[This draft in Jeanette Schenker's hand contains some interlinear revisions in Heinrich Schenker's hand. These have been disregarded in the present transcription so as to convey this recension of the contract drafting process intact. For a later stage of this contract incorporating many of these revisions, see OC 52/560 and 447, March 23, 1920.]
[No U-E letterhead]

Die Universal-Edition in Wien u. Herr Dr Heinrich Schenker, Tonkünstler in Wien sind heute folgenden Vertrag 1 miteinander eingegangen:

§ 1

Doktor Schenker übergibt der Universal-Edition in Wien das Verlagsrecht nachstehender Arbeiten:

1. 1. die „Kleine Bibliothek“, gedacht als zwanglose Folge von Zweibogenheften, höchstens zwölf im Jahr, in denen er verschiedene Themen aus dem Gebiete der Musik zur Erörterung bringen will, so z.B. die Darstellung von Symphonie-, Kammer-Musik, Lied, Klaviersonaten dem Inhalt, dem Vortrage nach, Studien über Vortrag überhaupt, Kritisches u. sonst Vermischtes. Daher würde er von vornherein auch darauf sehen, daß die Darstellung aus den einzelnen Stoffen ihre Abrundung derart erfahre, dass z.B. Sinfonien von Beethoven, Brahms, Etüden von Chopin und dgl. auch selbständig u. nach Möglichkeit auch vollständig herausgegeben werden könnten.

2. die Ausgabe sämtlicher Klaviersonaten von Beethoven, revidiert nach den zur Zeit überhaupt erreichbaren Autographen, Skizzen u. Erstdrucken u. mit Fingersatz versehen.

§ 2

Die erste u. jede folgende Auflage soll fünftausend (5000) Exemplare umfassen. Sobald eine Auflage erschöpt ist, soll eine Neuauflage binnen höchstens sechs Monaten ausgegeben werden, widrigenfalls dem Autor das Recht zustünde, das Werk anderswo erscheinen zu lassen.

§ 3

Der Ladenpreis eines Zweibogenheftes bezw. der Ausgabe wird festgesetzt mit [added in HS's hand:] M 4.-. Eine Aenderung dieses Preises hat nur über Vereinbarung stattzufinden.

Dr Schenker erhält als Honorar vom Ladenpreis des Zwei- {2} bogenheftes 20% u. zwar von jedem verkauften Exemplar. Dasselbe gilt von jeder Uebersetzung u. ferner auch von jeder von immer gearteten Ausgabe der von ihm revidierten Beethoven-Sonaten. Die Universal-Edition verpflichtet sich, die vom Autor rekonstruirte Tonfolge der von ihm herausgegebenen Ausgaben ohne seine Zustimmung keiner anderen Ausgabe derselben Tonwerke zum Grunde zu legen.

Bei Verkauf des Uebersetztungsrechtes teilt der Verlag die Kaufsumme zur Hälfte mit dem Verfasser.

Abrechnung hat alljährlich nach der Buchhändler-Ostermesse, spätestens aber bis 15. Oktober eines jeden Jahres zu erfolgen u. das auf Herrn Dr Schenker entfallende Honorar ist ihm zu diesem Termine auszuhändigen. Doch verpflichtet sich der Verlag, die Hälfte der Auflage bei Uebergabe des Manuscriptes zu honorieren. Ueber den weiteren Absatz hat Abrechnung wie oben erwähnt zu erfolgen.

§ 4

Mit Rücksicht darauf, daß dem Verfasser der „Kleinen Bibliothek“ aus diesem Vertrage die selbstverständliche Pflicht erwächst, über die einzelnen Themen keine weiteren Abhandlungen an andere Verlage bezw. Stellen zu übergeben, übernimmt dagegen der Verlag seinerseits die Verpflichtung, die übernommenen Manuscripte unverzüglich zum Druck u. zur Publikation zu bringen, schon um zu verhuten, daß die Korrektur mit der Abfassung neuer Hefte collidieren.

§ 5

Der Verlag verpflichtet sich des Verfassers Recht auf freie Meinungsäusserung unter allen Umständen gelten zu lassen u. den Wortlaut der Werke niemals aus eigenem, diesen oder jenen Rücksichten zuliebe, zu verändern oder zu kürzen.

§ 6

Der Verlag verpflichtet sich, der Tendenz des Verfassers, die Werke unserer größten Meister von allen im Laufe der Generationen hinzugekommenen, den Inhalt entstellenden Veränderungen u. Zitaten zu befreien u. so genau als nur möglich lediglich nach den Wünschen der Meister wiederzugeben damit entgegenzukommen, daß er ihm das Vorrecht der Herausgabe der Klaviersonaten von Haydn u. Mozart einräumt, wodurch die Rettung der ewigen Meisterwerke so voll- {3} ständig als möglich durchgeführt werden kann. Die Uebernahme der Herausgeberarbeit würde dann unter denselben Bedingungen wie oben sub § 3 erfolgen.

