Lieber, verehrter Meister!

Ich 1 hoffe, daß Sie meine Karte 2 erhalten haben und nur die Zeit bisher nicht gefunden haben, mir zu antworten. Seit ich von Wien zurück bin, wird est hier recht ruhig, ja nahezu idyllisch! Seit heute wird's etwas lebendiger! Offenbar bereiten sich die schon längst erwarteten größere Dinge vor. Mir geht es sehr gut, lieber Meister, obzwar ich öfters mit von Hunger knurrenden Magen abends mich niederlege.

Ich las letzthin Wagners: Über das Dirigieren, 3 {2} eine trotz aller widerwärtigen Giftstacheln und des einseitigen Standpunktes doch insoferne gute Schrift, als sie die Modifikation des Tempos im Vortrage klassischer Werke für das Ausschlaggebende hält. Schade nur, daß Wagner den Vortrag um eines gewissermaßen äußerlichen Maßes Zweckes allein belebt wünscht, ihn aber doch nicht aus den letzten Quellen des Geistigen bezieht.

Hier eine Vortragsfrage: der 2. Gedanke des 1. Satzes der 8[.] Symphonie erscheint zuerst in Adur 4 dann erst in C, wohin er wenn man so sagen dürfte von altem Anfang hingehören wurde. Das Ritardando bei

[music example: Beethoven, Symphony No. 8, I, measures 43-44, first violin]

{3} kennzeichnet den Übergang, bildet gewissermaßen eine Demarkationslinie für den tonalen Vorgang. Nun in C erscheint an der reziproken Stelle das Ritenuto Ritardando wieder bei [music example:measure 51, first flute, of the same piece] hier löst sich aber daraus durch Synthese das nächste Element des 2. Gedankengruppe los. Ich frage nun hat der Dirigent nicht die Verpflichtung die verschiedene Bedeutung dieser Zei Vorschreibungen gleichen Namens im Vortrage zum Ausdruck zu bringen?

Verzeihen Sie, lieber Meister, wenn ich vielleicht dumme Frage – aber hier draußen gehen einem keine gescheiteren Dinge durch den Kopf! —

{4} Was sagen Sie zu Bulgarien! 5 Es hat hier überall finstere Niedergeschlagenheit hervorgerufen!


Ich grüße Sie und die liebe gnädige Frau aufs Allerherzlichste in treuer Anhänglichkeit Ihr alter
[signed:] Hans 30/ix 18.

© Transcription William Drabkin, 2008



Dear, revered Master,

I 1 hope that you received my postcard 2 and just have not had time to reply to me in the interim. Since I returned from Vienna, life here has become really peaceful, one could say idyllic! Things appear to be happening today, however! It seems that the long-awaited greater events are in preparation. I am very well, dear master, although I often lie down of an evening with my stomach rumbling with hunger.

Recently I read Wagner's On Conducting , 3 {2} a text which has its merits, in that, for all its repulsive poison quills and the one-sided point of view, it does consider the modification of tempo in the performance of classical works to be the decisive factor. It is a shame, therefore, that Wagner wishes to enliven performance purely for the sake of a degree purpose which is to some extent external, rather than receiving this from an innermost spiritual source.

Now a question regarding performance: the second subject of the first movement of the Eighth Symphony seems at first to be in A major 4 and only thereafter in C, the key to which it belonged in the first place, so to speak. The ritardando at:

[music example: Beethoven, Symphony No. 8, I, measures 43-44, first violin]

{3} marks the transition, and forms in a certain sense a line of demarcation for the tonal procedure. Now in the key of C major, the ritenutoritardando appears again at the corresponding point: [music example:measure 51, first flute, of the same piece] but now, through synthesis, the next element of the second subject group springs forth. My question: should the conductor not be obliged, in performance, to give expression to the varied significance of similar directions?

Forgive me, dear master, if I [pose] what is perhaps a stupid question - but out here nothing clever runs through one's head! -

{4}What do you think of Bulgaria! 5 ? It has engendered nothing but a dark sense of depression here!


My most cordial best wishes to you and your dear lady in true devotion, Your old,
[signed:] Hans September 30, 1918

© Translation Alison Hiley, 2008



Lieber, verehrter Meister!

Ich 1 hoffe, daß Sie meine Karte 2 erhalten haben und nur die Zeit bisher nicht gefunden haben, mir zu antworten. Seit ich von Wien zurück bin, wird est hier recht ruhig, ja nahezu idyllisch! Seit heute wird's etwas lebendiger! Offenbar bereiten sich die schon längst erwarteten größere Dinge vor. Mir geht es sehr gut, lieber Meister, obzwar ich öfters mit von Hunger knurrenden Magen abends mich niederlege.

