OC 3/1-2: Oct 1912-Jun 1913 - Angi Elias: lesson: Saturday October 5, 1912
5. Okt. Elias : Korrektur der Niederschrift 1 des Desdur Präl. T. 9–10 interessanter Verstoß gegen Stimmführ.; statt des letzten Achtel des irrtümlicherweise {7} as. T. 3 die liegenbleibenden as der l. H. übersehen. Falsche Artik. des vorletzten Taktes, da die letzten Töne der r. H. unter den früheren Bog. einbezogen wurden. Im Nchsatz. des Mittelstückes einen in dem der IV. Stufe vorausgehenden T. den Baß eine Oktave zu tief gesetzt. Ferner die Enharmonie vergessen. Knapp vor dem letzten Desdur Teil endlich eine halbe Note C statt eines Viertel beim smorzando. Händelvar. Revision Thema u. Var. © Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23 |
October 5, [1912] Elias : Correction of her writing down 1 of the Dę major Prelude. In bars 9–10 an interesting violation of voice-leading; instead of the last eighth Dę erroneously {7} an Aę. In bar 3 the reiterated Aęs in the left hand overlooked. False articulation of the penultimate bar, since the final notes of the right hand [bar 8] are incorporated into the earlier phrase slur. In the consequent of the central section, in the bar preceding the scale-degree IV she notates the bass an octave too low. Further, the enharmony is forgotten. Directly before the final Dę major section finally a half-note C instead of a quarter at the smorzando. — Handel Variations, revision of theme and variations. © Translation Ian Bent, 2022-23 |
5. Okt. Elias : Korrektur der Niederschrift 1 des Desdur Präl. T. 9–10 interessanter Verstoß gegen Stimmführ.; statt des letzten Achtel des irrtümlicherweise {7} as. T. 3 die liegenbleibenden as der l. H. übersehen. Falsche Artik. des vorletzten Taktes, da die letzten Töne der r. H. unter den früheren Bog. einbezogen wurden. Im Nchsatz. des Mittelstückes einen in dem der IV. Stufe vorausgehenden T. den Baß eine Oktave zu tief gesetzt. Ferner die Enharmonie vergessen. Knapp vor dem letzten Desdur Teil endlich eine halbe Note C statt eines Viertel beim smorzando. Händelvar. Revision Thema u. Var. © Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23 |
October 5, [1912] Elias : Correction of her writing down 1 of the Dę major Prelude. In bars 9–10 an interesting violation of voice-leading; instead of the last eighth Dę erroneously {7} an Aę. In bar 3 the reiterated Aęs in the left hand overlooked. False articulation of the penultimate bar, since the final notes of the right hand [bar 8] are incorporated into the earlier phrase slur. In the consequent of the central section, in the bar preceding the scale-degree IV she notates the bass an octave too low. Further, the enharmony is forgotten. Directly before the final Dę major section finally a half-note C instead of a quarter at the smorzando. — Handel Variations, revision of theme and variations. © Translation Ian Bent, 2022-23 |
Footnotes1 Cf. her lesson notes for October 2, 7, and 9. The identity of the work or works is, however, uncertain: Oct 2 “Präl. von Chopin”; Oct 5 “Desdur Präl.”; Oct 7 “Hm Präl.”; Oct 9 “Dd Präl. v. Chopin.” — The last of these has been editorially corrected to Dę, on the supposition that Jeanette may not always accurately interpret her shorthand. “D major Prelude” does, however, appear once more, in her notes for October 19, where the discussion definitely relates to the D major work. |