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OC 54/65-66 - Draft of a publicity note for Das Meisterwerk in der Musik, dated February 15, 1926
This draft, in Jeanette Schenker’s hand with numerous corrections and additions by Heinrich, is a response to a request from DMV for a short announcement of Meisterwerk 1 (see OC 54/63). The entire document is crossed through with long vertical lines. The transcription and translation presented here are of the last reading of the text. Questions from Jeanette to Heinrich are italicized.
⇧ 1. Satz? 1 In diesem Jahrbuch setzt der Verfasser in einer breiteren (breiter als was?) u. leichter überblickbaren Form fort, was er sich in seinen früheren Arbeiten zum Ziel gesetzt: das Wesen eines musikalischen Organismus, die Synthese eines wahren Meisterwerkes, aufzuzeigen. Dem Ohr des Musikbeflissenen, sei er schaffend oder nachschaffend, werden die Wege gewiesen zu den kühnen weiten Stimmführungszügen, in denen die große Kunst der Meister sich offenbart, zu den Zügen, die aus einem einfachen Hintergrund zu einem reichen Vordergrunde führen. Der Verfasser hegt die Ueberzeugung, daß ohne Erkenntnis der Genie-Tiefe ein wahrer Fortschritt in der Kunst nicht denkbar ist, ja er hält diese Erkenntnis für {2} notwendig schon nur um die den fortbestehend heute so gefahrdete [sic] Kunst zu sichern. Der Verf[asser] wird Abhandlungen theoretischer Natur bringen, Analysen von Meisterwerken, Gedanken über die Kunst u. a. m., auch durch Auseinandersetzung mit der Literatur eine Klarstellung wichtiger kompositioneller Fragen anstreben. Inhalt des 1. Jahrbuch[s] (1925) läutet: [insertion sign] 2 Das 2. Jahrbuch (1926) wird folgende Aufs[ätze] enthalten: ⇧ Das Organische der Fuge, aufgezeigt an Seb. Bach’s I C moll fuge, Wohltp. Klv. Die Sonate als Stegreif-Kunst [characters deleted] Mozart, Sinf gm Darst. des Inhalts (nach d. Handschrift) u. des Vortrags Haydn, Das Chaos (aus der „Schöpfung") Ein Gegenbeispiel: Regers Bach-Var. Op. 81 Fortsetzung der Url-Betr. Vermischtes. 15.II.1926 nach München © Transcription Kirstie Hewlett, 2013 |
⇧ First sentence? 1 In this Yearbook, the author continues, in a broader (broader than what?) and more easily surveyable form, what he had set himself as a goal in his earlier writings: to demonstrate the essence of a musical organism. To the ear of anyone keen on music, whether as a creator or as a performer, the paths will be drawn to the bold, far-reaching voice-leading progressions in which the great art of the masters is revealed: to the progressions that lead from a simple background to a rich foreground. The author fosters the conviction that, without an understanding of the depths of genius, true progress in music is unthinkable; indeed, he regards this insight as {2} essential, even if merely to secure the continued surival of this threatened art. The author will offer essays of a theoretical nature, analyses of masterworks, thoughts about music and much else, as well as by a critical examination of the literature and a clarification of important compositional questions. Content of Yearbook 1 (1925): [insertion sign] 2 The second Yearbook (1926) will contain essays on the following: ⇧ The organic nature of fugue, demonstrated by the Fugue in C minor from the first book of Bach’s Well-Tempered Clavier ; The sonata as the art of improvisation; Mozart’s Symphony in G minor: an account of its content (in accordance with the autograph manuscript) and its performance; The [Representation of] Chaos, from Haydn’s Creation ; A counter-example: Reger’s “Bach” Variations, Op. 81; Continuation of considerations of the Urlinie; Miscellanea. [Sent] February 15, 1926, to Munich. © Translation William Drabkin, 2013 |
⇧ 1. Satz? 1 In diesem Jahrbuch setzt der Verfasser in einer breiteren (breiter als was?) u. leichter überblickbaren Form fort, was er sich in seinen früheren Arbeiten zum Ziel gesetzt: das Wesen eines musikalischen Organismus, die Synthese eines wahren Meisterwerkes, aufzuzeigen. Dem Ohr des Musikbeflissenen, sei er schaffend oder nachschaffend, werden die Wege gewiesen zu den kühnen weiten Stimmführungszügen, in denen die große Kunst der Meister sich offenbart, zu den Zügen, die aus einem einfachen Hintergrund zu einem reichen Vordergrunde führen. Der Verfasser hegt die Ueberzeugung, daß ohne Erkenntnis der Genie-Tiefe ein wahrer Fortschritt in der Kunst nicht denkbar ist, ja er hält diese Erkenntnis für {2} notwendig schon nur um die den fortbestehend heute so gefahrdete [sic] Kunst zu sichern. Der Verf[asser] wird Abhandlungen theoretischer Natur bringen, Analysen von Meisterwerken, Gedanken über die Kunst u. a. m., auch durch Auseinandersetzung mit der Literatur eine Klarstellung wichtiger kompositioneller Fragen anstreben. Inhalt des 1. Jahrbuch[s] (1925) läutet: [insertion sign] 2 Das 2. Jahrbuch (1926) wird folgende Aufs[ätze] enthalten: ⇧ Das Organische der Fuge, aufgezeigt an Seb. Bach’s I C moll fuge, Wohltp. Klv. Die Sonate als Stegreif-Kunst [characters deleted] Mozart, Sinf gm Darst. des Inhalts (nach d. Handschrift) u. des Vortrags Haydn, Das Chaos (aus der „Schöpfung") Ein Gegenbeispiel: Regers Bach-Var. Op. 81 Fortsetzung der Url-Betr. Vermischtes. 15.II.1926 nach München © Transcription Kirstie Hewlett, 2013 |
⇧ First sentence? 1 In this Yearbook, the author continues, in a broader (broader than what?) and more easily surveyable form, what he had set himself as a goal in his earlier writings: to demonstrate the essence of a musical organism. To the ear of anyone keen on music, whether as a creator or as a performer, the paths will be drawn to the bold, far-reaching voice-leading progressions in which the great art of the masters is revealed: to the progressions that lead from a simple background to a rich foreground. The author fosters the conviction that, without an understanding of the depths of genius, true progress in music is unthinkable; indeed, he regards this insight as {2} essential, even if merely to secure the continued surival of this threatened art. The author will offer essays of a theoretical nature, analyses of masterworks, thoughts about music and much else, as well as by a critical examination of the literature and a clarification of important compositional questions. Content of Yearbook 1 (1925): [insertion sign] 2 The second Yearbook (1926) will contain essays on the following: ⇧ The organic nature of fugue, demonstrated by the Fugue in C minor from the first book of Bach’s Well-Tempered Clavier ; The sonata as the art of improvisation; Mozart’s Symphony in G minor: an account of its content (in accordance with the autograph manuscript) and its performance; The [Representation of] Chaos, from Haydn’s Creation ; A counter-example: Reger’s “Bach” Variations, Op. 81; Continuation of considerations of the Urlinie; Miscellanea. [Sent] February 15, 1926, to Munich. © Translation William Drabkin, 2013 |
Footnotes1 Sending of the final version is recorded in the diary for February 14 1926, p. 2920, OJ 3/8: "Waschzettel 2 für den Verlag in München u. Brief". ("Publicity note for the publisher in Munich, and letter.") and on a postal receipt dated February 15 (OC 54/64). 2 An insertion-mark indicates the point at which Schenker intended either to insert, or summarize, the table of contents of the first Yearbook. |
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Commentary
Digital version created: 2014-03-10 |