19. August 1929 Regen, ganz bedeckt.

— Durch Kürzung des Bild[es] 1 um die Reprise u. Coda, die durch eine Bereicherung der Fig. 26 möglich wird, ist das Bild der Durchführung abgeschlossen, so daß der erste Satz nun vollständig ist. 1 — Ich wechsle 1000 S. (im Koffer 3000 S.). — Jause im Rössle mit Vrieslander u. Ettinger, die schlechte Luft macht mir Beschwerden. — Abends mit Vrieslander; es freut mich, ihm einen richtigen Begriff von S. Bachs Schicksal im Gegensatz zu dem Händels vermitteln zu können. Ein den Musikhistorikern noch unbekannter Gesichtspunkt: Bach war fürstlicher Kapellmeister, wurde später Kantor u. errang sich erst in den letzten Jahren seines Lebens wieder den Kapellmeistertitel. Das Kantorat, das heute eine Weltberühmtheit erlangt hat, ist zu Bachs Lebzeiten doch nur ein Kantorat u. als solches sozusagen Hausrat der Kirche; Bach ging gleichsam als Kirchendiener in der Kirche auf u. hat mit dem Kantorat sein Genie an sich bezahlt. Von hier aus versteht man, weshalb er bei Kantorat, {3368} das seine soziale Eingliederung so schwer geschädigt hat, um eine Kapellmeisterstelle rang, wie er sie in jungen Jahren hatte. Dagegen stand Händel sein Leben lang in Amt u. Würde als Hofkapellmeister, Theaterdirektor u. ä. 2 — Von Oppel (Br.): Neue Musikalien, Beiträge zu einer sprachlichen Frage, Fragen zu op. 109 usw. — kein Spaziergang.

© Transcription Marko Deisinger.

August 19, 1929, rain, thick cloud cover.

— By omitting the recapitulation and coda from Graph 1, which will be possible if Fig. 26 is amplified, the graph of the development is now concluded, so that the first movement is now complete. 1 — I change 1,000 shillings (3,000 shillings [remain] in the suitcase). — Afternoon snack in the Rössle, with Vrieslander and Ettinger; the bad air causes me discomfort. — In the evening, with Vrieslander; I enjoy being able to transmit to him a true picture of Bach's fate, as opposed to that of Handel. A point of view still unknown to the music historians: Bach was the music director for a prince, later became Cantor and was awarded only late in life the title of music director. The cantorate, which today has gained world fame, was merely a cantorate in Bach's time and, as such, merely part of the church furnishings, so to speak. As a servant of the church, Bach merged into the surroundings of the church furnishings; and, in effect, he sacrificed his genius as such in taking the position of Cantor. Seen in this way, one can understand why, being saddled with the cantorate, {3368} which did such great damage to his social standing, he struggled to gain the position of music director, as he had had in his early years. By contrast, Handel enjoyed both office and dignity his whole life long, as court music director, theater director, and the like. 2 — From Oppel (letter): new musical works, contributions to a linguistic matter, questions about Op. 109, etc. — no walk today.

© Translation William Drabkin.

19. August 1929 Regen, ganz bedeckt.

— Durch Kürzung des Bild[es] 1 um die Reprise u. Coda, die durch eine Bereicherung der Fig. 26 möglich wird, ist das Bild der Durchführung abgeschlossen, so daß der erste Satz nun vollständig ist. 1 — Ich wechsle 1000 S. (im Koffer 3000 S.). — Jause im Rössle mit Vrieslander u. Ettinger, die schlechte Luft macht mir Beschwerden. — Abends mit Vrieslander; es freut mich, ihm einen richtigen Begriff von S. Bachs Schicksal im Gegensatz zu dem Händels vermitteln zu können. Ein den Musikhistorikern noch unbekannter Gesichtspunkt: Bach war fürstlicher Kapellmeister, wurde später Kantor u. errang sich erst in den letzten Jahren seines Lebens wieder den Kapellmeistertitel. Das Kantorat, das heute eine Weltberühmtheit erlangt hat, ist zu Bachs Lebzeiten doch nur ein Kantorat u. als solches sozusagen Hausrat der Kirche; Bach ging gleichsam als Kirchendiener in der Kirche auf u. hat mit dem Kantorat sein Genie an sich bezahlt. Von hier aus versteht man, weshalb er bei Kantorat, {3368} das seine soziale Eingliederung so schwer geschädigt hat, um eine Kapellmeisterstelle rang, wie er sie in jungen Jahren hatte. Dagegen stand Händel sein Leben lang in Amt u. Würde als Hofkapellmeister, Theaterdirektor u. ä. 2 — Von Oppel (Br.): Neue Musikalien, Beiträge zu einer sprachlichen Frage, Fragen zu op. 109 usw. — kein Spaziergang.

© Transcription Marko Deisinger.

August 19, 1929, rain, thick cloud cover.

— By omitting the recapitulation and coda from Graph 1, which will be possible if Fig. 26 is amplified, the graph of the development is now concluded, so that the first movement is now complete. 1 — I change 1,000 shillings (3,000 shillings [remain] in the suitcase). — Afternoon snack in the Rössle, with Vrieslander and Ettinger; the bad air causes me discomfort. — In the evening, with Vrieslander; I enjoy being able to transmit to him a true picture of Bach's fate, as opposed to that of Handel. A point of view still unknown to the music historians: Bach was the music director for a prince, later became Cantor and was awarded only late in life the title of music director. The cantorate, which today has gained world fame, was merely a cantorate in Bach's time and, as such, merely part of the church furnishings, so to speak. As a servant of the church, Bach merged into the surroundings of the church furnishings; and, in effect, he sacrificed his genius as such in taking the position of Cantor. Seen in this way, one can understand why, being saddled with the cantorate, {3368} which did such great damage to his social standing, he struggled to gain the position of music director, as he had had in his early years. By contrast, Handel enjoyed both office and dignity his whole life long, as court music director, theater director, and the like. 2 — From Oppel (letter): new musical works, contributions to a linguistic matter, questions about Op. 109, etc. — no walk today.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 "Bild 1," the Urlinietafel (foreground graph) of the first movement of the "Eroica" Symphony, from Schenker's essay in Meisterwerk III, ends with the Retransition, followed by "(Wdhlg.)" ("Recapitulation"). Fig. 26 is a two-level graph of the Coda (measures 551‒691).

2 In May 1929 Schenker dictated a short essay, "Stil-Eigentümlichkeiten" (Stylistic Features"), which discussed the inter-relation between biography and style in Haydn, Mozart, J. S. Bach, Handel, and Brahms (in that order), now preserved as OC 38/68-71 (unpublished). (See Ian Bent, "Schenker as Teacher: The Case of Gerhard Albersheim," Journal of Schenkerian Studies, iv (2010), 49‒50. Schenker's remarks to Vrieslander here echo that document.