Geehrter, lieber Herr Dr. Jonas ! 1

Die Beispiele im Jb. I u. II sind gestochen, vermutlich sind sie teuerer als Klischees, gezahlt hat sie der Verlag, folglich kann ich näheres nicht sagen. Die Klischees nehmen Platz weg, deshalb habe ich beschlossen, beim „fr. S 2 auf einem eigenen Band für die Bsp. zu bestehen, etwa so wie im Jhb. III oder gar wirklich auf einem besonderen Band.

In diesen Tagen, ja Stunden entscheidet es sich, ob Hob. sich in Wien ansie- {2} delt oder nicht.

Sollte Ihnen die Vierteljahresschrift: Modern Music: A Quarterly Review 3
Nov–Decemb 1933-Heft
New York
League of Composers
113 West 57th Street,
zugänglich sein, so würde ich Ihnen empfehlen 4 den Aufsatz „The Role of H. Sch.“ zu lesen, auf den mich H. Wilfort aufmerksam gemacht hat. 5 Ein überraschend hochgestimmter Aufsatz, wie ich ihn am allerwenigsten aus Amerika erwartet habe. Möglicherweise nützt [illeg]er Ihnen auch bei Ihren {3} Schülern, die sich weniger isoliert fänden. Sollte Ihnen der Aufsatz nicht zugänglich sein, so will ich Ihnen eine Abschrift bereitstellen, sobald die paar Abzügen nach der Wilfort’schen Uebersetzung fertiggestellt sind. 6

Mit besten Grüßen u. Wünschen für die Festtage von uns Beiden


Ihr
[signed:] H Schenker

13. 12. 33

© Transcription John Rothgeb, 2006



Revered, dear Dr. Jonas, 1

The examples in Yearbooks I and II are engraved; presumably they are more expensive than plates: the press paid for them, so I cannot provide more detail. Plates use up space, and therefore I have decided on a separate binding for the examples in Free Composition , 2 perhaps as in Yearbook III, or even on a separate volume.

In these days, indeed even in these hours, it is being decided whether Hoboken will settle in Vienna {2} or not.

In case you have access to the quarterly: "Modern Music: A Quarterly Review" 3
November–December 1933 issue
New York
League of Composers
113 West 57th Street,
I would recommend reading the essay, brought to my attention by Mr. Willfort, "The Role of H. Sch." 5 A surprisingly elated essay, which I expected least of all from America. Possibly it would prove useful to you with your {3} students as well, who would feel themselves less isolated. Should you not have access to the essay, as soon as the few excerpts have been prepared in the Willfort translation. 6 I will provide you with one.

With best greetings and wishes for the holidays from both of us,


Your
[signed:] H. Schenker

December 13, 1933

© Translation John Rothgeb, 2006



Geehrter, lieber Herr Dr. Jonas ! 1

Die Beispiele im Jb. I u. II sind gestochen, vermutlich sind sie teuerer als Klischees, gezahlt hat sie der Verlag, folglich kann ich näheres nicht sagen. Die Klischees nehmen Platz weg, deshalb habe ich beschlossen, beim „fr. S 2 auf einem eigenen Band für die Bsp. zu bestehen, etwa so wie im Jhb. III oder gar wirklich auf einem besonderen Band.

In diesen Tagen, ja Stunden entscheidet es sich, ob Hob. sich in Wien ansie- {2} delt oder nicht.

Sollte Ihnen die Vierteljahresschrift: Modern Music: A Quarterly Review 3
Nov–Decemb 1933-Heft
New York
League of Composers
113 West 57th Street,
zugänglich sein, so würde ich Ihnen empfehlen 4 den Aufsatz „The Role of H. Sch.“ zu lesen, auf den mich H. Wilfort aufmerksam gemacht hat. 5 Ein überraschend hochgestimmter Aufsatz, wie ich ihn am allerwenigsten aus Amerika erwartet habe. Möglicherweise nützt [illeg]er Ihnen auch bei Ihren {3} Schülern, die sich weniger isoliert fänden. Sollte Ihnen der Aufsatz nicht zugänglich sein, so will ich Ihnen eine Abschrift bereitstellen, sobald die paar Abzügen nach der Wilfort’schen Uebersetzung fertiggestellt sind. 6

Mit besten Grüßen u. Wünschen für die Festtage von uns Beiden


Ihr
[signed:] H Schenker

13. 12. 33

© Transcription John Rothgeb, 2006



Revered, dear Dr. Jonas, 1

The examples in Yearbooks I and II are engraved; presumably they are more expensive than plates: the press paid for them, so I cannot provide more detail. Plates use up space, and therefore I have decided on a separate binding for the examples in Free Composition , 2 perhaps as in Yearbook III, or even on a separate volume.

In these days, indeed even in these hours, it is being decided whether Hoboken will settle in Vienna {2} or not.

In case you have access to the quarterly: "Modern Music: A Quarterly Review" 3
November–December 1933 issue
New York
League of Composers
113 West 57th Street,
I would recommend reading the essay, brought to my attention by Mr. Willfort, "The Role of H. Sch." 5 A surprisingly elated essay, which I expected least of all from America. Possibly it would prove useful to you with your {3} students as well, who would feel themselves less isolated. Should you not have access to the essay, as soon as the few excerpts have been prepared in the Willfort translation. 6 I will provide you with one.

With best greetings and wishes for the holidays from both of us,


Your
[signed:] H. Schenker

December 13, 1933

© Translation John Rothgeb, 2006

Footnotes

1 Writing of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 4/7, p. 3883, December 13, 1933: "An Jonas (Br.): die Beispiele in Jhrb. I u. II wurden gestochen; vom Aufsatz in der New Yorker Zeitschrift." ("To Jonas (letter): the examples in Yearbooks I and II were engraved; concerning the article in the New York journal.").

2 The music examples for Der freie Satz were bound as a separate volume in a format different from that of the text volume. This paragraph is in response to Jonas's inquiry in OJ 12/6, [26], December 10, 1933 as to whether the music examples in The Masterwork I and II had been engraved or done as plates.

3 A periodical launched in New York in 1924 as The League of Composers' Review; its title changed to Modern Music in 1925; it continued publication until 1946, as a quarterly 1924‒1935.

4 Comma after "empfehlen" inserted then deleted.

5 Israel Citkowitz, "The Role of Heinrich Schenker," Modern Music: A Quarterly Review XI:1 (1933), 18‒23.

6 The translation survives in an 8-page typescript, "Die Rolle Heinrich Schenkers," as OJ 58/2, and also in Schenker's scrapbook at OC 2/between pp. 88 and 89, translator unidentified.

Commentary

Format
3p letter, Bogen format, holograph salutations, message and signature
Provenance
Oswald Jonas (document date-1978)—Special Collections, University of California, Riverside (1978-)
Rights Holder
In the public domain
License
This document is deemed to be in the public domain as of January 1, 2006. All reasonable efforts have been made to identify heirs of Heinrich Schenker. Any claim to intellectual rights should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.

Digital version created: 2015-11-03
Last updated: 2011-02-10