⇧ Mittw. 26. 2. ⇧ Im KV. spielen Backhaus, Becker, u. Marteau Beeth s Tripelkonzert. 1 Ein im Grunde unlösliches Problem, weil eine zu starke Belastung der Konzertidee. Ganz natürlich noch im Verhältnis nur eines Soloinstrumentes zum Orchester, läßt die „Konzert“idee an der Hand der Eigentümlichkeit der Formgebung, wie z.B. des VS. in NS. immerhin auch noch 2 Soloinstr. im Gegensatz zum Orch. zu „Doppelkonzert[“] ‒ nicht mehr rechtschaffen aber gar 3 Soloinstrumente! Der polyphone Stil ließ Letzteres eher zu (S. Bach). © Transcription Ian Bent, 2017 |
⇧ Wednesday, February 26 ⇧ In the Concert Union, Backhaus, Becker, and Marteau play Beethoven's Triple Concerto. 1 [There is] at heart an insoluble problem, because too heavy a burden is placed on the concerto idea. Entirely natural while the relationship is between only one solo instrument and the orchestra, the "concerto" idea, by virtue of the special character of its formal construction (as for example in the case of antecedent and consequent) nevertheless still countenances two solo instruments in contrast to the orchestra ‒ the "double concerto" ‒ but loses its integrity when extended to three solo instruments! The polyphonic style countenanced this latter (J. S. Bach). © Translation Ian Bent, 2017 |
⇧ Mittw. 26. 2. ⇧ Im KV. spielen Backhaus, Becker, u. Marteau Beeth s Tripelkonzert. 1 Ein im Grunde unlösliches Problem, weil eine zu starke Belastung der Konzertidee. Ganz natürlich noch im Verhältnis nur eines Soloinstrumentes zum Orchester, läßt die „Konzert“idee an der Hand der Eigentümlichkeit der Formgebung, wie z.B. des VS. in NS. immerhin auch noch 2 Soloinstr. im Gegensatz zum Orch. zu „Doppelkonzert[“] ‒ nicht mehr rechtschaffen aber gar 3 Soloinstrumente! Der polyphone Stil ließ Letzteres eher zu (S. Bach). © Transcription Ian Bent, 2017 |
⇧ Wednesday, February 26 ⇧ In the Concert Union, Backhaus, Becker, and Marteau play Beethoven's Triple Concerto. 1 [There is] at heart an insoluble problem, because too heavy a burden is placed on the concerto idea. Entirely natural while the relationship is between only one solo instrument and the orchestra, the "concerto" idea, by virtue of the special character of its formal construction (as for example in the case of antecedent and consequent) nevertheless still countenances two solo instruments in contrast to the orchestra ‒ the "double concerto" ‒ but loses its integrity when extended to three solo instruments! The polyphonic style countenanced this latter (J. S. Bach). © Translation Ian Bent, 2017 |
Footnotes1 The concert took place in the large hall of the Musikverein Building at 7.30 p.m., according to the Neue freie Presse. It was a "Pension Fund Concert (Beethoven Evening),"under the conductor Ferdinand Löwe, with soloists Wilhelm Backhaus (piano), Henri Marteau (violin) and Hugo Becker (cello). The program was: "Leonora" Overture No. 3; the Triple Concerto for piano, violin and cello; and the Third Symphony ("Eroica"). |