Ich las letzthin Wagners: Über das Dirigieren, 3 {2} eine trotz aller widerwärtigen Giftstacheln und des einseitigen Standpunktes doch insoferne gute Schrift, als sie die Modifikation des Tempos im Vortrage klassischer Werke für das Ausschlaggebende hält. Schade nur, daß Wagner den Vortrag um eines gewissermaßen äußerlichen Maßes Zweckes allein belebt wünscht, ihn aber doch nicht aus den letzten Quellen des Geistigen bezieht.

Hier eine Vortragsfrage: der 2. Gedanke des 1. Satzes der 8[.] Symphonie erscheint zuerst in Adur 4 dann erst in C, wohin er wenn man so sagen dürfte von altem Anfang hingehören wurde. Das Ritardando bei

[music example: Beethoven, Symphony No. 8, I, measures 43-44, first violin]

{3} kennzeichnet den Übergang, bildet gewissermaßen eine Demarkationslinie für den tonalen Vorgang. Nun in C erscheint an der reziproken Stelle das Ritenuto Ritardando wieder bei [music example:measure 51, first flute, of the same piece] hier löst sich aber daraus durch Synthese das nächste Element des 2. Gedankengruppe los. Ich frage nun hat der Dirigent nicht die Verpflichtung die verschiedene Bedeutung dieser Zei Vorschreibungen gleichen Namens im Vortrage zum Ausdruck zu bringen?

Verzeihen Sie, lieber Meister, wenn ich vielleicht dumme Frage – aber hier draußen gehen einem keine gescheiteren Dinge durch den Kopf! —

{4} Was sagen Sie zu Bulgarien! 5 Es hat hier überall finstere Niedergeschlagenheit hervorgerufen!


Ich grüße Sie und die liebe gnädige Frau aufs Allerherzlichste in treuer Anhänglichkeit Ihr alter
[signed:] Hans 30/ix 18.

© Transcription William Drabkin, 2008



Dear, revered Master,

I 1 hope that you received my postcard 2 and just have not had time to reply to me in the interim. Since I returned from Vienna, life here has become really peaceful, one could say idyllic! Things appear to be happening today, however! It seems that the long-awaited greater events are in preparation. I am very well, dear master, although I often lie down of an evening with my stomach rumbling with hunger.

Recently I read Wagner's On Conducting , 3 {2} a text which has its merits, in that, for all its repulsive poison quills and the one-sided point of view, it does consider the modification of tempo in the performance of classical works to be the decisive factor. It is a shame, therefore, that Wagner wishes to enliven performance purely for the sake of a degree purpose which is to some extent external, rather than receiving this from an innermost spiritual source.

Now a question regarding performance: the second subject of the first movement of the Eighth Symphony seems at first to be in A major 4 and only thereafter in C, the key to which it belonged in the first place, so to speak. The ritardando at:

[music example: Beethoven, Symphony No. 8, I, measures 43-44, first violin]

{3} marks the transition, and forms in a certain sense a line of demarcation for the tonal procedure. Now in the key of C major, the ritenutoritardando appears again at the corresponding point: [music example:measure 51, first flute, of the same piece] but now, through synthesis, the next element of the second subject group springs forth. My question: should the conductor not be obliged, in performance, to give expression to the varied significance of similar directions?

Forgive me, dear master, if I [pose] what is perhaps a stupid question - but out here nothing clever runs through one's head! -

{4}What do you think of Bulgaria! 5 ? It has engendered nothing but a dark sense of depression here!


My most cordial best wishes to you and your dear lady in true devotion, Your old,
[signed:] Hans September 30, 1918

© Translation Alison Hiley, 2008

Footnotes

1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 2/11, p. 2000, October 5, 1918: "Von Weisse (Br.): über Wagners Dirigierstudie u. eine Stelle der VIII. Sinfonie. " ("From Weisse (letter): about Wagner's study of conducting and a passage in the Eighth Symphony.").

2 No correspondence from Schenker to Weisse is known to survive.

3 Wagner, Über das Dirigieren (1869), Gesammelte Schriften und Dichtungen, vol. 8, Eng. trans., vol. 4.

4 This should be "D major": A major is the dominant that prepares the initial statement of the second subject.

5 In the month in which Weisse is writing (September 1918) the Western alliance broke through Bulgaria's Macedonian front, forcing its ruler, Tsar Ferdinand, to accept a peace settlement. He was persuaded by the Agrarian Party leadear, Alexander Stamboliyski, to abdicate in favour of his son and so avoid being overrun by revolutionary forces.

Commentary

Format
4p letter, holograph message, written in Sütterlinschrift, and signature, with two music examples
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-c.1942)--Ratz, Erwin (c.1942-c.1945)--Jonas, Oswald (c.1945-1978)--University of California, Riverside (1978--)
Rights Holder
Heirs of Hans Weisse, reproduced with kind permission
License
Permission to publish granted on March 10, 2008 by the heirs of Hans Weisse. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Documents Online, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence[at]mus(dot)cam(dot)ac(dot)uk

Digital version created: 2009-03-13
Last updated: 2010-02-09