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5. XII.
Deutsch :

Großes Bdur Trio von Beeth. Adagio u. letzter Satz. Ueber den Vortrag des T. 1 u. 2 ohne [crescendo hairpin] durchgehends in sämtlichen Var.; in der letzten, die zugleich als Coda fungirt der Hinweis auf die Wendung nach dis statt d, Cello, wodurch der Gedanke ein anderes. Schicksal erfährt, dem dis entsprechend zunächst nach {38} Edur hier aber nicht schließen wollen, nicht schließen können u. nun auf die Suche (mit der Laterne) nach dem richtigen Schluß in Ddur, daher das Betasten u. Beschnuppern, bei Violine u. Cello, des Sechzehntels c, cis u.s.f. bis nach so u. so viel Takten das Cello den richtigen Schluß findet; dort sofortiger Anschluß des Coda-Gedankens. 1

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


December 5, [1912]
Deutsch :

Beethoven “great” Bę major Trio adagio u. final movement. The performance of bars 1–2 without [crescendo hairpin] applies throughout all the variations. In the last variation, which functions as a coda, attention drawn to the turn to Dě instead of D natural in the cello, which alters the character of the theme. Fate dictates, in accordance with the Dě, next a move to {38} E major, but without intending – or being able – to cadence there, and now in the hunt (by the light of a lantern) for the correct cadence in D major, the violin and cello groping their way, sniffing at the sixteenth note C natural, then Cě, and so on, until after so and so many bars the cello lands on the correct cadence. Immediate connection to the coda theme. 1

© Translation Ian Bent, 2022-23


5. XII.
Deutsch :

Großes Bdur Trio von Beeth. Adagio u. letzter Satz. Ueber den Vortrag des T. 1 u. 2 ohne [crescendo hairpin] durchgehends in sämtlichen Var.; in der letzten, die zugleich als Coda fungirt der Hinweis auf die Wendung nach dis statt d, Cello, wodurch der Gedanke ein anderes. Schicksal erfährt, dem dis entsprechend zunächst nach {38} Edur hier aber nicht schließen wollen, nicht schließen können u. nun auf die Suche (mit der Laterne) nach dem richtigen Schluß in Ddur, daher das Betasten u. Beschnuppern, bei Violine u. Cello, des Sechzehntels c, cis u.s.f. bis nach so u. so viel Takten das Cello den richtigen Schluß findet; dort sofortiger Anschluß des Coda-Gedankens. 1

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


December 5, [1912]
Deutsch :

Beethoven “great” Bę major Trio adagio u. final movement. The performance of bars 1–2 without [crescendo hairpin] applies throughout all the variations. In the last variation, which functions as a coda, attention drawn to the turn to Dě instead of D natural in the cello, which alters the character of the theme. Fate dictates, in accordance with the Dě, next a move to {38} E major, but without intending – or being able – to cadence there, and now in the hunt (by the light of a lantern) for the correct cadence in D major, the violin and cello groping their way, sniffing at the sixteenth note C natural, then Cě, and so on, until after so and so many bars the cello lands on the correct cadence. Immediate connection to the coda theme. 1

© Translation Ian Bent, 2022-23

Footnotes

1 Schenker’s diary for this day records: “Mrs. Deutsch offers me a small manuscript cabinet as a Christmas present.”