6. Dezember 1927 Schön, +2°.

— Am freien Satz bis zur Stunde. — Nach Tisch Zigarrenweg zur Post, 20.85 S. an Siemens u. Halske. Hoboken bringt den neuen Katalog von Heck u. berät sich wegen der fotografisch abzunehmenden Stücke: Mendelssohns Lieder ohne Worte, Brahms Streichquartett Bdur u. andere, etwa 16 Stück; beginnt den Generalbaß; Korngolds Notiz findet er kleinlich; wird die Weihnachtsfeiertage in Andermatt zubringen u. Vrieslander einladen. — Während der Stunde ist Frau Rothberger bei Lie-Liechen zu Besuch, sie bringt einen Krampus 1 u. erkundigt sich, ob mir eine Mozart-Plaquette angenehm wäre. — Lie-Liechen bringt durch einen zufälligen Griff den Lautsprecher wieder zum Leben; – wir hören abends Bach, Präludium u. Fuge Esdur für die Orgel (auch im 4. Teil der Partita enthalten) vorgetragen von Schütz u. Bruckner VIII. Sinfonie, dirigirt von Kabasta. Alle Schönheiten, melodische wie harmonische, nützen nichts – von Kompositionstechnik ist bei Bruckner keine Spur.

© Transcription Marko Deisinger.

December 6, 1927, fair weather, +2°.

— Work on Der freie Satz until the start of the lesson. — After lunch a walk to the Post Office, smoking a cigar; 20.85 shillings to Siemens and Halske. Hoboken brings the latest catalogue from Heck and asks for advice on the pieces that are to be photographed: Mendelssohn's Songs without Words , Brahms's String Quartet in Bę major, and other items, about sixteen pieces; he begins the study of thoroughbass; he finds Korngold's notice petty; he will spend the Christmas holidays in Andermatt and invite Vrieslander. — During the lesson, Mrs. Rothberger visits Lie-Liechen; she brings a Krampus 1 and asks whether I might like a Mozart medallion. — Lie-Liechen, by holding it she chances to revive the loudspeaker; – in the evening we hear Bach's Prelude and Fugue in Eę major for organ (also in Part IV of the Partita [recte Clavierübung]), performed by Schütz, and Bruckner's Symphony No. 8, conducted by Kabasta. All the beauties, both melodic and harmonic, are of no avail: there is no trace of compositional technique in Bruckner.

© Translation William Drabkin.

6. Dezember 1927 Schön, +2°.

— Am freien Satz bis zur Stunde. — Nach Tisch Zigarrenweg zur Post, 20.85 S. an Siemens u. Halske. Hoboken bringt den neuen Katalog von Heck u. berät sich wegen der fotografisch abzunehmenden Stücke: Mendelssohns Lieder ohne Worte, Brahms Streichquartett Bdur u. andere, etwa 16 Stück; beginnt den Generalbaß; Korngolds Notiz findet er kleinlich; wird die Weihnachtsfeiertage in Andermatt zubringen u. Vrieslander einladen. — Während der Stunde ist Frau Rothberger bei Lie-Liechen zu Besuch, sie bringt einen Krampus 1 u. erkundigt sich, ob mir eine Mozart-Plaquette angenehm wäre. — Lie-Liechen bringt durch einen zufälligen Griff den Lautsprecher wieder zum Leben; – wir hören abends Bach, Präludium u. Fuge Esdur für die Orgel (auch im 4. Teil der Partita enthalten) vorgetragen von Schütz u. Bruckner VIII. Sinfonie, dirigirt von Kabasta. Alle Schönheiten, melodische wie harmonische, nützen nichts – von Kompositionstechnik ist bei Bruckner keine Spur.

© Transcription Marko Deisinger.

December 6, 1927, fair weather, +2°.

— Work on Der freie Satz until the start of the lesson. — After lunch a walk to the Post Office, smoking a cigar; 20.85 shillings to Siemens and Halske. Hoboken brings the latest catalogue from Heck and asks for advice on the pieces that are to be photographed: Mendelssohn's Songs without Words , Brahms's String Quartet in Bę major, and other items, about sixteen pieces; he begins the study of thoroughbass; he finds Korngold's notice petty; he will spend the Christmas holidays in Andermatt and invite Vrieslander. — During the lesson, Mrs. Rothberger visits Lie-Liechen; she brings a Krampus 1 and asks whether I might like a Mozart medallion. — Lie-Liechen, by holding it she chances to revive the loudspeaker; – in the evening we hear Bach's Prelude and Fugue in Eę major for organ (also in Part IV of the Partita [recte Clavierübung]), performed by Schütz, and Bruckner's Symphony No. 8, conducted by Kabasta. All the beauties, both melodic and harmonic, are of no avail: there is no trace of compositional technique in Bruckner.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 In Alpine countries, a mythical creature – often portrayed as a devil – that accompanies St. Nicholas on their visits to children on December 6. (St. Nicholas distributes gifts to well-behaved children, the Krampus punishes those who behave badly.)