27. November 1931 Nebel, +2°.

— Von Rinn (Br.): wußte schon von Michel>s Aufsatz, A macht auf Carus (Neudruck) aufmerksam, der die Mozart-„Stelle“ führt 1 u. empfiehlt „Urbild u. Ursache in der Biologie“ von Hans André. Ob ich mich im Goethe>-Jahr werde vernehmen lassen? 2 — Am freien Satz. — ¾11–½12h erstes Diktat zur „Diminution“. — Ich leihe Salzer den Aufsatz von Lytle. 3 — Von Khuner durch einen Boten S. 5000 – „zum Wohlsein“! — Bestätigung an die Sekretärin. — An Khuner (Br.) Dank, möchte auch persönlich danken. — An Floriz (K.OJ 8/5, [7]): was geht vor? — ½5–¾6h Diktat fortgesetzt. — Von v. Hoboken (K. aus Berlin): wird erst Mittwoch kommen. — Patiençen. — Lie-Liechen schreibt die Urschrift.

© Transcription Marko Deisinger.

November 27, 1931, fog, +2°.

— From Rinn (letter): he already knew about Michel>’s article; draws my attention to Carus (new edition), which includes the "passage" from Mozart, 1 and recommends Urbild und Ursache in der Biologie by Hans André. Will I be heard in the Goethe> year? 2 — Work on Free Composition . — 10:45 to 11:30, first dictation for "Diminution." — I lend Salzer Lytle’s article. 3 — From Khuner via messenger, 5,000 shillings – "to your health"! — Confirmation [of receipt] given to his secretary. — To Khuner (letter): thanks; I would also like to thank him in person. — To Floriz (postcardOJ 8/5, [7]): what news is there? — 4:30 to 5:45, dictation continued. — From Hoboken (postcard from Berlin): he will not come until Wednesday. — Games of solitaire. — Lie-Liechen writes out the first draft.

© Translation William Drabkin.

27. November 1931 Nebel, +2°.

— Von Rinn (Br.): wußte schon von Michel>s Aufsatz, A macht auf Carus (Neudruck) aufmerksam, der die Mozart-„Stelle“ führt 1 u. empfiehlt „Urbild u. Ursache in der Biologie“ von Hans André. Ob ich mich im Goethe>-Jahr werde vernehmen lassen? 2 — Am freien Satz. — ¾11–½12h erstes Diktat zur „Diminution“. — Ich leihe Salzer den Aufsatz von Lytle. 3 — Von Khuner durch einen Boten S. 5000 – „zum Wohlsein“! — Bestätigung an die Sekretärin. — An Khuner (Br.) Dank, möchte auch persönlich danken. — An Floriz (K.OJ 8/5, [7]): was geht vor? — ½5–¾6h Diktat fortgesetzt. — Von v. Hoboken (K. aus Berlin): wird erst Mittwoch kommen. — Patiençen. — Lie-Liechen schreibt die Urschrift.

© Transcription Marko Deisinger.

November 27, 1931, fog, +2°.

— From Rinn (letter): he already knew about Michel>’s article; draws my attention to Carus (new edition), which includes the "passage" from Mozart, 1 and recommends Urbild und Ursache in der Biologie by Hans André. Will I be heard in the Goethe> year? 2 — Work on Free Composition . — 10:45 to 11:30, first dictation for "Diminution." — I lend Salzer Lytle’s article. 3 — From Khuner via messenger, 5,000 shillings – "to your health"! — Confirmation [of receipt] given to his secretary. — To Khuner (letter): thanks; I would also like to thank him in person. — To Floriz (postcardOJ 8/5, [7]): what news is there? — 4:30 to 5:45, dictation continued. — From Hoboken (postcard from Berlin): he will not come until Wednesday. — Games of solitaire. — Lie-Liechen writes out the first draft.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Carl Gustav Carus: Vorlesungen über Psychologie: gehalten im Winter 1829/30 zu Dresden. Mit einer Einführung und Anmerkungen herausgegeben von Edgar Michaelis (Erlenbach-Zürich, Leipzig: Rotapfel, [1931]), pp. 36–37. This book contains a passage from the Mozart letter that Schenker wrote about in "Ein verschollener Brief von Mozart und das Geheimnis seines Schaffens," Der Kunstwart 44 (July 1931), pp. 660–66.

2 Possibly Rinn is asking Schenker if he would consider writing something for Der Kunstwart about Goethe and music for the 100th anniversary of Goethe’s death (1932).

3 In the diary entry for November 4, 1931, Schenker records receiving a letter from Victor Vaughn Lytle in which an article by Fritz Stege was enclosed: "Berliner Musik," published in Die Neue Zeit on July 11, 1931 (a clipping is preserved in the Schenker Scrapbook (OC 2) on page 83). In this same letter Lytle may have also enclosed his own "Music Composition of the Present," an article published in American Organist 14/11 (1931), pp. 661–6. This may be one of the works to which Schenker is referring in the diary entry of November 25 when he spoke about a "blockade of silence."