7. Nebel, +5°.

— An Martin (Br. recomm.): sein Urlinie-Bild mit Korrekturen zurück, bitte um „Urlaub“! — An Oppel (Br.): frage nach {3685} Goos; Kontrapunkt, Generalbaß, freier Satz – das wäre meine Reihenfolge; Kontrapunkt brauche ich für den Mittelgrund u. seine echten Intervalle, ohne die der Vordergrund nicht verstanden werden kann! Schulen, Schüler wollen das aus Unfähigkeit heute nicht mehr – was soll ich antworten? — Zu den nächsten Abschnitten des freien Satzes. — 3–¼4h: Lie-Liechen bekommt die 2. Plombe – um 4h zuhause. — Patiençen.

© Transcription Marko Deisinger.

7, fog, +5°.

— To Martin (registered letter): his Urlinie graph returned with corrections, I ask for a "vacation"! — To Oppel (letter): I enquire about {3685} Goos; counterpoint, thoroughbass, free composition – that would be my order [of tuition]. I need counterpoint for the middleground and its genuine intervals, without which the foreground cannot be understood! Schools, pupils, through incompetence, no longer want that today – what should I say in reply? — Work on the next sections of Free Composition . — From 3 to 3:15, Lie-Liechen gets the second filling – home at 4 o’clock. — Games of solitaire.

© Translation William Drabkin.

7. Nebel, +5°.

— An Martin (Br. recomm.): sein Urlinie-Bild mit Korrekturen zurück, bitte um „Urlaub“! — An Oppel (Br.): frage nach {3685} Goos; Kontrapunkt, Generalbaß, freier Satz – das wäre meine Reihenfolge; Kontrapunkt brauche ich für den Mittelgrund u. seine echten Intervalle, ohne die der Vordergrund nicht verstanden werden kann! Schulen, Schüler wollen das aus Unfähigkeit heute nicht mehr – was soll ich antworten? — Zu den nächsten Abschnitten des freien Satzes. — 3–¼4h: Lie-Liechen bekommt die 2. Plombe – um 4h zuhause. — Patiençen.

© Transcription Marko Deisinger.

7, fog, +5°.

— To Martin (registered letter): his Urlinie graph returned with corrections, I ask for a "vacation"! — To Oppel (letter): I enquire about {3685} Goos; counterpoint, thoroughbass, free composition – that would be my order [of tuition]. I need counterpoint for the middleground and its genuine intervals, without which the foreground cannot be understood! Schools, pupils, through incompetence, no longer want that today – what should I say in reply? — Work on the next sections of Free Composition . — From 3 to 3:15, Lie-Liechen gets the second filling – home at 4 o’clock. — Games of solitaire.

© Translation William Drabkin.