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Donnerstag, 13. 2.


[heavily edited by Schenker in blue crayon; final version only given here:]
Alle Blätter feiern den 25. Todestag R. Wagners’. Nur bereits mischen sich überall auch Töne des Zweifels, der Bangigkeit: ob durch Wagner nun wirklich in der Tonkunst ein Fortschritt erzielt worden, u. ob seither Alles aufs Neue u. Beste bestellt sei? Man antwortet vielfach zwar mit „Nein,“ glaubt aber zur Zeit noch immer nicht daran, nun gerade Wagner selbst dafür verantwortlich machen zu müssen. Dadurch mag schon die Thatsache allein, daß die Betrachtungen heute, schon nur nach 25 Jahren, solchen Ton anschlagen, für die wahre Bedeutung Wagners’ durchaus symptomatisch sein: denn man frage sich, ob nur ja über Haydn , Moz. oder Beeth. mit so gemischten Urteilen u. Bedenken gesprochen oder geschrieben wurde? Welche Unbedingtheit des allgemeinen Gefühls diesen Meistern gegenüber, u. welche Bedingtheit ‒ noch immer! ‒ Wagner gegenüber! Wenn nur erst weitere 25 Jahre verflossen sein werden! — —

Die Kunst läßt am Ende ihrer doch niemals spotten.

{77} „Ich weiß nicht, wie die Seele eines Schurken sein mag, aber ich weiß, daß die eines anständigen Menschen ein recht häßliches Ding ist.“ Joseph de Maistre. 1

—Ein wahrer Frühlingstag; Temp. erreicht 7o Wärme! Luft, Luft, von bereits schöpferischer Kraft, eben ‒ Frühling.

© Transcription Ian Bent, 2017


Thursday, February 13


[heavily edited by Schenker in blue crayon; final version only given here:]
All the newspapers are celebrating the 25th anniversary of Richard Wagner's death. Already expressions of doubt and unease are now emerging everywhere: Has progress really been achieved in music as a result of Wagner? Has everything since then turned out for the best? People repeatedly answer "No," but do not at this time yet believe that Wagner himself ought to be held responsible for it. That alone might be the reason why opinions today, a mere twenty-five years later, strike a tone that is thoroughly symptomatic of Wagner's true significance. For one has to ask oneself: Were such mixed verdicts and opinions really spoken or written about Haydn, Mozart, or Beethoven? What unreservedness of general feeling there has been regarding these masters, and what reservations there remain still today regarding Wagner! If only a further twenty-five years had flown by! — —

In the end, art never lays itself open to being mocked.

{77} "I do not know how the soul of a scoundrel might be, but I do know that that of a decent person is a truly hateful thing." Joseph de Maistre. 1

— A genuine spring day. The temperature reaches 7o! Fresh air, fresh air, already creative in force; verily ‒ springtime.

© Translation Ian Bent, 2017


Donnerstag, 13. 2.


[heavily edited by Schenker in blue crayon; final version only given here:]
Alle Blätter feiern den 25. Todestag R. Wagners’. Nur bereits mischen sich überall auch Töne des Zweifels, der Bangigkeit: ob durch Wagner nun wirklich in der Tonkunst ein Fortschritt erzielt worden, u. ob seither Alles aufs Neue u. Beste bestellt sei? Man antwortet vielfach zwar mit „Nein,“ glaubt aber zur Zeit noch immer nicht daran, nun gerade Wagner selbst dafür verantwortlich machen zu müssen. Dadurch mag schon die Thatsache allein, daß die Betrachtungen heute, schon nur nach 25 Jahren, solchen Ton anschlagen, für die wahre Bedeutung Wagners’ durchaus symptomatisch sein: denn man frage sich, ob nur ja über Haydn , Moz. oder Beeth. mit so gemischten Urteilen u. Bedenken gesprochen oder geschrieben wurde? Welche Unbedingtheit des allgemeinen Gefühls diesen Meistern gegenüber, u. welche Bedingtheit ‒ noch immer! ‒ Wagner gegenüber! Wenn nur erst weitere 25 Jahre verflossen sein werden! — —

Die Kunst läßt am Ende ihrer doch niemals spotten.

{77} „Ich weiß nicht, wie die Seele eines Schurken sein mag, aber ich weiß, daß die eines anständigen Menschen ein recht häßliches Ding ist.“ Joseph de Maistre. 1

—Ein wahrer Frühlingstag; Temp. erreicht 7o Wärme! Luft, Luft, von bereits schöpferischer Kraft, eben ‒ Frühling.

© Transcription Ian Bent, 2017


Thursday, February 13


[heavily edited by Schenker in blue crayon; final version only given here:]
All the newspapers are celebrating the 25th anniversary of Richard Wagner's death. Already expressions of doubt and unease are now emerging everywhere: Has progress really been achieved in music as a result of Wagner? Has everything since then turned out for the best? People repeatedly answer "No," but do not at this time yet believe that Wagner himself ought to be held responsible for it. That alone might be the reason why opinions today, a mere twenty-five years later, strike a tone that is thoroughly symptomatic of Wagner's true significance. For one has to ask oneself: Were such mixed verdicts and opinions really spoken or written about Haydn, Mozart, or Beethoven? What unreservedness of general feeling there has been regarding these masters, and what reservations there remain still today regarding Wagner! If only a further twenty-five years had flown by! — —

In the end, art never lays itself open to being mocked.

{77} "I do not know how the soul of a scoundrel might be, but I do know that that of a decent person is a truly hateful thing." Joseph de Maistre. 1

— A genuine spring day. The temperature reaches 7o! Fresh air, fresh air, already creative in force; verily ‒ springtime.

© Translation Ian Bent, 2017

Footnotes

1 Joseph de Maistre (1753‒1821), French-speaking Savoyard conservative philosopher, parliamentarian and diplomat, staunch supporter of divine monarchy and of the Papacy. This is a well-known statement by Maistre; its common translation is more flowery: "I don't know what a scoundrel is like, but I know what a respectable man is like, and it's enough to make one's flesh creep." (source not known).