4. Dezember 1927 Sonntag, +2°, Nebel.

— An Bach-Schemelli No. 1 u. 8 für Albersheim, 1 an Clementi Prélude für Hoboken. 2 — An Hans Guttmann (Br.): Dank für die Bilder vom 18. XI., hoffe, daß AufrufOJ 9/10, [2] u. Prospekt in seinen Händen sind; schließlich empfehle ich Stöhr’s Harmonielehre u. teile mit, daß Georg morgen zur 1. Stunde kommt. — Von ½5–¼7h Spaziergang in der Stadt. — Der Lautsprecher ist zwar nicht in guter Verfassung, dennoch hören wir das Buxbaum-Quartett u. zwar das Streichquartett von Schmidt in Adur u. No. 18 op. 18 No. 2 von Beethoven. So weit die Uebertragung ein Urteil zuläßt, würde ich den letzten Satz im Quartett von Schmidt für den gelungensten ansprechen; jedenfalls bleibt die Richtung der Arbeit erfreulich. — Nach Tisch Diktat. — Erst im Bett die N. Fr. Pr. lesend finde ich Korngolds Notiz über das Archiv von Hoboken; geschickt bei aller Kürze, nur um einen Namen zu kurz, nämlich den meinen. 3

© Transcription Marko Deisinger.

December 4, 1927, Sunday, +2°, fog.

— Work on Bach-Schemelli [chorales] Nos. 1 and 8 for Albersheim, 1 on Clementi's Prelude for Hoboken. 2 — To Hans Guttmann (letter): thanks for the pictures from November 18; I hope that the AppealOJ 9/10, [2] and the Prospectus are in his hands; finally, I recommend Stöhr's Theory of Harmony and inform him that Georg is coming tomorrow for his first lesson. — From 4:30 to 6:15, a walk in the city. — The loudspeaker is not in good order; nonetheless we listen to the Buxbaum Quartet and, indeed, the String Quartet in A major by Schmidt and Beethoven's Op. 18, No. 2. Insofar as the transmission permits a judgement, I would regard the last movement in the quartet by Schmidt as the most successful; in any event, the direction the work [of the quartet] is taking is pleasing. — After dinner, dictation. — Not until I read the Neue freie Presse in bed do I find Korngold's notice about Hoboken's Archive well done in spite of being very brief, only one name – namely, my own – omitted. 3

© Translation William Drabkin.

4. Dezember 1927 Sonntag, +2°, Nebel.

— An Bach-Schemelli No. 1 u. 8 für Albersheim, 1 an Clementi Prélude für Hoboken. 2 — An Hans Guttmann (Br.): Dank für die Bilder vom 18. XI., hoffe, daß AufrufOJ 9/10, [2] u. Prospekt in seinen Händen sind; schließlich empfehle ich Stöhr’s Harmonielehre u. teile mit, daß Georg morgen zur 1. Stunde kommt. — Von ½5–¼7h Spaziergang in der Stadt. — Der Lautsprecher ist zwar nicht in guter Verfassung, dennoch hören wir das Buxbaum-Quartett u. zwar das Streichquartett von Schmidt in Adur u. No. 18 op. 18 No. 2 von Beethoven. So weit die Uebertragung ein Urteil zuläßt, würde ich den letzten Satz im Quartett von Schmidt für den gelungensten ansprechen; jedenfalls bleibt die Richtung der Arbeit erfreulich. — Nach Tisch Diktat. — Erst im Bett die N. Fr. Pr. lesend finde ich Korngolds Notiz über das Archiv von Hoboken; geschickt bei aller Kürze, nur um einen Namen zu kurz, nämlich den meinen. 3

© Transcription Marko Deisinger.

December 4, 1927, Sunday, +2°, fog.

— Work on Bach-Schemelli [chorales] Nos. 1 and 8 for Albersheim, 1 on Clementi's Prelude for Hoboken. 2 — To Hans Guttmann (letter): thanks for the pictures from November 18; I hope that the AppealOJ 9/10, [2] and the Prospectus are in his hands; finally, I recommend Stöhr's Theory of Harmony and inform him that Georg is coming tomorrow for his first lesson. — From 4:30 to 6:15, a walk in the city. — The loudspeaker is not in good order; nonetheless we listen to the Buxbaum Quartet and, indeed, the String Quartet in A major by Schmidt and Beethoven's Op. 18, No. 2. Insofar as the transmission permits a judgement, I would regard the last movement in the quartet by Schmidt as the most successful; in any event, the direction the work [of the quartet] is taking is pleasing. — After dinner, dictation. — Not until I read the Neue freie Presse in bed do I find Korngold's notice about Hoboken's Archive well done in spite of being very brief, only one name – namely, my own – omitted. 3

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Lessonbook 1927-1928, p. 2 (Albersheim): "Dec 9: Schemelli-Roth No. 1 corrected"; "Dec 12: Schemelli-Roth No. 8."

2 Lessonbook 1927/1928, p. 19‒20 (Hoboken): "Dec 2: Clementi B-minor finished off"; "Dec 13: Clementi Etude in C major, new, Preludes in G major [and] E minor"; "Dec 20: Clementi Etude in Aę major, new."

3 "Ein Archiv für Photogramme musikalischer Meisterhandschriften in der Musiksammlung der Nationalbibliothek in Wien," Neue Freie Presse, No. 22707, December 4, 1927, p. 19, col. 3 (unsigned). Naming Hoboken, it describes the Photogrammarchiv and announces the recent issuing of an Appeal.