23. Mai 13.

Zu Wagners 100. Geburtstag bringen sämtliche Blätter Leitartikel sowohl als wie Feuilletons. Deutlich ist nur eines zu sehen: Als Wagners höchste Begabung wird just die musikalische gepriesen, blosß weil von Musik derie Schreiber nichts verstehen. Grotesk wirken die verzeihenden Gebärden, die der schwer komprommittirten [sic] Menschlichkeit Wagners gelten. Einem Wagner zuliebe ist die Welt bereit, ein Genietum auch jenseits von gut aufzufassen, 1 einem echten Genie würde sie es sicher nicht konzediren – nur freilich würde das es nicht brauchen.

Ohneweiters Ohne weiteres wird Wagners Fiasko auf sämtlichen Gebieten, ausgenommen die Musik selbst, offen ausgesprochen u. nur Unkenntnis hindert die Menschen einzusehen, daß er auch als Musiker nicht in die Reihe Beethovens gehört. 2

Die „Musik“ publiziert einen noch ungedruckten Brief Wagners, 3 worin er Undank dadurch zu rechtfertigen, ja zu glorifiziren sucht, daß er den Wohltäter nicht um die Genugtuung seines Altruismus gebracht wissen will. Welch’ Sophisma! Geflissentlich übersieht Wagner, daß er zu Altruismus seinerseits auch dann verpflichtet wäre, ohne daß wenn auf der anderen Seite keine altruistische Tat vorläge, d. h. die altruistische Tat des Wohltäters brauchte durchaus nicht ein Hindernis für seine eigene Humanität zu sein. In der Tat wird unter Undank gemeinhin der Mangel an Altruismus verstanden, der allein gerügt wird u. nur desto schwerer, je mehr eine Verpflichtung dazu bestand. Aber freilich, nirgend, in keinem Punkte war Wagners Leben u. Werk so von Innen heraus u. am Problem gemessen so wahrhaft durchgebildet, daß es zum Schutze eines nach außenhin einnehmenden Aeußeren nicht noch einer sophistischer [sic] Ausrede bedurft hätte!

*

© Transcription Marko Deisinger.

May 23, 1913.

On Wagner's 100th birthday, all the newspapers issue leading articles as well as feuilletons. Only one thing can clearly be seen: precisely the gift of music is esteemed as Wagner's greatest gift, for the simple reason that the writers understand nothing about music. There is a grotesqueness in the gestures of forgiveness with reference to Wagner's seriously compromised humanity. For the sake of a Wagner, the world is prepared to conceive a type of genius that lies even beyond the realm of goodness; 1 it would surely not concede the same for a true genius – who of course would need no such thing.

Of course, Wagner's fiasco on all fronts, apart from music itself, will be openly spoken about; and it is only ignorance that prevents people from recognizing that, even as musician, he still does not follow in Beethoven's footsteps. 2

Die Musik reproduces a hitherto unpublished letter of Wagner's 3 in which he seeks to justify, even glorify, his ingratitude by the fact that he did not wish his benefactor to be deprived of the gratification of his altruism. What sophisms! Wagner is deliberately overlooking that he would, for his part, also be obliged to be altruistic even if no altruistic deed were seen on the other side; that is, the altruistic deed of the benefactor does not at all have to be a hindrance for his own humanity. In fact, ingratitude is generally understood as the lack of altruism, which alone is blamed, and only more severely the more an obligation was attached to it. But of course nowhere, in no respect was Wagner's life and work, as seen from within and judged by the problem [of Wagner's musical personality], truly so well-formed that, in the cloak of an outwardly ingratiating expression, it does not require yet another sophistic excuse!

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© Translation William Drabkin.

23. Mai 13.

Zu Wagners 100. Geburtstag bringen sämtliche Blätter Leitartikel sowohl als wie Feuilletons. Deutlich ist nur eines zu sehen: Als Wagners höchste Begabung wird just die musikalische gepriesen, blosß weil von Musik derie Schreiber nichts verstehen. Grotesk wirken die verzeihenden Gebärden, die der schwer komprommittirten [sic] Menschlichkeit Wagners gelten. Einem Wagner zuliebe ist die Welt bereit, ein Genietum auch jenseits von gut aufzufassen, 1 einem echten Genie würde sie es sicher nicht konzediren – nur freilich würde das es nicht brauchen.

