9. April 1930 Licht.

— Dr. Karl Violin dankt. — Von ¼11–11h im Schweizer Garten. — Um 12h Albersheim; ich gebe ihm seinen Aufsatz zurück. Er neigt nun dazu, ihn auf eigene Rechnung drucken zu lassen, gewissermaßen als den Erstling u., wie er deutlich sagt, zur Wahrung der Priorität! — ½6–¼9h das Ehepaar Rothberger – ich spiele nicht! — Rf. Monstre [sic]-Conzert 1 unter Schalk: wir hören Liszt Mazeppa u. den Schluß der „Götterdämmerung“ mit der Wildbrunn.

© Transcription Marko Deisinger.

April 9, 1930, bright.

— Dr. Karl Violin sends his thanks. — From 10:15 to 11 in the Swiss Garden. — At 12 o'clock, Albersheim; I return his article. He is now inclined to publish it at his own expense, in a certain sense as a maiden publication and, as he explains clearly, to safeguard its priority! — 5:30 to 8:15, Mr. and Mrs. Rothberger – I don't play! — On the radio, Monster Concert 1 under Schalk: we listen to Liszt's Mazeppa and the close of Götterdämmerung with Wildbrunn.

© Translation William Drabkin.

9. April 1930 Licht.

— Dr. Karl Violin dankt. — Von ¼11–11h im Schweizer Garten. — Um 12h Albersheim; ich gebe ihm seinen Aufsatz zurück. Er neigt nun dazu, ihn auf eigene Rechnung drucken zu lassen, gewissermaßen als den Erstling u., wie er deutlich sagt, zur Wahrung der Priorität! — ½6–¼9h das Ehepaar Rothberger – ich spiele nicht! — Rf. Monstre [sic]-Conzert 1 unter Schalk: wir hören Liszt Mazeppa u. den Schluß der „Götterdämmerung“ mit der Wildbrunn.

© Transcription Marko Deisinger.

April 9, 1930, bright.

— Dr. Karl Violin sends his thanks. — From 10:15 to 11 in the Swiss Garden. — At 12 o'clock, Albersheim; I return his article. He is now inclined to publish it at his own expense, in a certain sense as a maiden publication and, as he explains clearly, to safeguard its priority! — 5:30 to 8:15, Mr. and Mrs. Rothberger – I don't play! — On the radio, Monster Concert 1 under Schalk: we listen to Liszt's Mazeppa and the close of Götterdämmerung with Wildbrunn.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 The so-called Monsterkonzerte were organized jointly by the Vienna Philharmonic, the Vienna Symphony Orhcestra and the orchestra of the Volksoper, for the benefit of needy musicians.