17. +5°, schön.

— Vormittags Diktat zu Fig. 1 Mozart. 1 — Nach Tisch wegen eines Mädchens in die Hauptstraße, niemand angetroffen. — Bei Waldstein die Brille geholt u. darüber gerade das Mädchen versäumt, das Lie-Liechen behagt hätte. Noch einmal zur Vermittlerin: es stellt sich heraus, daß Rosa dem Mädchen abgeraten hat. — Nach der Jause u. dem Abendessen Fortsetzung des Diktats bis ¼10h. — An das Ministerium (Br.): erkläre meinen Beitritt zum Comité.

© Transcription Marko Deisinger.

17, +5°, fair weather.

— In the morning, dictation [of text relating to] Mozart, Fig. 1. 1 — After lunch, to the Hauptstraße on account of a maid; no one encountered. — At Waldstein's the eyeglasses collected, and as a result the maid missed, who would have pleased Lie-Liechen. Once again to the agent: it turns out that Rosa had advised the maid against [taking the job]. — After teatime and supper, continuation of the dictation until 9:15. — To the Ministry (letter): confirm my membership in the [Beethoven Centennial] Committee.

© Translation William Drabkin.

17. +5°, schön.

— Vormittags Diktat zu Fig. 1 Mozart. 1 — Nach Tisch wegen eines Mädchens in die Hauptstraße, niemand angetroffen. — Bei Waldstein die Brille geholt u. darüber gerade das Mädchen versäumt, das Lie-Liechen behagt hätte. Noch einmal zur Vermittlerin: es stellt sich heraus, daß Rosa dem Mädchen abgeraten hat. — Nach der Jause u. dem Abendessen Fortsetzung des Diktats bis ¼10h. — An das Ministerium (Br.): erkläre meinen Beitritt zum Comité.

© Transcription Marko Deisinger.

17, +5°, fair weather.

— In the morning, dictation [of text relating to] Mozart, Fig. 1. 1 — After lunch, to the Hauptstraße on account of a maid; no one encountered. — At Waldstein's the eyeglasses collected, and as a result the maid missed, who would have pleased Lie-Liechen. Once again to the agent: it turns out that Rosa had advised the maid against [taking the job]. — After teatime and supper, continuation of the dictation until 9:15. — To the Ministry (letter): confirm my membership in the [Beethoven Centennial] Committee.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Schenker, "Mozart: Sinfonie G-Moll," Meisterwerk 2, pp.105–55 and Urlinietafeln; Eng. transl., pp. 59‒96. Fig. 1 is the long analytical graph for the first movement of the G-minor Symphony, comprising four background and middleground layers.