Sonntag, 22 .12.
[—] [final version only] „populäres Orgelkonzert“. 1 Flüchtiges Spiel des Vortragenden, vielfach der Art des heutigen Klavierspieles verwandt. Schade um die Herrlichkeiten der Bach’schen Prael. u. Fuge Es dur , u. der Passacaglia c-m ! Knapp vor Eintritt der Fuge, wo sich die Variationen gleichsam mit Donnergetöse übereinander schieben, wagt es der Orgelspieler, gar die zartesten Register zu gebrauchen. — vermutlich blos aus borniertester Opposition gegen die anderen Orgelspieler als auch gegen den nur allzu offenbaren Sinn einer Steigerung! © Transcription Ian Bent, 2017 |
Sunday, December 22
[—] [final version only] "Popular organ concert". 1 Superficial playing by the performer, oftentimes akin to the style of piano playing encountered these days. A pity about the magnificent things in Bach's Prelude and Fugue in Eę major and Passacaglia in C minor! Just before the entrance of the fugue, where the variations, so to speak, crowd in on one another with the sound of thunder, the organist dares to use the softest possible registration ‒ perhaps merely out of a pig-headed desire to differentiate himself from the other organists, rather than to go against what is all-too obviously the intended effect of a build-up! © Translation Ian Bent, 2017 |
Sonntag, 22 .12.
[—] [final version only] „populäres Orgelkonzert“. 1 Flüchtiges Spiel des Vortragenden, vielfach der Art des heutigen Klavierspieles verwandt. Schade um die Herrlichkeiten der Bach’schen Prael. u. Fuge Es dur , u. der Passacaglia c-m ! Knapp vor Eintritt der Fuge, wo sich die Variationen gleichsam mit Donnergetöse übereinander schieben, wagt es der Orgelspieler, gar die zartesten Register zu gebrauchen. — vermutlich blos aus borniertester Opposition gegen die anderen Orgelspieler als auch gegen den nur allzu offenbaren Sinn einer Steigerung! © Transcription Ian Bent, 2017 |
Sunday, December 22
[—] [final version only] "Popular organ concert". 1 Superficial playing by the performer, oftentimes akin to the style of piano playing encountered these days. A pity about the magnificent things in Bach's Prelude and Fugue in Eę major and Passacaglia in C minor! Just before the entrance of the fugue, where the variations, so to speak, crowd in on one another with the sound of thunder, the organist dares to use the softest possible registration ‒ perhaps merely out of a pig-headed desire to differentiate himself from the other organists, rather than to go against what is all-too obviously the intended effect of a build-up! © Translation Ian Bent, 2017 |
Footnotes1 According to the listing in the Neue freie Presse, a concert in the Great Hall of the Musikverein Building given by the court organists Rudolf Dittrich, Josef Labor and Georg Valker and other musicians, the program comprising works by J. S. Bach, Brahms, Mendelssohn, Reger, Saint-Saëns and Schumann. |