{recto}
[printed:]
Postkarte
[panel stating the aims of the Deutscher Sprachverein]

Absender:
Dr H Schenker
Wien, III
Keilgasse 8

An:
H
Prof. M. Violin
in Hamburg
Woldsenweg 3
Deutschland
[postmark:] || [illeg] | 11.II.26 18 | * R * ||
{verso}

11. II. 1926
[emblem of the Deutscher Sprachverein]

Fl! 1

Frl. B. erzählt mir, daß du beide Konzerte schon hinter dir hast. Hat dir Berg entsprochen? Zwischen Streichquartett u. Klv Trio ist freilich ein Unterschied, u. es könnte sein, daß er bei B.-Trio genauso versagt, wie bei den letzten Quartetten B’s. 2 Ferner: hat dir Berg mein Bild überbracht? Schreibe mir darüber umgehend, denn wenn Weisse’s Mitteilung nicht richtig war, so mache ich den Fehler sofort wieder gut. — 3

Die II Korrektur ist vorüber, der Umbruch (Paginierung) in Buchform hat begonnen, die Sache ist wegen der 100 Klischees u. 12 Url-Tf. schwer in Buchform zu bändigen. Inzwischen geht die Arbeit am Jb. 1926 fort: Fuge, Sonatenform, Moz.’s G moll Sinf (ganz), Haydn’s Chaos, Reger’s Bach Var. , Vermischtes, usw. Hoffentlich ist dein Haus gründlich wohl!

[in left margin, top to bottom:]
Schreibe also bald deine [illeg]. Die deinen herzlichst grüßende
[signed:] Heinrich u. LieLie!

© Transcription William Drabkin, 2013

{recto}
[printed:]
Postcard
[panel stating the aims of the Deutscher Sprachverein]

Sender:
Dr H Schenker
Vienna, III
Keilgasse 8

To:
Prof. M. Violin
in Hamburg
Woldsenweg 3
Germany
[postmark:] || [illeg] | 11.II.26 18 | * R * ||
{verso}

February 11, 1926
[emblem of the Deutscher Sprachverein]

Floriz! 1

Miss B.[ecker] tells me that the two concerts are already behind you. Did Berg meet your expectations? There is of course a difference between a string quartet and a piano trio, and it could be that he he failed with the Trio by B. in just the same way he did with the last quartets by B. 2 Also: did Berg bring you my portrait? Write to me about this immediately, for if Weisse's communication was not correct, I shall immediately make good the mistake. 3

The second proof-corrections [to Meisterwerk 1] are finished; the page-proofs in book form has begun; the job will be difficult to manage, on account of the 100 music examples and 12 Urlinie graphs. In the meantime, work on the 1926 Yearbook proceeds: Fugue, Sonata Form, Mozart’s G minor Symphony (complete), Haydn’s Chaos [from The Creation ], Reger’s Bach Variations , Miscellanea, etc. I hope that everything is basically well with you!

[in left margin, top to bottom:]
Write, then, concerning your [illeg]. We send your family our most cordial greetings!
[signed:] Heinrich and Lie-Lie

© Translation William Drabkin, 2013

{recto}
[printed:]
Postkarte
[panel stating the aims of the Deutscher Sprachverein]

Absender:
Dr H Schenker
Wien, III
Keilgasse 8

An:
H
Prof. M. Violin
in Hamburg
Woldsenweg 3
Deutschland
[postmark:] || [illeg] | 11.II.26 18 | * R * ||
{verso}

11. II. 1926
[emblem of the Deutscher Sprachverein]

Fl! 1

Frl. B. erzählt mir, daß du beide Konzerte schon hinter dir hast. Hat dir Berg entsprochen? Zwischen Streichquartett u. Klv Trio ist freilich ein Unterschied, u. es könnte sein, daß er bei B.-Trio genauso versagt, wie bei den letzten Quartetten B’s. 2 Ferner: hat dir Berg mein Bild überbracht? Schreibe mir darüber umgehend, denn wenn Weisse’s Mitteilung nicht richtig war, so mache ich den Fehler sofort wieder gut. — 3

Die II Korrektur ist vorüber, der Umbruch (Paginierung) in Buchform hat begonnen, die Sache ist wegen der 100 Klischees u. 12 Url-Tf. schwer in Buchform zu bändigen. Inzwischen geht die Arbeit am Jb. 1926 fort: Fuge, Sonatenform, Moz.’s G moll Sinf (ganz), Haydn’s Chaos, Reger’s Bach Var. , Vermischtes, usw. Hoffentlich ist dein Haus gründlich wohl!

[in left margin, top to bottom:]
Schreibe also bald deine [illeg]. Die deinen herzlichst grüßende
[signed:] Heinrich u. LieLie!

© Transcription William Drabkin, 2013

{recto}
[printed:]
Postcard
[panel stating the aims of the Deutscher Sprachverein]

Sender:
Dr H Schenker
Vienna, III
Keilgasse 8

To:
Prof. M. Violin
in Hamburg
Woldsenweg 3
Germany
[postmark:] || [illeg] | 11.II.26 18 | * R * ||
{verso}

February 11, 1926
[emblem of the Deutscher Sprachverein]

Floriz! 1

Miss B.[ecker] tells me that the two concerts are already behind you. Did Berg meet your expectations? There is of course a difference between a string quartet and a piano trio, and it could be that he he failed with the Trio by B. in just the same way he did with the last quartets by B. 2 Also: did Berg bring you my portrait? Write to me about this immediately, for if Weisse's communication was not correct, I shall immediately make good the mistake. 3

The second proof-corrections [to Meisterwerk 1] are finished; the page-proofs in book form has begun; the job will be difficult to manage, on account of the 100 music examples and 12 Urlinie graphs. In the meantime, work on the 1926 Yearbook proceeds: Fugue, Sonata Form, Mozart’s G minor Symphony (complete), Haydn’s Chaos [from The Creation ], Reger’s Bach Variations , Miscellanea, etc. I hope that everything is basically well with you!

[in left margin, top to bottom:]
Write, then, concerning your [illeg]. We send your family our most cordial greetings!
[signed:] Heinrich and Lie-Lie

© Translation William Drabkin, 2013

Footnotes

1 Writing of this postcard is recorded in Schenker's diary at OJ 3/8, p. 2919 (February 11, 1926): "An Fl. (K.): ob er das Bild erhalten habe?" ("To Floriz (postcard): has he received the portrait?")

2 The concert programme included piano trios by two composer's whose name began with B: Beethoven's Op. 70, No. 1, and Brahms's Op. 87. The second "B" refers to Beethoven.

3 No paragraph-break in source.

Commentary

Format
printed postcard, statement of aims of the Deutscher Sprachverein, holograph addresses, message continuation and signature recto, emblem of the Deutscher Sprachverein, holograph message beginning verso
Provenance
Violin, Moriz (document date-1956)--Heirs of Moriz Violin (1956-197?)--University of California, Riverside (197?--)
Rights Holder
Heirs of Heinrich Schenker, deemed to be in the public domain
License
All reasonable steps have been taken to locate the heirs of Heinrich Schenker. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Documents Online, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk

Digital version created: 2013-07-03
Last updated: 2013-07-03