13. –11°, weniger hell als gestern.

— An Mozart. 1 — Vor der Jause bei Mozio: 60 D.; den Heimweg zu Fuß gemacht. — Die Temperatur steigt bis – 8°. — Rf.: Dr. Orel über „Variationen in der Musik“; – schlecht durchdachter Vortrag u. für die gesetzte Aufgabe ungeschickt gewählte Beispiele, die Laien nur irreführen können. Ein Gemenge von Historischem, Theoretischem usw. Tanzmusik von Schein; eine Variation aus dem Streichquartett von Haydn op. 2; 2 Coloratur: höchst dürftige Variationen von Adam über ein französisches Volkslied (auch von Mozart variiert) 3 für Gesang u. Flöte; Beethoven op. 34; Weber: „Schöne Minka“; 4 Brahms op. 67, letzter Satz; Variationen von Gál über ein Heurigen-Thema: geschmacklos u. schlecht. Frau Wang unfrei, ohne jede Technik, ohne Vortrag; das Quartett Gottesmann völlig unzulänglich, Bogenführung schwerfällig.

© Transcription Marko Deisinger.

13, –11°, not as bright as yesterday.

— Work on Mozart. 1 — Before teatime, at Mozio's: 60 D[ollars]; the trip home made on foot. — The temperature rises to – 8°. — Radio: Dr. Orel on "variations in music"; – poorly thought-out lecture, with ill-chosen examples for the task at hand, which can only mislead laymen. A jumble of historical and theoretical, etc. Dance music by Schein; a variation [set] from a string quartet from Haydn's Op. 2; 2 coloratura: quite feeble variations by Adam on a French folksong (also used by Mozart for a variation set), for voice and flute 3 ; Beethoven's Op. 34; Weber: Schöne Minka; 4 Brahms, Op. 67, last movement; Variations by Gál on a harvest song: tasteless and bad. Mrs. Wang without freedom, without any technique, without interpretation; the Gottesmann Quartet thoroughly inadequate, with ponderous bowing.

© Translation William Drabkin.

13. –11°, weniger hell als gestern.

— An Mozart. 1 — Vor der Jause bei Mozio: 60 D.; den Heimweg zu Fuß gemacht. — Die Temperatur steigt bis – 8°. — Rf.: Dr. Orel über „Variationen in der Musik“; – schlecht durchdachter Vortrag u. für die gesetzte Aufgabe ungeschickt gewählte Beispiele, die Laien nur irreführen können. Ein Gemenge von Historischem, Theoretischem usw. Tanzmusik von Schein; eine Variation aus dem Streichquartett von Haydn op. 2; 2 Coloratur: höchst dürftige Variationen von Adam über ein französisches Volkslied (auch von Mozart variiert) 3 für Gesang u. Flöte; Beethoven op. 34; Weber: „Schöne Minka“; 4 Brahms op. 67, letzter Satz; Variationen von Gál über ein Heurigen-Thema: geschmacklos u. schlecht. Frau Wang unfrei, ohne jede Technik, ohne Vortrag; das Quartett Gottesmann völlig unzulänglich, Bogenführung schwerfällig.

© Transcription Marko Deisinger.

13, –11°, not as bright as yesterday.

— Work on Mozart. 1 — Before teatime, at Mozio's: 60 D[ollars]; the trip home made on foot. — The temperature rises to – 8°. — Radio: Dr. Orel on "variations in music"; – poorly thought-out lecture, with ill-chosen examples for the task at hand, which can only mislead laymen. A jumble of historical and theoretical, etc. Dance music by Schein; a variation [set] from a string quartet from Haydn's Op. 2; 2 coloratura: quite feeble variations by Adam on a French folksong (also used by Mozart for a variation set), for voice and flute 3 ; Beethoven's Op. 34; Weber: Schöne Minka; 4 Brahms, Op. 67, last movement; Variations by Gál on a harvest song: tasteless and bad. Mrs. Wang without freedom, without any technique, without interpretation; the Gottesmann Quartet thoroughly inadequate, with ponderous bowing.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Schenker, "Mozart: Sinfonie G-Moll," Meisterwerk 2, pp.105–55 and Urlinietafeln; Eng. transl., pp. 59‒96.

2 Probably the first movement of Haydn's Quartet in Bę major, Op. 2, No. 6, a set of variations.

3 Mozart, 12 Variations for piano on the French folksong "Ah, vous dirais-je, Mamam," KV 265. Adolphe Adam incorporated this folksong into his the opera Le Toréador ou L'Accord parfait (1849).

4 Weber, Variations on "Schöne Minka," Op. 40 J. 179 (1815).