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22. I.
Vrieslander :

Fortsetzung des 3-stimm. Satzes; 1 Aufgaben meiner Druckvorlage durchgearbeitet. 2 [Ueber einige Instrumentierungsprinzipien; die richtigen bei den Klassikern, die falsche bei Strauss. Verkennung der Instrumenten-Charaktere, des Horns seit Wagner; das Kontrastprinzip; die Notwendigkeit mit dem Baß jede Stimme einzeln zu vergleichen um festzustellen, in welchem Augenblick sie obligaten, verstärkenden oder {9} füllenden Charakter besitzt. Dann erst Vergleich der oberen Stimmen untereinander. Besonderes Kennzeichen der Klassiker: Holzbläser (Flote!) als Füllstimmen. Ganz anders als bei Wagner.] Klarinettensonate Fmoll ; einiges aus dem ersten Satz an Synthesenkünsten gezeigt. [Modulation Desdur, 2. Ged. Cmoll; Nachsatz des 1. Ged. beginnt mit einer Figurierung vgl. Chopin Cmoll Et. ]

© Transcription Robert Kosovsky, 2007


January 22, [1912]
Vrieslander :

Continuation of three-voice counterpoint; 1 assignments of my printer’s copy worked through. 2 [On several principles of instrumentation; the correct ones among the classical composers, the wrong ones in Strauss. Misapprehension of the characters of instruments, of the horn since Wagner; the principle of contrast; the necessity to compare each voice individually with the bass in order to establish at which moment it is obligatory, reinforcing, or {9} infilling in character. Next, first comparison of the upper voices with each other. Special hallmarks of the classical composers: woodwind instruments (flute!) as infilling voices. Quite different from that in Wagner.] F minor Clarinet Sonata; some things from the first movement pointed out as types of synthesis. [Modulation to Dę major, second theme C minor; consequent of the first theme begins with a figuration; cf. Chopin C minor Etude.]

© Translation Ian Bent, 2021


22. I.
Vrieslander :

Fortsetzung des 3-stimm. Satzes; 1 Aufgaben meiner Druckvorlage durchgearbeitet. 2 [Ueber einige Instrumentierungsprinzipien; die richtigen bei den Klassikern, die falsche bei Strauss. Verkennung der Instrumenten-Charaktere, des Horns seit Wagner; das Kontrastprinzip; die Notwendigkeit mit dem Baß jede Stimme einzeln zu vergleichen um festzustellen, in welchem Augenblick sie obligaten, verstärkenden oder {9} füllenden Charakter besitzt. Dann erst Vergleich der oberen Stimmen untereinander. Besonderes Kennzeichen der Klassiker: Holzbläser (Flote!) als Füllstimmen. Ganz anders als bei Wagner.] Klarinettensonate Fmoll ; einiges aus dem ersten Satz an Synthesenkünsten gezeigt. [Modulation Desdur, 2. Ged. Cmoll; Nachsatz des 1. Ged. beginnt mit einer Figurierung vgl. Chopin Cmoll Et. ]

© Transcription Robert Kosovsky, 2007


January 22, [1912]
Vrieslander :

Continuation of three-voice counterpoint; 1 assignments of my printer’s copy worked through. 2 [On several principles of instrumentation; the correct ones among the classical composers, the wrong ones in Strauss. Misapprehension of the characters of instruments, of the horn since Wagner; the principle of contrast; the necessity to compare each voice individually with the bass in order to establish at which moment it is obligatory, reinforcing, or {9} infilling in character. Next, first comparison of the upper voices with each other. Special hallmarks of the classical composers: woodwind instruments (flute!) as infilling voices. Quite different from that in Wagner.] F minor Clarinet Sonata; some things from the first movement pointed out as types of synthesis. [Modulation to Dę major, second theme C minor; consequent of the first theme begins with a figuration; cf. Chopin C minor Etude.]

© Translation Ian Bent, 2021

Footnotes

1 See lesson note for January 18 for beginning.

2 Most likely his manuscript copy for Kontrapunkt 2, the music examples for the five chapters on three-voice counterpoint, which were the first to be written.