Der Kunstwart
____________________
Schriftleitung: Dr. Hermann Rinn / Verlag Georg D. W. Callwey
München NW 12, Finkenstr. 2

17. November 1930.
Dr. R/A

Herrn Dr. Heinrich Schenker
Wien III.
Keilgasse 8.

Sehr verehrter Herr Dr. Schenker: 1

Ich bin sehr vergnügt über die erfreulichen Nachrichten über Kestenberg. 2 Sehr interessant, dass nicht die Musiker, sondern ein Beamter endlich zur Einsicht kommt. Nebenbei: haben Sie die Diskussion Berrsche DSzanto in der Münchener Zeitung verfolgt? Es ging wieder einmal um die Erstdrucke. Ich glaube, das wird Sie sehr interessieren. Wenn Sie eine Karte an die Münchener Zeitung schreiben – es käme auch Berrsche zugute, der hier keinen leichten Stand hat –, werden Sie die betreffenden Nummern sicher leicht erhalten. Auch Berrsche würde sich sehr freuen, wenn Sie ihm eine Zeile schreiben. Seine Adresse ist: Alexander Berrsche, Schlichtungs-Ausschuss, München, Haydnstr. 1.

Meisterwerk III habe ich noch nicht zu Gesicht bekommen. Ich denke, es wird am besten sein, wenn Vrieslander im Kunstwart darauf hinweist, da Berrsche sehr überlastet und daher sehr unpünktlich ist. 3 Wenn Sie aber jemand anderen wissen, soll es mir auch recht sein. Schreiben Sie mir bitte darüber und veranlassen Sie den Verlag, den Band über meine Redaktion laufen zu lassen. Sehr dankbar wäre ich Ihnen, wenn Sie mir die Korrekturbogen geben könnten, damit wir etwas auswählen können. 4 Auch würde ich gern in den vorausgehenden Band blicken, wo meines Wissens eine Reihe von Aphorismen 5 steht. Ich würde Ihnen natürlich Band II gern nach Benutzung retournieren. Selbstverständlich wäre ich Ihnen für Vorschläge zum Abdruck von Notizen (aus Band II sowohl als Band III) sehr verbun- {2} den. Das eine oder andere könnte ich dann von mir auswählen.


Mit den ergebensten Grüssen
Ihr
[signed:] Rinn

© Transcription William Drabkin, 2017


Der Kunstwart
____________________
Editorship: Dr. Hermann Rinn / Publisher Georg D. W. Callwey
Munich NW 12, Finkenstraße 2

November 17, 1930
Dr. R/A

Dr. Heinrich Schenker
Vienna III
Keilgasse 8

Highly revered Dr. Schenker, 1

I am very much pleased about the gratifying news concerning Kestenberg. 2 Very interesting that it is not the musicians but an official who finally sees the light. In passing: have you followed the discussion between Berrsche and DSzanto in the Münchener Zeitung? It was again about first editions. I believe that it will be of great interest to you. If you write a postcard to the Münchener Zeitung – it will also be of benefit to Berrsche, who is not having an easy time of it here – you would be certain to readily receive the relevant issues. Berrsche, too, would be glad if you wrote him a line. His address is: Alexander Berrsche, Schlichtungs- Ausschuss, Munich, Haydnstrasse 1.

I have not yet seen Masterwork III. I think that it would be best for Vrieslander to mention it in Der Kunstwart , as Berrsche is much overburdened and therefore very unpunctual. 3 If however you know of someone else, that will also be all right for me. Please write to me about it and arrange for the publisher to send the volume to me as editor. I would be very grateful to you if you could give me the corrected gatherings, so that we can choose something from it. 4 I would also like to have a look at the previous volume where, to my knowledge, there is a series of aphorisms. 5 I would naturally be happy to return volume II to you after using it. It goes without saying that I would be very much indebted to you for suggestions for the reprinting of notices (from volume II as well as volume III). {2} The one or the other I could then choose myself.


With most devoted greetings,
Your
[signed:] Rinn

© Translation William Drabkin, 2017


Der Kunstwart
____________________
Schriftleitung: Dr. Hermann Rinn / Verlag Georg D. W. Callwey
München NW 12, Finkenstr. 2

17. November 1930.
Dr. R/A

Herrn Dr. Heinrich Schenker
Wien III.
Keilgasse 8.

Sehr verehrter Herr Dr. Schenker: 1

Ich bin sehr vergnügt über die erfreulichen Nachrichten über Kestenberg. 2 Sehr interessant, dass nicht die Musiker, sondern ein Beamter endlich zur Einsicht kommt. Nebenbei: haben Sie die Diskussion Berrsche DSzanto in der Münchener Zeitung verfolgt? Es ging wieder einmal um die Erstdrucke. Ich glaube, das wird Sie sehr interessieren. Wenn Sie eine Karte an die Münchener Zeitung schreiben – es käme auch Berrsche zugute, der hier keinen leichten Stand hat –, werden Sie die betreffenden Nummern sicher leicht erhalten. Auch Berrsche würde sich sehr freuen, wenn Sie ihm eine Zeile schreiben. Seine Adresse ist: Alexander Berrsche, Schlichtungs-Ausschuss, München, Haydnstr. 1.