Ohneweiters Ohne weiteres wird Wagners Fiasko auf sämtlichen Gebieten, ausgenommen die Musik selbst, offen ausgesprochen u. nur Unkenntnis hindert die Menschen einzusehen, daß er auch als Musiker nicht in die Reihe Beethovens gehört. 2

Die „Musik“ publiziert einen noch ungedruckten Brief Wagners, 3 worin er Undank dadurch zu rechtfertigen, ja zu glorifiziren sucht, daß er den Wohltäter nicht um die Genugtuung seines Altruismus gebracht wissen will. Welch’ Sophisma! Geflissentlich übersieht Wagner, daß er zu Altruismus seinerseits auch dann verpflichtet wäre, ohne daß wenn auf der anderen Seite keine altruistische Tat vorläge, d. h. die altruistische Tat des Wohltäters brauchte durchaus nicht ein Hindernis für seine eigene Humanität zu sein. In der Tat wird unter Undank gemeinhin der Mangel an Altruismus verstanden, der allein gerügt wird u. nur desto schwerer, je mehr eine Verpflichtung dazu bestand. Aber freilich, nirgend, in keinem Punkte war Wagners Leben u. Werk so von Innen heraus u. am Problem gemessen so wahrhaft durchgebildet, daß es zum Schutze eines nach außenhin einnehmenden Aeußeren nicht noch einer sophistischer [sic] Ausrede bedurft hätte!

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© Transcription Marko Deisinger.

May 23, 1913.

On Wagner's 100th birthday, all the newspapers issue leading articles as well as feuilletons. Only one thing can clearly be seen: precisely the gift of music is esteemed as Wagner's greatest gift, for the simple reason that the writers understand nothing about music. There is a grotesqueness in the gestures of forgiveness with reference to Wagner's seriously compromised humanity. For the sake of a Wagner, the world is prepared to conceive a type of genius that lies even beyond the realm of goodness; 1 it would surely not concede the same for a true genius – who of course would need no such thing.

Of course, Wagner's fiasco on all fronts, apart from music itself, will be openly spoken about; and it is only ignorance that prevents people from recognizing that, even as musician, he still does not follow in Beethoven's footsteps. 2

Die Musik reproduces a hitherto unpublished letter of Wagner's 3 in which he seeks to justify, even glorify, his ingratitude by the fact that he did not wish his benefactor to be deprived of the gratification of his altruism. What sophisms! Wagner is deliberately overlooking that he would, for his part, also be obliged to be altruistic even if no altruistic deed were seen on the other side; that is, the altruistic deed of the benefactor does not at all have to be a hindrance for his own humanity. In fact, ingratitude is generally understood as the lack of altruism, which alone is blamed, and only more severely the more an obligation was attached to it. But of course nowhere, in no respect was Wagner's life and work, as seen from within and judged by the problem [of Wagner's musical personality], truly so well-formed that, in the cloak of an outwardly ingratiating expression, it does not require yet another sophistic excuse!

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 ein Genietum auch jenseits von gut aufzufassen: possibly a reference to Jenseits von Gut und Böse ("Beyond Good and Evil") by Nietzsche, a philosopher known for his early adulation of, and later antipathy towards Wagner.

2 nicht in die Reihe Beethovens gehör[en]: possibly "not to be of Beethoven's rank"; but also suggesting that Wagner was not part of the Beethoven tradition. In his long essay "Über den Niedergang der Kompositionskunst ("The Decline of the Art of Composition")" of 1906–7, Schenker described the course of music in the nineteenth century as splitting into two paths, the one that was true to the legacy of the Classical masters (Beethoven–Mendelssohn–Brahms), and one that took a different direction (Berlioz–Liszt–Wagner), so that it is impossible to speak of Wagner as Beethoven's heir, in spite of what Wagner himself claimed.

3 Marie-Louise Pereyra, ed., "Aus Richard Wagners erster Pariser Zeit. Sieben Briefe an Maurice Schlesinger und Hofrat Theodor Winkler," Die Musik, vol. 47, 12th year, No. 16, May 1912, pp. 195–205.