31. Schön, +1°.
— Von Hoboken (Br. aus London= OJ 11/54, [12]): konnte wegen Fieber nicht zu Dunn fahren, hat einige Erwerbungen gemacht; Händel Original besitze der König; wird in Paris Herrn Expert sprechen, wird am 6. II. in Wien eintreffen. — Von der Steuerbehörde eine überflüssige Frage wegen der zuletzt gesandten 10 Schillinge. — An den Verlag u. an Vrieslander die Briefe= OC 54/127 eingeschrieben befördert. — Albersheim nimmt Urlaub, erlegt das Honorar für Februar. — Eintragungen in die Sin- {3030} fonie 1 begonnen. — ¼5–¼6h Spaziergang u. Einkauf. — An die Steuerbehörde (K.): Antwort. — An Cube (K.= OJ 5/7a, [8]): Glückwünsche; die Züge 2 nicht auslassen, wie immer sich die Lösung fügen mag; empfehle für reifere Jahre ein Buch anzulegen, z. B. „Reisebriefe durch die Musik“. 3 — Buxbaum-Quartett! Jarnach-Quintett, Brahms-Quartett mit Weingarten am Klavier: eine unzulängliche Darstellung! Der Klavierist auch technisch unreif! Beethoven: Streichquintett Cdur – der letzte Satz mit vollendeter Anmut u. Kühnheit zugleich von v. Berg gespielt; die Grenze dieses Künstlers scheint das Adagio zu sein. —© Transcription Marko Deisinger. |
31, fair weather, +1°.
— From Hoboken (letter from London= OJ 11/54, [12]): on account of a fever, he cannot go to Dunn, has acquired a few things; the Handel original is in the possession of the king; he will speak to Mr. Expert in Paris, will return to Vienna on February 6. — From the tax authorities an unnecessary question regarding the 10 shillings recently sent. — To the publisher and to Vrieslander, the letters= OC 54/127 sent by registered mail. — Albersheim is taking a holiday, pays his fees for February. — Entries for the symphony 1 {3030} begun. — 4:15 to 5:15, a walk and shopping. — To the tax authorities (postcard): reply. — To Cube (postcard= OJ 5/7a, [8]): greetings; do not omit the linear progressionss, 2 however the solution may turn out; I recommend that he put together a book in his mature years, for instance a "Traveller's Letters through Music." 3 — Buxbaum Quartet! Jarnach Quintet, Brahms Quartet with Weingarten at the piano: an inadequate performance! The pianist is immature also from a technical point of view! Beethoven: String Quintet in C major – the finale played by v. Berg with elegance and daring simultaneously; the limit of this artist seems to be the performance of Adagio movements. —© Translation William Drabkin. |
31. Schön, +1°.
— Von Hoboken (Br. aus London= OJ 11/54, [12]): konnte wegen Fieber nicht zu Dunn fahren, hat einige Erwerbungen gemacht; Händel Original besitze der König; wird in Paris Herrn Expert sprechen, wird am 6. II. in Wien eintreffen. — Von der Steuerbehörde eine überflüssige Frage wegen der zuletzt gesandten 10 Schillinge. — An den Verlag u. an Vrieslander die Briefe= OC 54/127 eingeschrieben befördert. — Albersheim nimmt Urlaub, erlegt das Honorar für Februar. — Eintragungen in die Sin- {3030} fonie 1 begonnen. — ¼5–¼6h Spaziergang u. Einkauf. — An die Steuerbehörde (K.): Antwort. — An Cube (K.= OJ 5/7a, [8]): Glückwünsche; die Züge 2 nicht auslassen, wie immer sich die Lösung fügen mag; empfehle für reifere Jahre ein Buch anzulegen, z. B. „Reisebriefe durch die Musik“. 3 — Buxbaum-Quartett! Jarnach-Quintett, Brahms-Quartett mit Weingarten am Klavier: eine unzulängliche Darstellung! Der Klavierist auch technisch unreif! Beethoven: Streichquintett Cdur – der letzte Satz mit vollendeter Anmut u. Kühnheit zugleich von v. Berg gespielt; die Grenze dieses Künstlers scheint das Adagio zu sein. —© Transcription Marko Deisinger. |
31, fair weather, +1°.
— From Hoboken (letter from London= OJ 11/54, [12]): on account of a fever, he cannot go to Dunn, has acquired a few things; the Handel original is in the possession of the king; he will speak to Mr. Expert in Paris, will return to Vienna on February 6. — From the tax authorities an unnecessary question regarding the 10 shillings recently sent. — To the publisher and to Vrieslander, the letters= OC 54/127 sent by registered mail. — Albersheim is taking a holiday, pays his fees for February. — Entries for the symphony 1 {3030} begun. — 4:15 to 5:15, a walk and shopping. — To the tax authorities (postcard): reply. — To Cube (postcard= OJ 5/7a, [8]): greetings; do not omit the linear progressionss, 2 however the solution may turn out; I recommend that he put together a book in his mature years, for instance a "Traveller's Letters through Music." 3 — Buxbaum Quartet! Jarnach Quintet, Brahms Quartet with Weingarten at the piano: an inadequate performance! The pianist is immature also from a technical point of view! Beethoven: String Quintet in C major – the finale played by v. Berg with elegance and daring simultaneously; the limit of this artist seems to be the performance of Adagio movements. —© Translation William Drabkin. |
Footnotes1 Schenker, "Mozart: Sinfonie G-moll," Meisterwerk 2 (1926), 107‒57 Urlinie-Tafeln; Eng. transl., pp. 59‒96, 2 The technical term "Züge” is being used here in a metaphorical sense: Schenker is advising his former pupil to take life one step ("linear progression”) at a time; the bigger picture will emerge in due course. 3 Schenker may be thinking of such works as Johann Friedrich Reichardt’s Vertraute Briefe, which describe the musical life of Paris and Vienna in the early nineteenth century. |