Samstag. 4. 4.

Festkonzert der Singakd. (50-jähriger Bestand) „ Vita nuova “ von Ferrari : 1

[the next six paragraphs are heavily edited by Schenker; final version only given here:]

Prolog: eine schlechte Kopie des Eingangschores der Math.pass.; Colorit der Holzbläser u. die Polyphonie des Chors {87} [in left margin] "√" sind blos äußerlich nachgemacht; der Satz überdies schlecht, voll schlechter Durchgänge, u. die unendliche Melodie ohne jegliche plastische Kerne u. Sammelpunkte. Gerade an der Kopie mag man vielleicht am besten ermessen, welchen Dienst in den älteren Werken der Choral mit seinem festen Umriß, seinem Einschnitt in die polyphonen Impliciten, seiner Stütze der Polyph., dem Satz darbot: welchen Ersatz bietet nun Ferrari für solche Plastik? Brahms in seinem Requiem behalf sich mit 3-teiliger (Lied-), oder 4-th. Form, ‒ aber ohne solche, ohne feste Plastik überhaupt kann ein Musik-Satz wohl niemals genossen werden. Auch sind die Geigen in Ferrari’s Werk schlecht gegeneinander gesetzt, welch schlechte Wirkung außerdem mit der schlechten Stimmführung zusammenhängen mag.

Wie feierlich steht die Fuge in den älteren Werken da, als das unvergleichlichste Reservoir der Plastik, u wie hat eine Fuge in Ferrari ’s Werk nun doppelt gefehlt! (In der Fuge ist die Wiederholung zum Princip kat’ exochen erhoben, u.s.w.)

Im Arioso zuviel Flötenklang u. keine Kurtenpunkte in der Form. Außerdem denke man doch nur an das System bei Bach : eine fest gegliederte Melodie im Orch., u. darüber schreitet nach dem Gesetze des Cp. u. doch wieder recht gesanglich die Stimme deklamierend fort ( Matt.p. oder „Selig ist der Mann.“ ebenso später in den Liedern Schuberts {88} oder H. Wolf’s.) Fehlt aber Plastik unten u. oben, ist alle Wirken gleich null.

Auch den Segen der Verkürzung, wie sie in den Imitationen zu Tage tritt, scheint Ferr. noch gar nicht zu ahnen: wie hätten solche die Wirkung verbessert gerade z.B. in der Canzone am Ende des ersten Th., bei den Worten: „Engel erscheinen“; der Satz wird durch Imit. besser gefüllt, u. auch der Wiederholung, d.i. der Plastik ist zugleich Genüge geschehen.

Pauke streng blos an dem allgemeinen Rhytmus gefesselt, u. Parallel mit ihm laufend, in solcher Ausdehnung ‒ schlecht. —

Augenschmerz, offenbar von schlechter Beleuchtung bei der Nachtarbeit[.] Zittern der Augenlider u. verwandte Erscheinungen von Nervosität.

© Transcription Ian Bent, 2017


Saturday, April 4

Celebratory concert of the Singakademie (50 years since its founding): Vita nuova by Ferrari: 1

[the next six paragraphs are heavily edited by Schenker; final version only given here:]

Prologue: a bad replica of the opening chorus of the St Matthew Passion : the wind-instrument coloration and choral polyphony {87} [in left margin] "√" are merely copied superficially; the writing is in any case bad, full of bad passing tones, the endless melody without any formal designs or points of arrival. It is perhaps precisely in the replica that one can best gauge what service the chorale ‒ with its fixed framework, its intervention in the polyphonic implications, and its support ‒ offered to the polyphony, to the compositional structure of the older works. What alternative does Ferrari now offer for such form? Brahms, in his Requiem, availed himself of three-part (song)form, or four-part form; but without any of this, without clear form, a musical composition can surely never be enjoyed. In Ferrari's work the violin sections are poorly set against one other; what a poor effect, moreover, may result from the bad part-writing.

What a dignified presence does fugue bring to those older works ‒ the most incomparable reservoir of form; and how the absence of fugue in Ferrari's work here is doubly regrettable! (In fugue, repetition is elevated to a principle of par excellence, etc)

In the arioso there is too much flute sonority, and a total absence of articulation points in the form. Furthermore, one has only to think of the texture as it is in Bach: a clearly articulated melody in the orchestra, over the top of which the voice strides in declamatory fashion, in accordance with the laws of counterpoint and yet truly mellifluous to the voice (the St Matthew Passion or [the cantata] Selig ist der Mann , likewise later in the songs of Schubert {88} or Hugo Wolf). But if shape is absent from the lower and upper [lines], all effect is negated.

The blessing that foreshortening brings to bear on the imitations is something of which Ferrari appears to have no notion. How such imitations would have immediately improved the effect, for example in the canzona at the end of Part I, at the words "angels appear"; the compositional structure is better filled through imitation, and also the repetition, i.e. the form is at the same time satisfied.

Timpani merely bound strictly to the general rhythm and running in parallel with it, at such length ‒ bad. —

Eye-strain, evidently caused by bad lighting while working at night. Fluttering of the eyelids and related symptoms of nervous disorder.

© Translation Ian Bent, 2017


Samstag. 4. 4.

