18.
Kahn :

aus dem Programm: Beethoven op. 2; 1. Satz {10} mäßig, die anderen besser; im 1. S. zu starke Betonung des Auftakts T. 1 auf Kosten des nächsten Viertels; es gelingt ihr nicht, sowohl das Viertel im Namen des regulären Rhythmus zu betonen u. zugleich durch eine passende Betonung des Auftakts den Unterschied des Quart-Intervalls gegenüber dem Terz-Intervall zwischen dem Auftakt u. dem Viertel des 2. [recte 3.] Taktes herauszubringen. Allegretto bezieht sie statt auf ganze Takte, wie der Rhythmus der Harmonien es anzeigt, auf die Viertel des Taktes, was selbstverständlich falsch ist. Im Rondo sind die staccatti beim Gegensatz B1 zu monoton u. zu knapp an der Tastatur, ohne Athemzüge. - Aus dem Generalbaß die Frage der offenen Quinten.

© Transcription Robert Kosovsky, 2007, 2020


[October] 18, [1913]
Kahn :

From her program: Beethoven Op. 2, first movement {10} middling, the others better; in the first movement, too strong an accent on the upbeat to measure 1 at the expense of the quarter note that follows; she succeeds neither in emphasizing the quarter-note beat, for the sake of regular rhythm, nor in using a suitable emphasis on the upbeat to bring out the difference between the [opening] interval of the fourth and the interval of the third between the upbeat and quarter-note [downbeat] of measure 2 [recte 3] . [Her] Allegretto relates not to the whole measure, as the rhythm of the harmonies indicates, but to the quarternote of the measure, and that is manifestly wrong. In the Rondo, the staccatos in the contrasting section B1 [mm. 57–99] are too monotonous and too close to the keys, lacking breathing spaces. – From thoroughbass, the question of open fifths.

© Translation Ian Bent, 2020


18.
Kahn :

aus dem Programm: Beethoven op. 2; 1. Satz {10} mäßig, die anderen besser; im 1. S. zu starke Betonung des Auftakts T. 1 auf Kosten des nächsten Viertels; es gelingt ihr nicht, sowohl das Viertel im Namen des regulären Rhythmus zu betonen u. zugleich durch eine passende Betonung des Auftakts den Unterschied des Quart-Intervalls gegenüber dem Terz-Intervall zwischen dem Auftakt u. dem Viertel des 2. [recte 3.] Taktes herauszubringen. Allegretto bezieht sie statt auf ganze Takte, wie der Rhythmus der Harmonien es anzeigt, auf die Viertel des Taktes, was selbstverständlich falsch ist. Im Rondo sind die staccatti beim Gegensatz B1 zu monoton u. zu knapp an der Tastatur, ohne Athemzüge. - Aus dem Generalbaß die Frage der offenen Quinten.

© Transcription Robert Kosovsky, 2007, 2020


[October] 18, [1913]
Kahn :

From her program: Beethoven Op. 2, first movement {10} middling, the others better; in the first movement, too strong an accent on the upbeat to measure 1 at the expense of the quarter note that follows; she succeeds neither in emphasizing the quarter-note beat, for the sake of regular rhythm, nor in using a suitable emphasis on the upbeat to bring out the difference between the [opening] interval of the fourth and the interval of the third between the upbeat and quarter-note [downbeat] of measure 2 [recte 3] . [Her] Allegretto relates not to the whole measure, as the rhythm of the harmonies indicates, but to the quarternote of the measure, and that is manifestly wrong. In the Rondo, the staccatos in the contrasting section B1 [mm. 57–99] are too monotonous and too close to the keys, lacking breathing spaces. – From thoroughbass, the question of open fifths.

© Translation Ian Bent, 2020