[printed letterhead: ]

Universal-Edition, A.-G.
Wien
I, Karlsplatz 6
Musikvereinsgebäude

Wien 14. September 1920 DK/B
Herrn Prof. Heinrich Schenker,
Wien III.

Aus 1 Ihrem Schreiben vom 12. d.M. 2 freue ich mich zu ersehen, dass Sie mit den Schriftproben für die "Kleine Bibliothek ["] einverstanden sind. Die Notenbeispiele werden hoffentlich bald folgen. Auf eine Seite werden wir von der grösseren Schrift ca 47-49 Zeilen, von der kleineren ca 56-58 Doppelzeilen unterbringen können. Darnach dürfte es Ihnen schon möglich sein, den Inhalt einer Seite zu berechnen.

Von Dr. Wellesz habe ich auf meine Anfrage noch keine Nachricht wegen der "Appassionata". 3 Ich habe unabhängig davon auch an einen Geschäftsfreund in Paris geschrieben und hoffe nun auf dem einen oder anderen Weg doch eine befriedigende Antwort zu bekommen. Wegen der "Waldstein" Sonate 4 habe ich Direktor Hertzka sofort geschrieben, dass er sich wegen Photographien des Manuskriptes bekümmern möge.

Der von der Buchhaltung gewünschte Beleg über die im Jahr 1912 ausbezahlten 100 Kronen geht Ihnen sofort zu, [cued from lower margin, handwr:] den Beleg über die Postanweisungs-Zahlung vom 18. III. 1912 legen wir im Original bei und erbitten ihn nach Einsichtnahme zurück. Außerdem erhielten Sie am 2. VI ? durch die Länderbank K 100.- worüber wir Ihnen seinerzeit den Originalbrief [illeg].[end cue] sobald die Abteilung wieder richtig in Betrieb kommt, was in wenigen Tagen der Fall sein wird.

Op. 101 ist bereit in die Druckerei abgegangen, ebenso op. 109, 110, 111 [.]


In vorzüglicher Hochachtung ergeben
[signed:] Universal-Edition Actiengesellschaft
[signed:] p.p. Detoni
[signed:] Dr Kalmus

N. S. Gleichzeitig beehren wir uns Ihnen Expl. von Beethoven op. 2, Nr. 1 2 u. 3, op. 28 und op. 78 zu übersenden. Die Sonaten op. 27, Nr. 2 und op. 81a folgen in Kürze. 5

© Transcription Ian Bent, 2009

[printed letterhead: ]

Universal Edition & Co.
Vienna
I, Karlsplatz 6
Musikverein Building

Vienna September 14, 1920 DK/B
Prof. Heinrich Schenker,
Vienna III

I 1 am pleased to see from your letter of the 12th inst. 2 that you are content with the type-face samples for the Little Library . I hope that the music examples will follow shortly. On a page in the larger type-size we will be able to accommodate about 47-49 lines, of the smaller about 56-58 lines in two columns. From this, you should be able now to work out how much can be got on to a page.

I have still had no word from Dr. Wellesz in response to my inquiry regarding the "Appassionata" Sonata. 3 Independently of that, I have written also to a business friend of mine in Paris, and hope to get a satisfactory answer by way of one or the other. I have written immediately to Director Hertzka concerning the "Waldstein" Sonata 4 that he might trouble himself over photographs of the manuscript.

The documentary evidence requested by you from our book-keeping department of the 100 Kronen paid to you in the year 1912 will be sent to you [cued from lower margin, handwr:] We enclose the original of the documentary proof of payment by postal order of March 18, 1912; please return it after inspection. In addition, you received via the Provincial Bank 100 Kronen on July 2, ?, concerning which we [?sent] you the original letter at the time.[end cue] the moment the department is back in operation again, which should be the case within a few days.

Op. 101 has already gone off to the printers, likewise Opp. 109, 110, and 111.


With kind regards, Yours truly,
[signed:] Universal Edition & Co.
[signed:] p.p. Detoni
[signed:] Dr. Kalmus

P. S. We take pleasure in sending over to you at the same time copies of Beethoven Op. 2 Nos 1, 2, and 3, Op. 28, and Op. 78. The sonatas Op. 27, No. 2 and Op. 81a will follow shortly. 5

© Translation Ian Bent, 2009

[printed letterhead: ]

Universal-Edition, A.-G.
Wien
I, Karlsplatz 6
Musikvereinsgebäude

Wien 14. September 1920 DK/B
Herrn Prof. Heinrich Schenker,
Wien III.

Aus 1 Ihrem Schreiben vom 12. d.M. 2 freue ich mich zu ersehen, dass Sie mit den Schriftproben für die "Kleine Bibliothek ["] einverstanden sind. Die Notenbeispiele werden hoffentlich bald folgen. Auf eine Seite werden wir von der grösseren Schrift ca 47-49 Zeilen, von der kleineren ca 56-58 Doppelzeilen unterbringen können. Darnach dürfte es Ihnen schon möglich sein, den Inhalt einer Seite zu berechnen.