Festkonzert der Singakd. (50-jähriger Bestand) „ Vita nuova “ von Ferrari : 1

[the next six paragraphs are heavily edited by Schenker; final version only given here:]

Prolog: eine schlechte Kopie des Eingangschores der Math.pass.; Colorit der Holzbläser u. die Polyphonie des Chors {87} [in left margin] "√" sind blos äußerlich nachgemacht; der Satz überdies schlecht, voll schlechter Durchgänge, u. die unendliche Melodie ohne jegliche plastische Kerne u. Sammelpunkte. Gerade an der Kopie mag man vielleicht am besten ermessen, welchen Dienst in den älteren Werken der Choral mit seinem festen Umriß, seinem Einschnitt in die polyphonen Impliciten, seiner Stütze der Polyph., dem Satz darbot: welchen Ersatz bietet nun Ferrari für solche Plastik? Brahms in seinem Requiem behalf sich mit 3-teiliger (Lied-), oder 4-th. Form, ‒ aber ohne solche, ohne feste Plastik überhaupt kann ein Musik-Satz wohl niemals genossen werden. Auch sind die Geigen in Ferrari’s Werk schlecht gegeneinander gesetzt, welch schlechte Wirkung außerdem mit der schlechten Stimmführung zusammenhängen mag.

Wie feierlich steht die Fuge in den älteren Werken da, als das unvergleichlichste Reservoir der Plastik, u wie hat eine Fuge in Ferrari ’s Werk nun doppelt gefehlt! (In der Fuge ist die Wiederholung zum Princip kat’ exochen erhoben, u.s.w.)

Im Arioso zuviel Flötenklang u. keine Kurtenpunkte in der Form. Außerdem denke man doch nur an das System bei Bach : eine fest gegliederte Melodie im Orch., u. darüber schreitet nach dem Gesetze des Cp. u. doch wieder recht gesanglich die Stimme deklamierend fort ( Matt.p. oder „Selig ist der Mann.“ ebenso später in den Liedern Schuberts {88} oder H. Wolf’s.) Fehlt aber Plastik unten u. oben, ist alle Wirken gleich null.

Auch den Segen der Verkürzung, wie sie in den Imitationen zu Tage tritt, scheint Ferr. noch gar nicht zu ahnen: wie hätten solche die Wirkung verbessert gerade z.B. in der Canzone am Ende des ersten Th., bei den Worten: „Engel erscheinen“; der Satz wird durch Imit. besser gefüllt, u. auch der Wiederholung, d.i. der Plastik ist zugleich Genüge geschehen.

Pauke streng blos an dem allgemeinen Rhytmus gefesselt, u. Parallel mit ihm laufend, in solcher Ausdehnung ‒ schlecht. —

Augenschmerz, offenbar von schlechter Beleuchtung bei der Nachtarbeit[.] Zittern der Augenlider u. verwandte Erscheinungen von Nervosität.

© Transcription Ian Bent, 2017


Saturday, April 4

Celebratory concert of the Singakademie (50 years since its founding): Vita nuova by Ferrari: 1

[the next six paragraphs are heavily edited by Schenker; final version only given here:]

Prologue: a bad replica of the opening chorus of the St Matthew Passion : the wind-instrument coloration and choral polyphony {87} [in left margin] "√" are merely copied superficially; the writing is in any case bad, full of bad passing tones, the endless melody without any formal designs or points of arrival. It is perhaps precisely in the replica that one can best gauge what service the chorale ‒ with its fixed framework, its intervention in the polyphonic implications, and its support ‒ offered to the polyphony, to the compositional structure of the older works. What alternative does Ferrari now offer for such form? Brahms, in his Requiem, availed himself of three-part (song)form, or four-part form; but without any of this, without clear form, a musical composition can surely never be enjoyed. In Ferrari's work the violin sections are poorly set against one other; what a poor effect, moreover, may result from the bad part-writing.

What a dignified presence does fugue bring to those older works ‒ the most incomparable reservoir of form; and how the absence of fugue in Ferrari's work here is doubly regrettable! (In fugue, repetition is elevated to a principle of par excellence, etc)

In the arioso there is too much flute sonority, and a total absence of articulation points in the form. Furthermore, one has only to think of the texture as it is in Bach: a clearly articulated melody in the orchestra, over the top of which the voice strides in declamatory fashion, in accordance with the laws of counterpoint and yet truly mellifluous to the voice (the St Matthew Passion or [the cantata] Selig ist der Mann , likewise later in the songs of Schubert {88} or Hugo Wolf). But if shape is absent from the lower and upper [lines], all effect is negated.

The blessing that foreshortening brings to bear on the imitations is something of which Ferrari appears to have no notion. How such imitations would have immediately improved the effect, for example in the canzona at the end of Part I, at the words "angels appear"; the compositional structure is better filled through imitation, and also the repetition, i.e. the form is at the same time satisfied.

Timpani merely bound strictly to the general rhythm and running in parallel with it, at such length ‒ bad. —

Eye-strain, evidently caused by bad lighting while working at night. Fluttering of the eyelids and related symptoms of nervous disorder.

© Translation Ian Bent, 2017

Footnotes

1 This 50th-anniversary concert of the Vienna Singakademie, according to the Neue freie Presse and the Wiener Zeitung of the day, took place at 7.30 p.m. on April 4 in the large hall of the Musikverein Building. The program comprised a Prolog devised ("verfaßt") by Mathilde Stubenberg, spoken by the court actor Max Devrient, followed by the Vienna première of E. Wolf-Ferrari's cantata La vita nuova, Op. 9 (1901) with Magdalene Seebe (soprano), Friedrich Plaschke (baritone), Karl Prill (solo violin), George Valker (organ), Wilhelm Scholz (piano), with the chorus of the Vienna Singakademie, the Choral Union of Austrian Railway Officials, the boys choir of the Catholic Youth Association Maria-Hilf, and the orchestra of the Court Opera.

There is some confusion here: in Schenker's comments, he treats the Prolog as the work of Wolf-Ferrari, but this is questionable. The newspaper descriptions give no indication that the Prolog contained music. It is perhaps possible either that Stubenberg's words were accompanied by music by Wolf-Ferrari, or that La vita nuova itself began with a prolog.