16. Februar 1928 Schön, +12°.

— Von Dr. Baumgarten (Ansichtsk.): wird erscheinen. — An Mozio (Br.): ersuche um 5000 S. — Nach Tisch Zigarrenweg. — Von Dr. Halberstam (Kartenbr.): wird erscheinen[,] freut sich auch des Dr. Baumgarten. — Von Carl Sauerwein (Br. expr.): leitet den Brief mit den Worten ein: „Sie werden glauben, daß ich zudringlich bin, aber ich bin es nicht.“ – hierauf erzählt er des langen den Plan, ein Fach auf der Hochschule zu belegen, u. schließlich bittet er mich, ihm wenn nicht 600 so mindestens 300 S. „zu vermitteln“, damit er den Rechtsanwalt auszahlen kann. — Rf.: Bläserabend: ein Quartett von Michael Haydn – mäßige Kunstentfaltung; „Nordische Weisen“, bearbeitet von Lafite, gesungen von Frl. Rokita: manche Züge sehr schön, ein Lied macht den Eindruck einer künstlichen Nachbildung, keiner ursprünglich nordischen Weise; zum Schluß von Josef Haydn ein Quartett, in dem der Choral vorkommt, der Gegenstand von Brahms’ Variationenwerk ist. 1

© Transcription Marko Deisinger.

February 16, 1928, fair weather, +12°.

— From Dr. Baumgarten (picture postcard): he will appear. — To Mozio (letter): I ask for 5,000 shillings. — After lunch, a walk, smoking a cigar. — From Dr. Halberstam (lettercard): he will appear, is also happy that Dr. Baumgarten will be there. — From Carl Sauerwein (express letter): he starts his letter with the words: "You will think that I am being too importunate, but I am not." Whereupon he explains at length his plan to enroll in a course at the Hochschule, and finally he asks me if I could "procure" at least 300 shillings, if not 600, so that he can pay the solicitor. — Radio: an evening of wind music. A quartet by Michael Haydn – moderate artistic development; Nordic Melodies, arranged by Lafite, sung by Miss Rokita: many features very attractive; one song gives the impression of an artificial imitation, not an original Nordic melody; to conclude, a quartet by Joseph Haydn in which appears the chorale on which Brahms based his variations. 1

© Translation William Drabkin.

16. Februar 1928 Schön, +12°.

— Von Dr. Baumgarten (Ansichtsk.): wird erscheinen. — An Mozio (Br.): ersuche um 5000 S. — Nach Tisch Zigarrenweg. — Von Dr. Halberstam (Kartenbr.): wird erscheinen[,] freut sich auch des Dr. Baumgarten. — Von Carl Sauerwein (Br. expr.): leitet den Brief mit den Worten ein: „Sie werden glauben, daß ich zudringlich bin, aber ich bin es nicht.“ – hierauf erzählt er des langen den Plan, ein Fach auf der Hochschule zu belegen, u. schließlich bittet er mich, ihm wenn nicht 600 so mindestens 300 S. „zu vermitteln“, damit er den Rechtsanwalt auszahlen kann. — Rf.: Bläserabend: ein Quartett von Michael Haydn – mäßige Kunstentfaltung; „Nordische Weisen“, bearbeitet von Lafite, gesungen von Frl. Rokita: manche Züge sehr schön, ein Lied macht den Eindruck einer künstlichen Nachbildung, keiner ursprünglich nordischen Weise; zum Schluß von Josef Haydn ein Quartett, in dem der Choral vorkommt, der Gegenstand von Brahms’ Variationenwerk ist. 1

© Transcription Marko Deisinger.

February 16, 1928, fair weather, +12°.

— From Dr. Baumgarten (picture postcard): he will appear. — To Mozio (letter): I ask for 5,000 shillings. — After lunch, a walk, smoking a cigar. — From Dr. Halberstam (lettercard): he will appear, is also happy that Dr. Baumgarten will be there. — From Carl Sauerwein (express letter): he starts his letter with the words: "You will think that I am being too importunate, but I am not." Whereupon he explains at length his plan to enroll in a course at the Hochschule, and finally he asks me if I could "procure" at least 300 shillings, if not 600, so that he can pay the solicitor. — Radio: an evening of wind music. A quartet by Michael Haydn – moderate artistic development; Nordic Melodies, arranged by Lafite, sung by Miss Rokita: many features very attractive; one song gives the impression of an artificial imitation, not an original Nordic melody; to conclude, a quartet by Joseph Haydn in which appears the chorale on which Brahms based his variations. 1

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 This work, which includes the "St. Anthony Chorale" which Brahms used as the theme for his Variations Op. 56, is no longer believed to have been composed by Haydn.