The Keeper of that Archive, Dr. Mandyczewski, has asked me for one. 2 — The reason why I have not yet submitted the manuscript of my Counterpoint is that I was obliged suddenly to put all my time and energy into a second edition of a booklet ( A Contribution to the Study of Ornamentation ) that appeared not long ago from Universal Edition here, and the preparation of this second edition brooked absolutely no delay. 3 I shall get back to Counterpoint again in a few days' time; all that is left is to revise the final gatherings.

Now just to ask your advice. Dr. Theodor von Frimmel has several times insistently asked me for the a first, opening essay for the second annual volume of his Beethoven-Jahrbuch (published by G. Müller of Munich). For this volume, {2} Dr. Frimmel himself is preparing a very wide-ranging selection of excerpts from my volume I. 4 I proposed to the editor, Dr. Frimmel, who may perhaps be familiar to you as a Beethoven scholar, an essay on the opening of the Fifth Symphony of Beethoven that has long had its designated place in volume II of my Theories and Fantasies in the context of a contrapuntal problem. Could this in any way damage the chances of volume II? Or is it ultimately an advantage if a selection from a soon-to-appear larger work is presented in an annual periodical as highly regarded as that of Frimmel?

With many thanks in anticipation 5 for any trouble this may put you to.


With kind regards,
Your devoted
[signed:] H. Schenker

© Translation Ian Bent, 2005, 2017


Wien, 24. 4. 08

Sehr geehrter Herr! 1

Wollen Sie die Freundlichkeit haben, ein Exemplar meiner „Th. u. Ph.“ auf meine Rechnung an das „Archiv der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien zu senden, dessen Archivar, H. Dr. Mandyczewsky mich darum ersucht hat. 2 – Wenn ich bis jetzt das Manuscript des „ Contrapunktes “ noch nicht eingesandt habe, so hat daies darin seinen Grund, daß ich plötzlich alle meine Zeit u. Kraft einer II. Auflage eines in der hiesigen „ Universal-Edition “ vor nicht langer Zeit erschienenen Werkchens („Beitrag zur Ornamentik “) zur Verfügung stellen mußte, u. die Veranstaltung eben der II. Auflage durchaus keine Verzögerung erleiden durfte. 3 In wenigen Tagen kehre ich zum „ Cp.“ zurück, wo nur die letzten Bogen zu revidieren sind.

Nur nun eine Bitte um Ihren Rath. H. Dr. Th. v. Frimmel bat mich mehrmals dringend um dem einem ersten eröffnenden Aufsatz des II. Jahrganges seines „Beethoven-Jahrbuches“ (Verlag, G. Müller , München). Für eben diesen Jahrgang {2} bereitet Dr. Frimmel selbst sehr umfassende Auszüge aus meinem 1. Band. 4 Ich schlug dem genannten Herausgeber, der als Beethoven -Forscher vielleicht auch Ihnen bekannt sein dürfte, einen Aufsatz über den Anfang der V. Symphonie von Beethoven vor, der im 2. Band meiner „ Th. u. Ph. “ im Rahmen eines contrapunktischen Problems seinen bestimmten Platz bereits seit langem inne hat. Nun, kann dieses dem 2. Bande irgend schaden? Oder ist es am Ende von Vorteil, wenn ein Abschnitt aus einem demnächst erscheinenden größeren Werke in einem so regardierten Jahrbuch, wie es das frimmel’sche ist wiedergegeben wird?

Besten Dank im Vorhinein 5 für alle Mühewaltung.


Mit ausgezeichneter Hochachtung
Ir ergb.
[signed:] H Schenker

© Transcription Ian Bent, 2005, 2017


Vienna, April 24, 1908

Dear Sir 1

Would you be so kind as to send a copy of my Theories and Fantasies , to be charged to my account, to the Archive of the Society of Friends of Music in Vienna. The Keeper of that Archive, Dr. Mandyczewski, has asked me for one. 2 — The reason why I have not yet submitted the manuscript of my Counterpoint is that I was obliged suddenly to put all my time and energy into a second edition of a booklet ( A Contribution to the Study of Ornamentation ) that appeared not long ago from Universal Edition here, and the preparation of this second edition brooked absolutely no delay. 3 I shall get back to Counterpoint again in a few days' time; all that is left is to revise the final gatherings.

Now just to ask your advice. Dr. Theodor von Frimmel has several times insistently asked me for the a first, opening essay for the second annual volume of his Beethoven-Jahrbuch (published by G. Müller of Munich). For this volume, {2} Dr. Frimmel himself is preparing a very wide-ranging selection of excerpts from my volume I. 4 I proposed to the editor, Dr. Frimmel, who may perhaps be familiar to you as a Beethoven scholar, an essay on the opening of the Fifth Symphony of Beethoven that has long had its designated place in volume II of my Theories and Fantasies in the context of a contrapuntal problem. Could this in any way damage the chances of volume II? Or is it ultimately an advantage if a selection from a soon-to-appear larger work is presented in an annual periodical as highly regarded as that of Frimmel?

With many thanks in anticipation 5 for any trouble this may put you to.


With kind regards,
Your devoted
[signed:] H. Schenker

© Translation Ian Bent, 2005, 2017

Footnotes

1 Writing of this letter is not recorded in Schenker's diary.

2 For the invoice for this transaction, see OJ 9/32, [4]. Schenker made precisely the same request to Universal Edition on August 19, 1908, for a copy of A Contribution to the Study of Ornamentation: see WSLB 14.

3 This statement accords entirely with the facts. The first edition of Ornamentik was published on July 24, 1903, the second edition on August 24, 1908. The demand for revisions to the work came from Hertzka out of the blue and on a tight schedule on March 24, 1908 (OC 52/383), Schenker agreed on the following day (WSLB 1), and diary entries (OJ 1/5, p. 89) report gruelling work during the first week of April; the work went to press on April 8 (Verlagsdruckbuch UE 812), at which point Schenker reports a nervous condition resulting from the work; after that, Schenker was occupied with proof correcting from mid-April to June 23 (WSLB 9).

4 See CA 75, February 8, for the first reference to this project.

5 "im Vorhinein": an Austrian expression.

Commentary

Rights Holder
Heirs of Henrich Schenker, deemed to be in the public domain.
License
All reasonable steps have been taken to locate the heirs of Heinrich Schenker. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.
Format
2p letter, Bogen format, holograph salutation, message, valediction, and signature
Provenance
J.G. Cotta’sche Nachfolger/Stuttgarter Zeitung (document date-c.1954); Cotta-Archiv (Stiftung der Stuttgarter Zeitung), Schiller-Nationalmuseum, Marbach am Neckar, Germany (c.1954-)

Digital version created: 2017-09-13
Last updated: 2012-11-02