Von Dr. Wellesz habe ich auf meine Anfrage noch keine Nachricht wegen der "Appassionata". 3 Ich habe unabhängig davon auch an einen Geschäftsfreund in Paris geschrieben und hoffe nun auf dem einen oder anderen Weg doch eine befriedigende Antwort zu bekommen. Wegen der "Waldstein" Sonate 4 habe ich Direktor Hertzka sofort geschrieben, dass er sich wegen Photographien des Manuskriptes bekümmern möge.

Der von der Buchhaltung gewünschte Beleg über die im Jahr 1912 ausbezahlten 100 Kronen geht Ihnen sofort zu, [cued from lower margin, handwr:] den Beleg über die Postanweisungs-Zahlung vom 18. III. 1912 legen wir im Original bei und erbitten ihn nach Einsichtnahme zurück. Außerdem erhielten Sie am 2. VI ? durch die Länderbank K 100.- worüber wir Ihnen seinerzeit den Originalbrief [illeg].[end cue] sobald die Abteilung wieder richtig in Betrieb kommt, was in wenigen Tagen der Fall sein wird.

Op. 101 ist bereit in die Druckerei abgegangen, ebenso op. 109, 110, 111 [.]


In vorzüglicher Hochachtung ergeben
[signed:] Universal-Edition Actiengesellschaft
[signed:] p.p. Detoni
[signed:] Dr Kalmus

N. S. Gleichzeitig beehren wir uns Ihnen Expl. von Beethoven op. 2, Nr. 1 2 u. 3, op. 28 und op. 78 zu übersenden. Die Sonaten op. 27, Nr. 2 und op. 81a folgen in Kürze. 5

© Transcription Ian Bent, 2009

[printed letterhead: ]

Universal Edition & Co.
Vienna
I, Karlsplatz 6
Musikverein Building

Vienna September 14, 1920 DK/B
Prof. Heinrich Schenker,
Vienna III

I 1 am pleased to see from your letter of the 12th inst. 2 that you are content with the type-face samples for the Little Library . I hope that the music examples will follow shortly. On a page in the larger type-size we will be able to accommodate about 47-49 lines, of the smaller about 56-58 lines in two columns. From this, you should be able now to work out how much can be got on to a page.

I have still had no word from Dr. Wellesz in response to my inquiry regarding the "Appassionata" Sonata. 3 Independently of that, I have written also to a business friend of mine in Paris, and hope to get a satisfactory answer by way of one or the other. I have written immediately to Director Hertzka concerning the "Waldstein" Sonata 4 that he might trouble himself over photographs of the manuscript.

The documentary evidence requested by you from our book-keeping department of the 100 Kronen paid to you in the year 1912 will be sent to you [cued from lower margin, handwr:] We enclose the original of the documentary proof of payment by postal order of March 18, 1912; please return it after inspection. In addition, you received via the Provincial Bank 100 Kronen on July 2, ?, concerning which we [?sent] you the original letter at the time.[end cue] the moment the department is back in operation again, which should be the case within a few days.

Op. 101 has already gone off to the printers, likewise Opp. 109, 110, and 111.


With kind regards, Yours truly,
[signed:] Universal Edition & Co.
[signed:] p.p. Detoni
[signed:] Dr. Kalmus

P. S. We take pleasure in sending over to you at the same time copies of Beethoven Op. 2 Nos 1, 2, and 3, Op. 28, and Op. 78. The sonatas Op. 27, No. 2 and Op. 81a will follow shortly. 5

© Translation Ian Bent, 2009

Footnotes

1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 3/1, p. 2282, September 16, 1920: "Von U.-E. ein Exemplar der akademischen Ausgabe." ("From UE, a copy of the Academic Edition.").

2 The letter is not known to survive, but its writing is recorded in Schenker's diary at OJ 3/1, p. 2281: "An Dr. Kalmus (Br.): erkundige mich nach dem Format; lege ihm Appassionata u. op. 53 aus Herz u. erbitte Beleg für Niloff." ("To Dr. Kalmus (letter): inquire about the format; I commit the "Appassionata" Sonata and Op. 53 to him, and request documentary evidence for Niloff.").

3 "Appassionata": underlined in crayon by Schenker, and "57" written in left margin.

4 'der "Waldstein" Sonate': underlined in crayon by Schenker, and "53" written in left margin.

5 Copies from UE's Academic Edition in preparation for Schenker's collected edition, L. van Beethoven: Klaviersonaten nach den Autographen und Erstdrucken rekonstruiert von Heinrich Schenker, 4 vols (Vienna: UE, 1921-23).

Commentary

Provenance
Schenker, Heinrich (1920-1935)--Schenker, Jeanette (1935-1938)--Oster, Ernst (1938-1977)—New York Public Library (c.1977-)
Rights Holder
Universal Edition, A.G., Wien, published here by kind permission
License
email from Aygün Lausch (Universal Edition) to Ian Bent, 2004-09-09, confirming UE’s ownership of IPR and granting permission to publish. Any claim to intellectual rights should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.
Format
1p letter, printed letterhead, typed address, message, and PS, stamped signature, pp handwritten signature, holograph signature, with lower-marginal holograph addition, also marginal additions by Heinrich Schenker
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-1938)--Oster, Ernst (1938-c.1939)—New York Public Library (c.1939-)

Digital version created: 2009-08-13
Last updated: 2010-11-26