19. November

Mit Mandyczewski bei Wittgenstein. Mehr als 3 Stunden das Autogramm 1 copirt u. beiden Herren interessante neu darzustellende Versionen vorgeführt.

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Auch uUnter den Menschen bedeutet es die wahre Schöpferkraft, wenn sie der Mensch sich in Gegenstände verliert u. deren letzten Geheimnissen nachgeht; hat doch offenbar auch der Schöpfer des Weltalls in die Dinge des Alls sich selbst versenkt u. offenbar mehr als eine nach menschlichen Begriffen geformte Aussprache mit seinen Gebilden, Sternen, Tieren, Menschen u. s. f. ist ihm die Gegenwart in den sprachlosen Dingen selbst.
So sind die Merkmale der Unschöpferischen: Oberflächlichkeit – Betasten der Dinge – abspringen von ihnen – keine Beziehung zum Kern – so Mensch zu Mensch, Mensch zu den Sachen.

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© Transcription Marko Deisinger.

November 19.

With Mandyczewski at Wittgenstein's. The autograph manuscript 1 copied for over three hours, and interesting new presentable versions [of the musical text] played to the two gentlemen.

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Among people, true creative power is understood when a person becomes lost himself in objects, and searches after their deepest secrets; but the Creator of the universe, too, has evidently become engrossed in the objects of the universe; and, more than being situated in a conversation shaped in human terms with his creations – stars, animals, human beings, etc. – his presence resides in the things themselves, which are wordless.
Characteristics of the uncreative: superficiality – the touching of things – jumping away from them – no relationship to the core – thus man to man, man to his things.

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© Translation William Drabkin.

19. November

Mit Mandyczewski bei Wittgenstein. Mehr als 3 Stunden das Autogramm 1 copirt u. beiden Herren interessante neu darzustellende Versionen vorgeführt.

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Auch uUnter den Menschen bedeutet es die wahre Schöpferkraft, wenn sie der Mensch sich in Gegenstände verliert u. deren letzten Geheimnissen nachgeht; hat doch offenbar auch der Schöpfer des Weltalls in die Dinge des Alls sich selbst versenkt u. offenbar mehr als eine nach menschlichen Begriffen geformte Aussprache mit seinen Gebilden, Sternen, Tieren, Menschen u. s. f. ist ihm die Gegenwart in den sprachlosen Dingen selbst.
So sind die Merkmale der Unschöpferischen: Oberflächlichkeit – Betasten der Dinge – abspringen von ihnen – keine Beziehung zum Kern – so Mensch zu Mensch, Mensch zu den Sachen.

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© Transcription Marko Deisinger.

November 19.

With Mandyczewski at Wittgenstein's. The autograph manuscript 1 copied for over three hours, and interesting new presentable versions [of the musical text] played to the two gentlemen.

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Among people, true creative power is understood when a person becomes lost himself in objects, and searches after their deepest secrets; but the Creator of the universe, too, has evidently become engrossed in the objects of the universe; and, more than being situated in a conversation shaped in human terms with his creations – stars, animals, human beings, etc. – his presence resides in the things themselves, which are wordless.
Characteristics of the uncreative: superficiality – the touching of things – jumping away from them – no relationship to the core – thus man to man, man to his things.

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Autograph manuscript of Beethoven's Piano Sonata in E major, Op. 109, in the private collection of the Wittgenstein family.