18. September 1928 Sehr mild.

— Von Brünauer (K.): kleine Ziererei: ob er kommen soll. — An Brünauer (K.): ja. — An Frl. Elias (K.): ob 12–1h möglich? — An Frl. Kahn (K.): möglicherweise von 11–12h. — An Oppel (K.): Weißgärbers Adresse. — An Oppel (recomm.): Schmidtbonn zurück. 1 — An Weißgärber (Br.): Empfehlung von Oppel neuem Quartett. — An der Durchführung der Eroica. — Nach Tisch in die Mariahilferstraße: das Indanthren-Haus 2 im neuen Lokal noch nicht eingerichtet, wir gehen unverrichteter Dinge. — Eine günstige Gelegenheit läßt uns in der Mariahilferstraße brauchbares Papier finden, 250 Bogen nehmen wir mit. — Jause im Café Siller. — In der Möbel-Ausstellung im Oesterr. Museum, die uns nichts Besondere sagt. — Ein Schaff (Fußbad): 17 S. — Rf.: GottesmannSchulhof spielen Beethoven op. 70 II – an allen Gliedern gefesselt! Dann von einem Franzosen ein Aetherophon 3 vorgeführt! Vor der Kunst spielt die Frage des Instruments keine Rolle, für die kleinsten u. unfertigsten wurden die tiefsinnigsten Stücke geschrieben, für die fertigsten überhaupt nichts Brauchbares mehr. Daß der Zuwachs eines Instruments die Komposition nicht fördert, braucht nicht ausgeführt zu werden. – Theater-Kapellmeister – Musik mit Tautenhayn – nicht gerade erbaulich.

© Transcription Marko Deisinger.

September, 18, 1928, very mild.

— From Brünauer (postcard): short affectation: may he come? — To Brünauer (postcard): yes. — To Miss Elias (postcard): would 12 to 1 o'clock be possible? — To Miss Kahn (postcard): possibly from 11 to 12 o'clock. — To Oppel (postcard): Weißgärber's address. — To Oppel (registered mail): Schmidtbonn returned. 1 — To Weißgärber (letter): recommendation of Oppel's new quartet. — Work on the development section of the "Eroica" . — After lunch, to the Mariahilferstraße: the Indanthren House 2 in the new building is not yet outfitted; we go without having achieved anything. — By a happy chance, we find in the Mariahilferstraße useful paper; we take 250 folded sheets. — Afternoon snack at the Café Siller. — At the furniture exhibit at the Austrian Museum, which does not greatly impress us. — A tub (foot-bath): 17 shillings. — Radio: GottesmannSchulhof play Beethoven's Op. 70, No. 2, with all its limbs bound! – followed by a presentation of the aetherophone 3 played by a Frenchman! In terms of art, the question of instrument has no role to play; for the smallest and least developed instruments, the most deeply conceived pieces were written; for the most developed, no more music of any use whatever [is being composed]. That the introduction of a new instrument does not promote the writing for it is something that needs no elaboration. Theater conductor's music, with Tautenhayn – not exactly edifying.

© Translation William Drabkin.

18. September 1928 Sehr mild.

— Von Brünauer (K.): kleine Ziererei: ob er kommen soll. — An Brünauer (K.): ja. — An Frl. Elias (K.): ob 12–1h möglich? — An Frl. Kahn (K.): möglicherweise von 11–12h. — An Oppel (K.): Weißgärbers Adresse. — An Oppel (recomm.): Schmidtbonn zurück. 1 — An Weißgärber (Br.): Empfehlung von Oppel neuem Quartett. — An der Durchführung der Eroica. — Nach Tisch in die Mariahilferstraße: das Indanthren-Haus 2 im neuen Lokal noch nicht eingerichtet, wir gehen unverrichteter Dinge. — Eine günstige Gelegenheit läßt uns in der Mariahilferstraße brauchbares Papier finden, 250 Bogen nehmen wir mit. — Jause im Café Siller. — In der Möbel-Ausstellung im Oesterr. Museum, die uns nichts Besondere sagt. — Ein Schaff (Fußbad): 17 S. — Rf.: GottesmannSchulhof spielen Beethoven op. 70 II – an allen Gliedern gefesselt! Dann von einem Franzosen ein Aetherophon 3 vorgeführt! Vor der Kunst spielt die Frage des Instruments keine Rolle, für die kleinsten u. unfertigsten wurden die tiefsinnigsten Stücke geschrieben, für die fertigsten überhaupt nichts Brauchbares mehr. Daß der Zuwachs eines Instruments die Komposition nicht fördert, braucht nicht ausgeführt zu werden. – Theater-Kapellmeister – Musik mit Tautenhayn – nicht gerade erbaulich.

© Transcription Marko Deisinger.

September, 18, 1928, very mild.

— From Brünauer (postcard): short affectation: may he come? — To Brünauer (postcard): yes. — To Miss Elias (postcard): would 12 to 1 o'clock be possible? — To Miss Kahn (postcard): possibly from 11 to 12 o'clock. — To Oppel (postcard): Weißgärber's address. — To Oppel (registered mail): Schmidtbonn returned. 1 — To Weißgärber (letter): recommendation of Oppel's new quartet. — Work on the development section of the "Eroica" . — After lunch, to the Mariahilferstraße: the Indanthren House 2 in the new building is not yet outfitted; we go without having achieved anything. — By a happy chance, we find in the Mariahilferstraße useful paper; we take 250 folded sheets. — Afternoon snack at the Café Siller. — At the furniture exhibit at the Austrian Museum, which does not greatly impress us. — A tub (foot-bath): 17 shillings. — Radio: GottesmannSchulhof play Beethoven's Op. 70, No. 2, with all its limbs bound! – followed by a presentation of the aetherophone 3 played by a Frenchman! In terms of art, the question of instrument has no role to play; for the smallest and least developed instruments, the most deeply conceived pieces were written; for the most developed, no more music of any use whatever [is being composed]. That the introduction of a new instrument does not promote the writing for it is something that needs no elaboration. Theater conductor's music, with Tautenhayn – not exactly edifying.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Der spielende Eros: vier Schwänke (Berlin, Fleischel, 1911).

2 "Indanthren-Häuser": commercial houses set up by the German chemical company I. G. Farben, in which textiles dyed or printed with Indanthren, using in-house designs, were sold. Such houses were established in Berlin, Hamburg, Munich, Leipzig, Stuttgart, Frankfurt am Main and elsewhere.

3 Aetherophone (theremin): an electronic musical instrument designed in 1928. It is controlled by moving a rod around it, i.e. without any discernible physical contact from the player. It was renamed after its Russian inventor, Professor Léon Theremin.