§ 7

Dieser Vertrag geht mit allen Rechten u. Pflichten auf die beiderseitigen Erben bezw. Geschäftsnachfolger über.

§ 8

Frei Exemplare? Rezensions-Exemplare - welcher Prozentsatz jeder Auflage?

[unsigned, undated]

© Transcription Ian Bent, 2009

[This draft in Jeanette Schenker's hand contains some interlinear revisions in Heinrich Schenker's hand. These have been disregarded in the present transcription so as to convey this recension of the contract drafting process intact. For a later stage of this contract incorporating many of these revisions, see OC 52/560 and 447, March 23, 1920.]
[No U-E letterhead]

Universal Edition in Vienna and Dr. Heinrich Schenker, composer in Vienna have today mutually concluded the following contract: 1

§ 1

Dr. Schenker assigns to Universal Edition in Vienna the publishing right of the following works:

1. The Little Library , envisioned as a succession of two-gathering issues appearing from time to time, with a maximum of twelve per year, in which he will discuss a variety of topics in the realm of music, e.g. the presentation of symphonic and >chamber music, solo song, and keyboard sonatas, according to their content and performance, studies of performance in its own right, and other critical matter, and miscellanea. For this reason, he would from the outset take great care that the presentation proceed from the separate components through to their fully rounded form, in such a way that for example symphonies by Beethoven and Brahms, etudes by Chopin and suchlike, could be given not only separately but where possible also in their entirety.

2. the edition of the collected Piano Sonatas of Beethoven, revised according to the autograph manuscripts, sketches, and first editions insofar as these are accessible at the present time and supplied with fingering.

§ 2

The first and each succeeding edition shall comprise five thousand (5,000) copies. As soon as an edition is exhausted , a new edition is to be produced within at most six months, failing which the author would be entitled to arrange for the work to be published by some other means.

§ 3

The retail price of a two-gathering issue or the edition will be set at [added in HS's hand:] 4 Marks. Any increase in this price is to take place only by agreement.

Dr. Schenker will receive as honorarium 20% of the retail price of each copy sold of the two-gathering {2} issue. The same applies to each translation, and moreover also to each edition of the Beethoven Sonatas edited him in perpetuity. Universal Edition undertakes not to use the succession of tones reconstructed by the author in the editions edited by him as a basis for any other edition of the same musical work without his consent.

In the event of the sale of the translation rights the publishing house apportions half of the purchase amount to the author.

Statement of account has to be rendered annually after the book retailers' Easter Fair, but at latest by October 15 in any one year, and the honorarium due to Dr. Schenker is to be handed over to him by this deadline. The publishing house commits to paying as honorarium half of the [honorarium for the] edition upon the handing over of the manuscript. Statement of account of subsequent sales is to be rendered as stated above.

§ 4

In view of the fact that from this contract the self-evident obligation falls to the author of the Little Library not to entrust any musicological essays on the individual topics to other publishing houses or places, the publishing house on the other hand undertakes for its part the obligation to commit to print and publication immediately the manuscripts that it receives, merely in order to prevent the correction of proofs from coinciding with the authoring of new issues.

§ 5

The publishing house commits itself to acknowledge the author's right under all circumstances to free expression of opinion, and never to alter or to curtail the wording of the works for the sake of its own or any other considerations.

§ 6

The publishing house commits itself to comply with the intention of the author to liberate the works of our great composers from all the alterations and quotations introduced over the course of the generations to the disfigurement of their content, and to give them in such a way that they reflect as precisely as possible the wishes of the composers and nothing else; and to according him the privilege of editing the piano sonatas of Haydn and Mozart, whereby the rescuing of the eternal masterworks can be carried through as {3} completely as possible. The assumption of the work of editing would then occur under the same conditions as above under § 3.

§ 7

This contract devolves with all rights and obligations upon our respective heirs and business successors.

§ 8

Free copies? Review copies – which percentage of each edition?

