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1. X.
Weisse :

Korrekturen zweier Lieder Cismoll, Cdur; 1 in Cismoll Konstruktion eines Durchgang[s]: links d, r. eis im Durchgang. T. 4 Unterteilung l. H wegen des Sechzehntels r. H. Melodie der Begleitung fordert freiere Führung der Singstimme. Zusammenfallen harmonischer Einheiten mit gedanklichen, daher falsch mit neuem Text, bezw. Wiederholung des alten Textes in die Dominante der Kadenz hineinzufallen. Im Cdur Liedchen Monotonie der Baßeinsätze auf gutem Taktteil dadurch behoben, {2} daß in T. 3–4 nach einer Sechzehntelpause begonnen wird. Schluß Anticipation als Verbind. der Harmonien (in der Brahms’schen Vorlage Auf der Spinnstuben (Heyse) hat die Imitation diese causale Wirkung.) Quintett. 2

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


October 1, [1912]
Weisse :

Corrections to two songs, Cě minor and C major. 1 – In the Cě minor, construction of a passing motion: left hand D, right hand Eě in the passing motion. In bar 4 subdivision of the left hand on account of the 16th-note right-hand. The melody in the accompaniment requires freer treatment of the vocal part. Congruence of harmonic units with verbal ones, resulting in incongruence with new text, as against falling into repetition of the previous text in the dominant of the cadence. — In the C major song, monotony of the bass entrances on the strong beat of the bar avoided by the fact {2} that in bars 3–4 [it] is begun after a 16th-note rest. At the close, anticipation as combining of harmonies (in the Brahmsian model, “Auf der Spinnstube” (Heyse), the imitation has this causal effect). Quintet. 2

© Translation Ian Bent, 2022-23


1. X.
Weisse :

Korrekturen zweier Lieder Cismoll, Cdur; 1 in Cismoll Konstruktion eines Durchgang[s]: links d, r. eis im Durchgang. T. 4 Unterteilung l. H wegen des Sechzehntels r. H. Melodie der Begleitung fordert freiere Führung der Singstimme. Zusammenfallen harmonischer Einheiten mit gedanklichen, daher falsch mit neuem Text, bezw. Wiederholung des alten Textes in die Dominante der Kadenz hineinzufallen. Im Cdur Liedchen Monotonie der Baßeinsätze auf gutem Taktteil dadurch behoben, {2} daß in T. 3–4 nach einer Sechzehntelpause begonnen wird. Schluß Anticipation als Verbind. der Harmonien (in der Brahms’schen Vorlage Auf der Spinnstuben (Heyse) hat die Imitation diese causale Wirkung.) Quintett. 2

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


October 1, [1912]
Weisse :

Corrections to two songs, Cě minor and C major. 1 – In the Cě minor, construction of a passing motion: left hand D, right hand Eě in the passing motion. In bar 4 subdivision of the left hand on account of the 16th-note right-hand. The melody in the accompaniment requires freer treatment of the vocal part. Congruence of harmonic units with verbal ones, resulting in incongruence with new text, as against falling into repetition of the previous text in the dominant of the cadence. — In the C major song, monotony of the bass entrances on the strong beat of the bar avoided by the fact {2} that in bars 3–4 [it] is begun after a 16th-note rest. At the close, anticipation as combining of harmonies (in the Brahmsian model, “Auf der Spinnstube” (Heyse), the imitation has this causal effect). Quintet. 2

© Translation Ian Bent, 2022-23

Footnotes

1 No songs by Weisse from c. 1912 are known to survive. We cannot, therefore, completely understand the advice Schenker is giving.

2 Weisse’s String(?) Quintet was composed in 1912, and the first movement revised in 1913. It bears no opus number, and is now lost. See Timothy L. Jackson, "Punctus contra punctus…," Journal of Schenkerian Studies iv (2010), 87–186, esp. 184.