4. Wolkenlos;

früh auf. Von An Tomay Urlinienblätter= OC 54/209 vom 1. Satz [der Eroica] zurück u. das gesamte Material. — Oppel u. Helmut gehen fort. — Im Jamtal von 10–½12h. — An Tomay die Figuren mit dem ganzen Material= OC 54/208. — Die Jause im Freien. — Helmut schon zurück. — Nach der Jause wirlwärts. — Abends bei Tisch bricht Oskar gar zu heftig eine Lanze für Remarque. — Schöne Mondnacht.

© Transcription Marko Deisinger.

4, cloudless.

Up early. From To Tomay, Urlinie pages= OC 54/209 for the first movement [of the "Eroica" ] returned with the complete (manuscript) material. — Oppel and Helmut go out. — In the Jamtal from 10 to 11:30. — To Tomay, the music examples with the complete [manuscript] material= OC 54/208. — Afternoon snack out of doors. — Helmut back early. — After teatime, towards Wirl. — In the evening, at supper, Oskar defends Remarque's position much too vigorously. — Beautiful moonlight night.

© Translation William Drabkin.

4. Wolkenlos;

früh auf. Von An Tomay Urlinienblätter= OC 54/209 vom 1. Satz [der Eroica] zurück u. das gesamte Material. — Oppel u. Helmut gehen fort. — Im Jamtal von 10–½12h. — An Tomay die Figuren mit dem ganzen Material= OC 54/208. — Die Jause im Freien. — Helmut schon zurück. — Nach der Jause wirlwärts. — Abends bei Tisch bricht Oskar gar zu heftig eine Lanze für Remarque. — Schöne Mondnacht.

© Transcription Marko Deisinger.

4, cloudless.

Up early. From To Tomay, Urlinie pages= OC 54/209 for the first movement [of the "Eroica" ] returned with the complete (manuscript) material. — Oppel and Helmut go out. — In the Jamtal from 10 to 11:30. — To Tomay, the music examples with the complete [manuscript] material= OC 54/208. — Afternoon snack out of doors. — Helmut back early. — After teatime, towards Wirl. — In the evening, at supper, Oskar defends Remarque's position much too vigorously. — Beautiful moonlight night.

© Translation William Drabkin.