[unsigned, undated]

© Translation Ian Bent, 2009

[This draft in Jeanette Schenker's hand contains some interlinear revisions in Heinrich Schenker's hand. These have been disregarded in the present transcription so as to convey this recension of the contract drafting process intact. For a later stage of this contract incorporating many of these revisions, see OC 52/560 and 447, March 23, 1920.]
[No U-E letterhead]

Die Universal-Edition in Wien u. Herr Dr Heinrich Schenker, Tonkünstler in Wien sind heute folgenden Vertrag 1 miteinander eingegangen:

§ 1

Doktor Schenker übergibt der Universal-Edition in Wien das Verlagsrecht nachstehender Arbeiten:

1. 1. die „Kleine Bibliothek“, gedacht als zwanglose Folge von Zweibogenheften, höchstens zwölf im Jahr, in denen er verschiedene Themen aus dem Gebiete der Musik zur Erörterung bringen will, so z.B. die Darstellung von Symphonie-, Kammer-Musik, Lied, Klaviersonaten dem Inhalt, dem Vortrage nach, Studien über Vortrag überhaupt, Kritisches u. sonst Vermischtes. Daher würde er von vornherein auch darauf sehen, daß die Darstellung aus den einzelnen Stoffen ihre Abrundung derart erfahre, dass z.B. Sinfonien von Beethoven, Brahms, Etüden von Chopin und dgl. auch selbständig u. nach Möglichkeit auch vollständig herausgegeben werden könnten.

2. die Ausgabe sämtlicher Klaviersonaten von Beethoven, revidiert nach den zur Zeit überhaupt erreichbaren Autographen, Skizzen u. Erstdrucken u. mit Fingersatz versehen.

§ 2

Die erste u. jede folgende Auflage soll fünftausend (5000) Exemplare umfassen. Sobald eine Auflage erschöpt ist, soll eine Neuauflage binnen höchstens sechs Monaten ausgegeben werden, widrigenfalls dem Autor das Recht zustünde, das Werk anderswo erscheinen zu lassen.

§ 3

Der Ladenpreis eines Zweibogenheftes bezw. der Ausgabe wird festgesetzt mit [added in HS's hand:] M 4.-. Eine Aenderung dieses Preises hat nur über Vereinbarung stattzufinden.

Dr Schenker erhält als Honorar vom Ladenpreis des Zwei- {2} bogenheftes 20% u. zwar von jedem verkauften Exemplar. Dasselbe gilt von jeder Uebersetzung u. ferner auch von jeder von immer gearteten Ausgabe der von ihm revidierten Beethoven-Sonaten. Die Universal-Edition verpflichtet sich, die vom Autor rekonstruirte Tonfolge der von ihm herausgegebenen Ausgaben ohne seine Zustimmung keiner anderen Ausgabe derselben Tonwerke zum Grunde zu legen.

Bei Verkauf des Uebersetztungsrechtes teilt der Verlag die Kaufsumme zur Hälfte mit dem Verfasser.

Abrechnung hat alljährlich nach der Buchhändler-Ostermesse, spätestens aber bis 15. Oktober eines jeden Jahres zu erfolgen u. das auf Herrn Dr Schenker entfallende Honorar ist ihm zu diesem Termine auszuhändigen. Doch verpflichtet sich der Verlag, die Hälfte der Auflage bei Uebergabe des Manuscriptes zu honorieren. Ueber den weiteren Absatz hat Abrechnung wie oben erwähnt zu erfolgen.

§ 4

Mit Rücksicht darauf, daß dem Verfasser der „Kleinen Bibliothek“ aus diesem Vertrage die selbstverständliche Pflicht erwächst, über die einzelnen Themen keine weiteren Abhandlungen an andere Verlage bezw. Stellen zu übergeben, übernimmt dagegen der Verlag seinerseits die Verpflichtung, die übernommenen Manuscripte unverzüglich zum Druck u. zur Publikation zu bringen, schon um zu verhuten, daß die Korrektur mit der Abfassung neuer Hefte collidieren.

§ 5

Der Verlag verpflichtet sich des Verfassers Recht auf freie Meinungsäusserung unter allen Umständen gelten zu lassen u. den Wortlaut der Werke niemals aus eigenem, diesen oder jenen Rücksichten zuliebe, zu verändern oder zu kürzen.

§ 6

Der Verlag verpflichtet sich, der Tendenz des Verfassers, die Werke unserer größten Meister von allen im Laufe der Generationen hinzugekommenen, den Inhalt entstellenden Veränderungen u. Zitaten zu befreien u. so genau als nur möglich lediglich nach den Wünschen der Meister wiederzugeben damit entgegenzukommen, daß er ihm das Vorrecht der Herausgabe der Klaviersonaten von Haydn u. Mozart einräumt, wodurch die Rettung der ewigen Meisterwerke so voll- {3} ständig als möglich durchgeführt werden kann. Die Uebernahme der Herausgeberarbeit würde dann unter denselben Bedingungen wie oben sub § 3 erfolgen.

§ 7

Dieser Vertrag geht mit allen Rechten u. Pflichten auf die beiderseitigen Erben bezw. Geschäftsnachfolger über.

§ 8

Frei Exemplare? Rezensions-Exemplare - welcher Prozentsatz jeder Auflage?

