Dienstag 18. 12
K.V. R. Strauss „ A. sprach Zarathustra “, misfällt mir nach wie vor. 1 Misverhältnis zwischen Aufwand u. Stoff: Effekt nur eben des Aufwandes selbst. [—] Nach d. Konz.: Beisammensein mit Löwes’, Artaria , Hammerschlag , Seelig etc; heftige Debatten. [in left margin:] (K. u. Volk) 2 Meine Polemik gegen die allzu sentimentale Popularisierung der Musik, da nicht einmal [?auch] Verständnis bei denjenigen zu finden, die darauf ausgehen u. sich vermessen[,] sie zu „popularisieren”! [—] Wette mit Dir. Hammerschlag eingegangen bezüglich der Zeilenzahl in Otto Jahn ’s Mozart’s Biographie betreffend die Symph. G-moll: Ich meinte 40; in Wahrheit sind es 60, im letzten Grunde aber nicht eine! © Transcription Ian Bent, 2017 |
Tuesday, December
18
Concert Union. Richard Strauss Also sprach Zarathustra displeases me now, as the previous time. 1 Disproportion between luxuriance and substance: all that comes over is the luxuriance. [—] After the concert, a get-together with Löwe, Artaria, Hammerschlag, Seelig etc; violent disagreement. [in left margin:] ("Art and the People") 2 My polemic against the overly sentimental popularisation of music, since [one] does not even find comprehension among those who set out to presume to "popularize" it! [—] A bet entered into with Director Hammerschlag as to how many lines in Otto Jahn's Mozart biography are devoted to the Symphony in G minor. I guessed 40; in actuality there are 60, but when it comes down to it there isn't a single one. © Translation Ian Bent, 2017 |
Dienstag 18. 12
K.V. R. Strauss „ A. sprach Zarathustra “, misfällt mir nach wie vor. 1 Misverhältnis zwischen Aufwand u. Stoff: Effekt nur eben des Aufwandes selbst. [—] Nach d. Konz.: Beisammensein mit Löwes’, Artaria , Hammerschlag , Seelig etc; heftige Debatten. [in left margin:] (K. u. Volk) 2 Meine Polemik gegen die allzu sentimentale Popularisierung der Musik, da nicht einmal [?auch] Verständnis bei denjenigen zu finden, die darauf ausgehen u. sich vermessen[,] sie zu „popularisieren”! [—] Wette mit Dir. Hammerschlag eingegangen bezüglich der Zeilenzahl in Otto Jahn ’s Mozart’s Biographie betreffend die Symph. G-moll: Ich meinte 40; in Wahrheit sind es 60, im letzten Grunde aber nicht eine! © Transcription Ian Bent, 2017 |
Tuesday, December
18
Concert Union. Richard Strauss Also sprach Zarathustra displeases me now, as the previous time. 1 Disproportion between luxuriance and substance: all that comes over is the luxuriance. [—] After the concert, a get-together with Löwe, Artaria, Hammerschlag, Seelig etc; violent disagreement. [in left margin:] ("Art and the People") 2 My polemic against the overly sentimental popularisation of music, since [one] does not even find comprehension among those who set out to presume to "popularize" it! [—] A bet entered into with Director Hammerschlag as to how many lines in Otto Jahn's Mozart biography are devoted to the Symphony in G minor. I guessed 40; in actuality there are 60, but when it comes down to it there isn't a single one. © Translation Ian Bent, 2017 |
Footnotes1 The Vienna Concert Society's performance took place, according to the Neue freie Presse, at 7.30 p.m. on December 18 in the large hall of the Musikverein Building. The progam comprised: Mendelssohn, Symphony No. 4 in A major ("The Italian"), Beethoven, Piano Concerto No. 2 in Bę major, with pianist Karl Friedberg of Cologne, and the second Vienna performance of Richard Strauss's Also sprach Zarathustra. 2 "Kunst und Volk": a c.3,000-word draft essay with this title survives in the Oster Collection at File B, pp. 406‒17 (previously situated in File 31) ‒ part of a larger project entitled "Kunst und die Teilnehmenden" ("Art and its Participants"). A transcription with English translation of "Kunst und Volk" is included in Georg Burgstaller, Kritikerdämmerung: Heinrich Schenker and Music Journalism (PhD diss., University of Southampton, 2015), pp. 224‒32. Cf. Schenker's diary for November 10, 1906 with reference to an essay "Kunst und Publikum" ("Art and the Public"). |