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25. August 1933 Schön, kühl.

— Von Meinl u. Nowak Sendungen. — Vormittag das Buch von Haas beendet, sehr ertragreich für mich. 1 — Nach der Jause bis zum Binder. 2 — Rf. Kotek, manches hübsch, 3 dann bis ½11h!!: Kammerkonzert Auderith – Margitis: S. Bach: Pastorale Fdur u. Em. Bach: Konzert für zwei Klaviere Fdur; Mozart: Haffner serenade. Das Em. Bach-Konzert macht den selben Eindruck wie ehedem, als ich es in meiner Bearbeitung vorgelegt habe: taufrisch, neu, bedeutend auch im rein klavieristischen Sinne, trotz Mozart, Beethoven, Chopin u. Brahms – die Klavierfiguren! In der Haffner-Serenade trat der Vortrag des vorletzten Andante besonders hervor, so entsprechend fand ich noch keinen! 4

© Transcription Marko Deisinger.

August 25, 1933, fair weather, cool.

— From Meinl and Nowak, consignments. — In the morning, the book by Haas finished, very productive for me. 1 — After teatime, as far as the binder. 2 — Radio: Kotek, much of it attractive; 3 then, until 10:30!!, a chamber concert by Auderith – Margitis: J. S. Bach’s Pastorale in F major and C. P. E. Bach’s Concerto in F major for two pianos; Mozart’s "Haffner" Serenade. The C. P. E. Bach concerto makes the same impression that it did when I presented it in my arrangement: fresh as dew, new, significant, even in a purely pianistic sense, in spite of Mozart, Beethoven, Chopin and Brahms – the piano figurations! In the "Haffner" Serenade the performance of the penultimate Andante was particularly noteworthy; until now, I have not heard such an appropriate one! 4

© Translation William Drabkin.

25. August 1933 Schön, kühl.

— Von Meinl u. Nowak Sendungen. — Vormittag das Buch von Haas beendet, sehr ertragreich für mich. 1 — Nach der Jause bis zum Binder. 2 — Rf. Kotek, manches hübsch, 3 dann bis ½11h!!: Kammerkonzert Auderith – Margitis: S. Bach: Pastorale Fdur u. Em. Bach: Konzert für zwei Klaviere Fdur; Mozart: Haffner serenade. Das Em. Bach-Konzert macht den selben Eindruck wie ehedem, als ich es in meiner Bearbeitung vorgelegt habe: taufrisch, neu, bedeutend auch im rein klavieristischen Sinne, trotz Mozart, Beethoven, Chopin u. Brahms – die Klavierfiguren! In der Haffner-Serenade trat der Vortrag des vorletzten Andante besonders hervor, so entsprechend fand ich noch keinen! 4

© Transcription Marko Deisinger.

August 25, 1933, fair weather, cool.

— From Meinl and Nowak, consignments. — In the morning, the book by Haas finished, very productive for me. 1 — After teatime, as far as the binder. 2 — Radio: Kotek, much of it attractive; 3 then, until 10:30!!, a chamber concert by Auderith – Margitis: J. S. Bach’s Pastorale in F major and C. P. E. Bach’s Concerto in F major for two pianos; Mozart’s "Haffner" Serenade. The C. P. E. Bach concerto makes the same impression that it did when I presented it in my arrangement: fresh as dew, new, significant, even in a purely pianistic sense, in spite of Mozart, Beethoven, Chopin and Brahms – the piano figurations! In the "Haffner" Serenade the performance of the penultimate Andante was particularly noteworthy; until now, I have not heard such an appropriate one! 4

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Robert Haas, Aufführungspraxis der Musik (Postdam: Athenaion, 1931; 2/1949).

2 Binder: it is not clear whether this refers to a binder (of flowers or brooms, or a barrel-maker), or simply a family name.

3 According to the listings in Radio Wien, the German Folksong Society of Vienna, conducted by Georg Kotek, performed a program of Austrian folk music under the title "An Hour of Glee."

4 According to the listings in Radio Wien, Karl Auderieth conducted the Vienna Chamber Orchestra, with Ida and Loris Margaritis at the piano.