⇧ Freitag, 28. 2. [in left margin:] ⇧ √ ⇧ Ysaÿe spielt ein Conzert von Corelli , für 2 Solo-Violinen u. ein Solocello mit Orchesterbegl. ( Rosé u. Grümmer ) Sodann von S. Bach das Conz. Dm für 2 Vl. mit Orch. (Rosé). 1 Welcher Abstand in der Behandlung des Instrumentes zwischen Ysaye u. Rosé ! Ersterer mit allen Finessen in der Freiheit des Bogens, der Dynamik, des Rhythmus gesegnet, Letzterer aber von einer dunklen u. dumpfen Macht {81} der Schulpedanterie niedergedrückt, ungelenk u. monoton, ohne Farbe u. Freudigkeit, wie ein vorgespannter Gaul, der, der Winke des Kutschers gewärtig, dumpf vor sich hinbrütet. Daß Ysaÿe ’s freier Vortrag, so übertrieben frei er auch zuweilen erscheint, zu Bachs’ Styl besser gehört, als das leere Spiel 2 des unlebendigen Rosé , müßte sich eigentlich, ‒ Leben will Leben ‒ von selbst verstehen! Daß trotzdem aber die große Welt unter einem „Klassiker“ am liebsten nur einen unlebendigen, langweiligen Menschen vorstellt, der angeblich mit „Gleichgewicht“ in der Seele (u. auch in der Kunst) wie mit einer Krankheit behaftet ist, mag auf Rechnung der ewigen Dummheit gesetzt werden: daher gilt dem Publikum Rosé ’s Vortrag „klassischer“, als der Ysaÿe ’s! 3 — Einige Aufregung bei Frau I. M. © Transcription Ian Bent, 2017 |
⇧ Friday, February 28 [in left margin:] ⇧ √ ⇧ Ysaÿe plays a concerto by Corelli for two solo violins and a solo cello with orchestral accompaniment (Rosé and Grümmer). 1 After that came the D minor Concerto by J. S. Bach for two violins with orchestra (Rosé). What a contrast in the handling of their instruments between Ysaye and Rosé! The former blessed with finesse in the freedom of the bowing, of dynamics, and of rhythm, the latter, on the other hand, oppressed by the dark and somber power {81} of school pedantry, ungainly and monotonous, lacking color and warmth, like a nag in harness that sits and broods, waiting dully for the coachman's signal. That Ysaÿe's free performance, however exaggeratedly free it may occasionally seem, is more in keeping with Bach's style than the empty playing 2 of the sluggish Rosé was plain to all to see ‒ life pines for life! Nevertheless, that the wider world, when it thinks of a "Classical" musician, prefers to envision a sluggish, boring person who is afflicted allegedly with "equilibrium" in his soul (as also in his art) as if with an illness, may be put down to eternal stupidity. According to this, the public evaluates Rosé's performance as "more classical" than that of Ysaÿe. 3 — Some excitement at Mrs. Irene Mayerhofer's place. © Translation Ian Bent, 2017 |
⇧ Freitag, 28. 2. [in left margin:] ⇧ √ ⇧ Ysaÿe spielt ein Conzert von Corelli , für 2 Solo-Violinen u. ein Solocello mit Orchesterbegl. ( Rosé u. Grümmer ) Sodann von S. Bach das Conz. Dm für 2 Vl. mit Orch. (Rosé). 1 Welcher Abstand in der Behandlung des Instrumentes zwischen Ysaye u. Rosé ! Ersterer mit allen Finessen in der Freiheit des Bogens, der Dynamik, des Rhythmus gesegnet, Letzterer aber von einer dunklen u. dumpfen Macht {81} der Schulpedanterie niedergedrückt, ungelenk u. monoton, ohne Farbe u. Freudigkeit, wie ein vorgespannter Gaul, der, der Winke des Kutschers gewärtig, dumpf vor sich hinbrütet. Daß Ysaÿe ’s freier Vortrag, so übertrieben frei er auch zuweilen erscheint, zu Bachs’ Styl besser gehört, als das leere Spiel 2 des unlebendigen Rosé , müßte sich eigentlich, ‒ Leben will Leben ‒ von selbst verstehen! Daß trotzdem aber die große Welt unter einem „Klassiker“ am liebsten nur einen unlebendigen, langweiligen Menschen vorstellt, der angeblich mit „Gleichgewicht“ in der Seele (u. auch in der Kunst) wie mit einer Krankheit behaftet ist, mag auf Rechnung der ewigen Dummheit gesetzt werden: daher gilt dem Publikum Rosé ’s Vortrag „klassischer“, als der Ysaÿe ’s! 3 — Einige Aufregung bei Frau I. M. © Transcription Ian Bent, 2017 |
⇧ Friday, February 28 [in left margin:] ⇧ √ ⇧ Ysaÿe plays a concerto by Corelli for two solo violins and a solo cello with orchestral accompaniment (Rosé and Grümmer). 1 After that came the D minor Concerto by J. S. Bach for two violins with orchestra (Rosé). What a contrast in the handling of their instruments between Ysaye and Rosé! The former blessed with finesse in the freedom of the bowing, of dynamics, and of rhythm, the latter, on the other hand, oppressed by the dark and somber power {81} of school pedantry, ungainly and monotonous, lacking color and warmth, like a nag in harness that sits and broods, waiting dully for the coachman's signal. That Ysaÿe's free performance, however exaggeratedly free it may occasionally seem, is more in keeping with Bach's style than the empty playing 2 of the sluggish Rosé was plain to all to see ‒ life pines for life! Nevertheless, that the wider world, when it thinks of a "Classical" musician, prefers to envision a sluggish, boring person who is afflicted allegedly with "equilibrium" in his soul (as also in his art) as if with an illness, may be put down to eternal stupidity. According to this, the public evaluates Rosé's performance as "more classical" than that of Ysaÿe. 3 — Some excitement at Mrs. Irene Mayerhofer's place. © Translation Ian Bent, 2017 |
Footnotes1 The third and last in a series of Ysaÿe concerts, this took place, according to the Neue freie Presse, on February 28 at 7.30 p.m. in the large hall of the Musikverein Building, with the Vienna Concert Union Orchestra. The program comprised the Corelli, Concerto Grosso for two violins and cello (Ysaÿe, Arnold Rosé, Paul Grümmer), with string orchestra and organ; J. S. Bach, Concerto in D minor for two violins and orchestra, BWV 1043 (Ysaÿe, Rosé); Saint-Saëns, Piano Concerto in G minor (Arthur de Greef), conducted by Ysaÿe; and the Mendelssohn, Violin Concerto in E minor (Ysaÿe). 2 "Spiel" ("playing"): Schenker first wrote "Dreschen" ("thrashing"), then deleted it and substituted "Spiel." 3 This description of the third Ysaÿe concert is transcribed in its entirety by Federhofer in his section on Rosé, Heinrich Schenker nach Tagebücher ... (Hildesheim: Georg Olms, 1985), p. 248. As Federhofer remarks, about a decade after praising Rosé's playing in Beethoven string quartets, "Schenker's negative opinion of the violinist had hardened." This change was undoubtedly related to Rosé's championing of modern music in the early 20th century. |