Downloads temporarily removed for testing purposes

[on cover of Lessonbook 1:]
Stunden 5. Januar 1912 – 14. März 1913

15/I,12
Vrieslander :

Vorwort zu einem „Mendelssohnbrevier“ vorgelesen. Eingestandenermaßen Gedankengang der Vorrede u. Ornamentik benützt; Cit aber keine Citierung meines Namens. Wegen Anfrage wegen Mitwirkung am l. V. von Franz Blei. Correkturen mehrerer Ländler. Sonaten von (Amoll) von Em. Bach: erster Satz, Durchf. Amoll. 1 [Andante: Gegensatz von Cdur schon allein auch das 2. Thema gleichsam vertretend, blos eine, nicht mehrere Tonarten im Gegensatz. Eine primitivere, aber nicht minder berechtigte Technik.] 2

© Transcription Robert Kosovsky, 2007

[on cover of Lessonbook 1:]
Lessons January 5, 1912 – March 14, 1913

January 15, 1912
Vrieslander :

Foreword to Mendelssohn guide read aloud. Admittedly, the line of reasoning in the Preface and [main body of my] Ornamentation has been used; but no citation of my name. Inquiry about a collaboration on Der lose Vogel by Franz Blei. Corrections to several Ländler. Sonatas (in A minor) by C. P. E. Bach: first movement, development section in A minor. 1 [Andante: counter-theme in C major already itself also, so to speak, representing the second theme, merely one, not several keys in the counter-theme. A more primitive, but no less legitimate technique.] 2

© Translation Ian Bent, 2021

[on cover of Lessonbook 1:]
Stunden 5. Januar 1912 – 14. März 1913

15/I,12
Vrieslander :

Vorwort zu einem „Mendelssohnbrevier“ vorgelesen. Eingestandenermaßen Gedankengang der Vorrede u. Ornamentik benützt; Cit aber keine Citierung meines Namens. Wegen Anfrage wegen Mitwirkung am l. V. von Franz Blei. Correkturen mehrerer Ländler. Sonaten von (Amoll) von Em. Bach: erster Satz, Durchf. Amoll. 1 [Andante: Gegensatz von Cdur schon allein auch das 2. Thema gleichsam vertretend, blos eine, nicht mehrere Tonarten im Gegensatz. Eine primitivere, aber nicht minder berechtigte Technik.] 2

© Transcription Robert Kosovsky, 2007

[on cover of Lessonbook 1:]
Lessons January 5, 1912 – March 14, 1913

January 15, 1912
Vrieslander :

Foreword to Mendelssohn guide read aloud. Admittedly, the line of reasoning in the Preface and [main body of my] Ornamentation has been used; but no citation of my name. Inquiry about a collaboration on Der lose Vogel by Franz Blei. Corrections to several Ländler. Sonatas (in A minor) by C. P. E. Bach: first movement, development section in A minor. 1 [Andante: counter-theme in C major already itself also, so to speak, representing the second theme, merely one, not several keys in the counter-theme. A more primitive, but no less legitimate technique.] 2

© Translation Ian Bent, 2021

Footnotes

1 “Vrieslander … Amoll” is duplicated in Schenker’s diary for January 15. (Heinrich used the lessonbook as a holding place for diary entries, sidelining them to indicate that they should later be copied into the diary.)

2 This entry is followed by another, “Schönbergs … citieren”, that appears also in Schenker’s diary for January 15.