Meisterwerk III habe ich noch nicht zu Gesicht bekommen. Ich denke, es wird am besten sein, wenn Vrieslander im Kunstwart darauf hinweist, da Berrsche sehr überlastet und daher sehr unpünktlich ist. 3 Wenn Sie aber jemand anderen wissen, soll es mir auch recht sein. Schreiben Sie mir bitte darüber und veranlassen Sie den Verlag, den Band über meine Redaktion laufen zu lassen. Sehr dankbar wäre ich Ihnen, wenn Sie mir die Korrekturbogen geben könnten, damit wir etwas auswählen können. 4 Auch würde ich gern in den vorausgehenden Band blicken, wo meines Wissens eine Reihe von Aphorismen 5 steht. Ich würde Ihnen natürlich Band II gern nach Benutzung retournieren. Selbstverständlich wäre ich Ihnen für Vorschläge zum Abdruck von Notizen (aus Band II sowohl als Band III) sehr verbun- {2} den. Das eine oder andere könnte ich dann von mir auswählen.


Mit den ergebensten Grüssen
Ihr
[signed:] Rinn

© Transcription William Drabkin, 2017


Der Kunstwart
____________________
Editorship: Dr. Hermann Rinn / Publisher Georg D. W. Callwey
Munich NW 12, Finkenstraße 2

November 17, 1930
Dr. R/A

Dr. Heinrich Schenker
Vienna III
Keilgasse 8

Highly revered Dr. Schenker, 1

I am very much pleased about the gratifying news concerning Kestenberg. 2 Very interesting that it is not the musicians but an official who finally sees the light. In passing: have you followed the discussion between Berrsche and DSzanto in the Münchener Zeitung? It was again about first editions. I believe that it will be of great interest to you. If you write a postcard to the Münchener Zeitung – it will also be of benefit to Berrsche, who is not having an easy time of it here – you would be certain to readily receive the relevant issues. Berrsche, too, would be glad if you wrote him a line. His address is: Alexander Berrsche, Schlichtungs- Ausschuss, Munich, Haydnstrasse 1.

I have not yet seen Masterwork III. I think that it would be best for Vrieslander to mention it in Der Kunstwart , as Berrsche is much overburdened and therefore very unpunctual. 3 If however you know of someone else, that will also be all right for me. Please write to me about it and arrange for the publisher to send the volume to me as editor. I would be very grateful to you if you could give me the corrected gatherings, so that we can choose something from it. 4 I would also like to have a look at the previous volume where, to my knowledge, there is a series of aphorisms. 5 I would naturally be happy to return volume II to you after using it. It goes without saying that I would be very much indebted to you for suggestions for the reprinting of notices (from volume II as well as volume III). {2} The one or the other I could then choose myself.


With most devoted greetings,
Your
[signed:] Rinn

© Translation William Drabkin, 2017

Footnotes

1 Receipt of this letter is recorded in Schenker's diary at OJ 4/4, p. 3542, November 18, 1930: "Von Dr. Rinn (Br.): macht mich auf eine Polemik Berrsche–Szanto aufmerksam, bittet mich, B. zu schreiben. Der Umbruch sei ihm willkommen, bittet mich um Vorschläge, behalte sich aber auch freie Wahl vor; fragt, ob Vrieslander geneigt wäre, einen Hinweis auf das Jahrbuch III im Kunstwart zu bringen." ("From Dr. Rinn (letter): he alerts me to a controversy between Berrsche and Szanto, asks me to write to Berrsche. The page-proofs are all right for him; he asks me for suggestions, but retains the right to make his own choice; he asks if Vrieslander would be inclined to write a notice about the third Yearbook in Der Kunstwart."). — It is notable that Schenker turns Rinn's word "Diskussion" into "Polemik".

2 Presumably the news that Kestenberg had invited Hans Weisse to give a talk at the Institute in Berlin in December 1930, an event which Schenker regarded as momentous for himself and his theory. Schenker had written to Anthony van Hoboken and Wilhelm Furtwängler on September 29, 1930 giving them the news, and to Felix-Eberhard von Cube on November 1.

3 Vrieslander wrote a short review of the third Meisterwerk yearbook, which appeared in the January 1931 issue of Der Kunstwart.

4 See OJ 5/32, [3], November 20, for dispatch of page-proofs.

5 That is the "Vermischtes" ("Miscellanea") in the latter pages of the yearbook. In the end, Rinn published a selection of "Miscellanea" from all three yearbooks, as "Gedanken über Kunst, Kultur und Musik," in the same issue that included Vrieslander's review of the third Meisterwerk yearbook.

Commentary

Format
2p letter, printed letterhead (red-black), typewritten salutation, message, and valediction, holograph signature (Rinn)
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-c.1942)--Ratz, Erwin (c.1942-c.1955)--Jonas, Oswald (c.1955-1978)--University of California, Riverside (1978-)
Rights Holder
Heirs and representatives of Der Kunstwart/Deutsche Zeitschrift; deemed to be in the public domain.
License
Deemed to be in the public domain. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.

Digital version created: 2018-02-22
Last updated: 2012-09-26