{28} [continued]

12. 06.
Samstag, 1. 12.

Fr. Lamond : Beethoven abend: 1 op. 106. Ohne jeglicher Fähigkeit das seelische Gleichnis der vom Autor nur ersatzweise gebrauchten „Notenzeichen“ zu bieten! Ganz außerhalb der Sphäre des vom Komponisten lebendig Erschauten, blos ein Sklave des Setzers u. der Handhaltung. Doch auch selbst die „Technik“ unzureichend! Unbegreiflich, wie nun gerade dieser Spieler als „der Beeth .interpret“ zu Namen u. Ansehen kommen konnte! Verwachsene Gestalt, verwachsene Seele, ‒ verwachsener, ge„Knödel“ter Anschlag. Fuge gelang am besten, doch auch nur vom „Abfertigungs“abstandpunkt.

© Transcription Ian Bent, 2017

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December 1906
Saturday, December 1

Frederic Lamond : Beethoven evening: 1 Op. 106. Lacking any ability to conjure up the mental image for which the composer's "notational signs" are merely a substitute! Not remotely within the sphere of what the composer vividly beheld, a mere slave to the music engraver and hand position. Even his very technique is inadequate! Unimaginable how this pianist could have come to be regarded and named as "the Beethoven interpreter"! Stunted shape, stunted mind, stunted, strangulated touch. The fugue was the most successful, but only in terms of its "execution."

© Translation Ian Bent, 2017

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12. 06.
Samstag, 1. 12.

Fr. Lamond : Beethoven abend: 1 op. 106. Ohne jeglicher Fähigkeit das seelische Gleichnis der vom Autor nur ersatzweise gebrauchten „Notenzeichen“ zu bieten! Ganz außerhalb der Sphäre des vom Komponisten lebendig Erschauten, blos ein Sklave des Setzers u. der Handhaltung. Doch auch selbst die „Technik“ unzureichend! Unbegreiflich, wie nun gerade dieser Spieler als „der Beeth .interpret“ zu Namen u. Ansehen kommen konnte! Verwachsene Gestalt, verwachsene Seele, ‒ verwachsener, ge„Knödel“ter Anschlag. Fuge gelang am besten, doch auch nur vom „Abfertigungs“abstandpunkt.

© Transcription Ian Bent, 2017

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December 1906
Saturday, December 1

Frederic Lamond : Beethoven evening: 1 Op. 106. Lacking any ability to conjure up the mental image for which the composer's "notational signs" are merely a substitute! Not remotely within the sphere of what the composer vividly beheld, a mere slave to the music engraver and hand position. Even his very technique is inadequate! Unimaginable how this pianist could have come to be regarded and named as "the Beethoven interpreter"! Stunted shape, stunted mind, stunted, strangulated touch. The fugue was the most successful, but only in terms of its "execution."

© Translation Ian Bent, 2017

Footnotes

1 This solo recital took place, according to the Neue freie Presse, at 7.30 on December 1 in the Bösendorfer Recital Hall. Lamond's program comprised Beethoven piano sonatas in Bę major, Op. 106 ("Hammerklavier"), C minor, Op. 13 ("Pathétique"), Eę major, Op. 31, No. 3, Aę major, Op. 26, and C major, Op. 53 ("Waldstein").