28. X.

Der Morgen bringt ein Referat über die IX. Sinfonie v. Beethoven in Nedbal’s Ausführung, wobei der Referent, ähnlich wie der r-Referent der N. Fr. Pr. die „theoretisch durchdachte Auffassung“ zugunsten des unbescholtenen Musizierens Nedbal’s aus Bosheit u. Unverstand zu discreditiren sucht. 1 Das Publikum, dem Referenten ein sonst verehrter Gebieter, dient ihm zur willkommenen Ausrede, um das naive, (in Wahrheit blöde) Musizieren des Dirigenten demnach als zweckentsprechend auszugeben. Liegt nicht darin aber eine Herabsetzung des Publikums, die der Referent nur deshalb wagt, weil er Bosheit u. Verlegenheit nicht reimen kann?

*

Aus Berlin langt vermutlich v. Hermann Wetzel , dessen Kritik über Schönberg’s Harmonielehre angelangt.

*

© Transcription Marko Deisinger.

October 28.

Der Morgen publishes a review of Beethoven's Ninth Symphony as realized by Nedbal, whereby the reviewer, like reviewer "r" in the Neue freie Presse , out of malice and ignorance, seeks to discredit the "theoretically considered interpretation" in favor of the blameless music-making of Nedbal's. 1 The audience, which the reviewer regards as a revered arbiter, serves him as a welcome pretext for pronouncing the conductor's naïve (in truth, stupid) music-making accordingly as fit for purpose. Is there not lying behind this a degradation of the audience, which the reviewer ventures only because he cannot square malice with embarrassment?

*

From Berlin there arrives Hermann Wetzel's review of Schoenberg's Theory of Harmony, presumably sent by the author.

*

© Translation William Drabkin.

28. X.

Der Morgen bringt ein Referat über die IX. Sinfonie v. Beethoven in Nedbal’s Ausführung, wobei der Referent, ähnlich wie der r-Referent der N. Fr. Pr. die „theoretisch durchdachte Auffassung“ zugunsten des unbescholtenen Musizierens Nedbal’s aus Bosheit u. Unverstand zu discreditiren sucht. 1 Das Publikum, dem Referenten ein sonst verehrter Gebieter, dient ihm zur willkommenen Ausrede, um das naive, (in Wahrheit blöde) Musizieren des Dirigenten demnach als zweckentsprechend auszugeben. Liegt nicht darin aber eine Herabsetzung des Publikums, die der Referent nur deshalb wagt, weil er Bosheit u. Verlegenheit nicht reimen kann?

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Aus Berlin langt vermutlich v. Hermann Wetzel , dessen Kritik über Schönberg’s Harmonielehre angelangt.

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© Transcription Marko Deisinger.

October 28.

Der Morgen publishes a review of Beethoven's Ninth Symphony as realized by Nedbal, whereby the reviewer, like reviewer "r" in the Neue freie Presse , out of malice and ignorance, seeks to discredit the "theoretically considered interpretation" in favor of the blameless music-making of Nedbal's. 1 The audience, which the reviewer regards as a revered arbiter, serves him as a welcome pretext for pronouncing the conductor's naïve (in truth, stupid) music-making accordingly as fit for purpose. Is there not lying behind this a degradation of the audience, which the reviewer ventures only because he cannot square malice with embarrassment?

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From Berlin there arrives Hermann Wetzel's review of Schoenberg's Theory of Harmony, presumably sent by the author.

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 dt, "Konzerte vom Sonntag," Der Morgen, No. 44, November 28, 1912, 3rd year, p. 5.