[unsigned, undated]

© Transcription Ian Bent, 2009

[This draft in Jeanette Schenker's hand contains some interlinear revisions in Heinrich Schenker's hand. These have been disregarded in the present transcription so as to convey this recension of the contract drafting process intact. For a later stage of this contract incorporating many of these revisions, see OC 52/560 and 447, March 23, 1920.]
[No U-E letterhead]

Universal Edition in Vienna and Dr. Heinrich Schenker, composer in Vienna have today mutually concluded the following contract: 1

§ 1

Dr. Schenker assigns to Universal Edition in Vienna the publishing right of the following works:

1. The Little Library , envisioned as a succession of two-gathering issues appearing from time to time, with a maximum of twelve per year, in which he will discuss a variety of topics in the realm of music, e.g. the presentation of symphonic and >chamber music, solo song, and keyboard sonatas, according to their content and performance, studies of performance in its own right, and other critical matter, and miscellanea. For this reason, he would from the outset take great care that the presentation proceed from the separate components through to their fully rounded form, in such a way that for example symphonies by Beethoven and Brahms, etudes by Chopin and suchlike, could be given not only separately but where possible also in their entirety.

2. the edition of the collected Piano Sonatas of Beethoven, revised according to the autograph manuscripts, sketches, and first editions insofar as these are accessible at the present time and supplied with fingering.

§ 2

The first and each succeeding edition shall comprise five thousand (5,000) copies. As soon as an edition is exhausted , a new edition is to be produced within at most six months, failing which the author would be entitled to arrange for the work to be published by some other means.

§ 3

The retail price of a two-gathering issue or the edition will be set at [added in HS's hand:] 4 Marks. Any increase in this price is to take place only by agreement.

Dr. Schenker will receive as honorarium 20% of the retail price of each copy sold of the two-gathering {2} issue. The same applies to each translation, and moreover also to each edition of the Beethoven Sonatas edited him in perpetuity. Universal Edition undertakes not to use the succession of tones reconstructed by the author in the editions edited by him as a basis for any other edition of the same musical work without his consent.

In the event of the sale of the translation rights the publishing house apportions half of the purchase amount to the author.

Statement of account has to be rendered annually after the book retailers' Easter Fair, but at latest by October 15 in any one year, and the honorarium due to Dr. Schenker is to be handed over to him by this deadline. The publishing house commits to paying as honorarium half of the [honorarium for the] edition upon the handing over of the manuscript. Statement of account of subsequent sales is to be rendered as stated above.

§ 4

In view of the fact that from this contract the self-evident obligation falls to the author of the Little Library not to entrust any musicological essays on the individual topics to other publishing houses or places, the publishing house on the other hand undertakes for its part the obligation to commit to print and publication immediately the manuscripts that it receives, merely in order to prevent the correction of proofs from coinciding with the authoring of new issues.

§ 5

The publishing house commits itself to acknowledge the author's right under all circumstances to free expression of opinion, and never to alter or to curtail the wording of the works for the sake of its own or any other considerations.

§ 6

The publishing house commits itself to comply with the intention of the author to liberate the works of our great composers from all the alterations and quotations introduced over the course of the generations to the disfigurement of their content, and to give them in such a way that they reflect as precisely as possible the wishes of the composers and nothing else; and to according him the privilege of editing the piano sonatas of Haydn and Mozart, whereby the rescuing of the eternal masterworks can be carried through as {3} completely as possible. The assumption of the work of editing would then occur under the same conditions as above under § 3.

§ 7

This contract devolves with all rights and obligations upon our respective heirs and business successors.

§ 8

Free copies? Review copies – which percentage of each edition?

[unsigned, undated]

© Translation Ian Bent, 2009

Footnotes

1 This draft was perhaps the text discussed at Schenker's meeting with Hertzka on March 17, 1920, OJ 3/1, p. 2222: "Nach Tisch mit Hertzka: einige Korrekturen des Vertrags." ("After lunch with Hertzka: a few corrections to the contract."), or was the direct outcome of that discussion. It seems to have been this draft which UE split into two separate contracts, as indicated in Hertzka's letter of March 22 (OC 52/547).

Commentary

Provenance
Schenker, Heinrich (1920-1935)--Schenker, Jeanette (1935-1938)--Oster, Ernst (1938-1977)—New York Public Library (c.1977-)
Rights Holder
Heirs of Heinrich Schenker, deemed to be in the public domain.
License
This document is deemed to be in the public domain. Any claim to intellectual rights should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.
Format
folio sheet in landscape, pp. 1 and 3 on the recto, p. 2 on the verso, p. 4 blank; written in Jeanette Schenker's hand with Heinrich Schenker's interlinear revisions, no letterhead, no signature
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-1938)--Oster, Ernst (1938-c.1939)—New York Public Library (c.1939-)

Digital version created: 2009-06-12
Last updated: 2010-12-18