{29} Donnerst. 6. 12. 06.

[in left margin:] (K. d. Vortrags) 1 [final version only:] Sauer II: 2 Beeth . op. 109 (mit Brünauer studiert). roh, ohne Verständnis, besonders 2. Stz. Aber auch die Fingerfertigkeit erweist sich nicht verläßlich, (letzte Var.). Wozu dann der Lärm um diese, wenn sie bei den schwierigsten, in ihrer spezifischen Art sozusagen denkbarersten u. schönsten Aufgaben versagt, oder soll man eine Finger„technik“ auch dann noch groß nennen, wenn sie bei Stücken billigeren Geistes doch nur billig funktioniert? Abscheulicher Vortrag der Nocturne G-dur von Chopin (6/8); Ein Spieler von so flachem Geiste Leiter einer „Meister“schule! zumal Erster u. vorläufig einziger „K. K. Professor“ in Österreich! Welche confuse Welt!

© Transcription Ian Bent, 2017

{29} Thursday, December 6, 1906

[in left margin:] ( Art of Performance ) 1 [final version only:] Sauer II: 2 Beethoven, Op. 109 (studied with Brünauer). Raw, without understanding, especially in the second movement. But even the finger dexterity does not prove reliable (last variation). So what is all the fuss about the latter, when it lets him down in the most difficult, in its particular style so-to-speak most conceivable and most beautiful tasks. Or is one to call a finger technique still great, even when it functions, and then only shoddily, in pieces of lesser spirit? Wretched performance of the Chopin Nocturne in G major (6/8). A player of such shallow intellect, head of a "master" school!, especially since he is the first and for the time being the only Imperial-Royal Professor in Austria! What a mixed-up world!

© Translation Ian Bent, 2017

{29} Donnerst. 6. 12. 06.

[in left margin:] (K. d. Vortrags) 1 [final version only:] Sauer II: 2 Beeth . op. 109 (mit Brünauer studiert). roh, ohne Verständnis, besonders 2. Stz. Aber auch die Fingerfertigkeit erweist sich nicht verläßlich, (letzte Var.). Wozu dann der Lärm um diese, wenn sie bei den schwierigsten, in ihrer spezifischen Art sozusagen denkbarersten u. schönsten Aufgaben versagt, oder soll man eine Finger„technik“ auch dann noch groß nennen, wenn sie bei Stücken billigeren Geistes doch nur billig funktioniert? Abscheulicher Vortrag der Nocturne G-dur von Chopin (6/8); Ein Spieler von so flachem Geiste Leiter einer „Meister“schule! zumal Erster u. vorläufig einziger „K. K. Professor“ in Österreich! Welche confuse Welt!

© Transcription Ian Bent, 2017

{29} Thursday, December 6, 1906

[in left margin:] ( Art of Performance ) 1 [final version only:] Sauer II: 2 Beethoven, Op. 109 (studied with Brünauer). Raw, without understanding, especially in the second movement. But even the finger dexterity does not prove reliable (last variation). So what is all the fuss about the latter, when it lets him down in the most difficult, in its particular style so-to-speak most conceivable and most beautiful tasks. Or is one to call a finger technique still great, even when it functions, and then only shoddily, in pieces of lesser spirit? Wretched performance of the Chopin Nocturne in G major (6/8). A player of such shallow intellect, head of a "master" school!, especially since he is the first and for the time being the only Imperial-Royal Professor in Austria! What a mixed-up world!

© Translation Ian Bent, 2017

Footnotes

1 This marginal note (like that for December 12) suggests that Schenker was flagging this entry for possible use in the work that he was planning, Die Kunst des Vortrags, but of which he did not produce a first written draft until 1911. The handwriting is clearly contemporaneous with the entry itself.

2 This, the second and final piano recital (the first having been on November 23), took place, according to the Neue freie Presse, at 7.30 p.m. on December 6 in the Bösendorfer Recital Hall. The program comprised Beethoven, Sonata in E major, Op. 109; Schumann, Toccata, Op. 7, Nachtstück [unspecified]; Mendelssohn, Scherzo from A Midsummer Night's Dream; Chopin, Fantasie, Op. 49, Nocturne in G major, Op. 37, No. 2, Waltz[?] [unspecified]; Sauer, Scherzo in B minor; Tarantelle fantastique; Les délices de Vienne (Valse de concert); Liszt, Ricordanza, Gnomenreigen, Harmonies du soir, and Mazeppa.