CA 171-172[b] - Review of Walter Niemann, Johannes Brahms, by Elsa Bienenfeld, in the Neues Wiener Journal, June 20, 1920
Nach 1 der vielbändigen, monumentalen Brahms-Biographie Kalbecks, 2 der als quellengeschichtliche Materialiensammlung grundlegende Bedeutung zukommt, wird soeben von Walter Niemann eine einbändige populäre Brahms-Biographie veröffentlicht*), 3 in welcher besonders die Jugendzeit ausführlich dargestellt ist. Recht übersichtlich sind übrigens in dieser Biographie auch die anderen wichtigen Erscheinungen und Ergebnisse im Leben des großen Meisters dargestellt „des letzten Meisters deutscher Tonkunst“, wie ihn Heinrich Schenker, der bedeutendste Theoretiker der Gegenwart, 4 nennt. Aber auch in dieser klar gearbeiteten und nicht ohne Phantasie aufgebauten Lebensgeschichte bleiben viele Gebiete von Brahmsens Werdegang rätselvoll und undurchdringlich. Leider! Als echter, verschlossener Niederdeutscher, mit seiner starken Abneigung vor der Oeffentlichkeit, liebte Brahms es ganz und gar nicht, seinen Lebenslauf und Studiengang der neugierigen Mit- und Nachwelt offen auszubreiten. Er hat vielmehr selbst schon frühzeitig alles vernichtet, was für oder gegen seine Persönlichkeit Allzudeutliches ausgesagt hätte. [annotation by Schenker: ] ⇧ N. W. Journal Dr. Bienenfeld 20. VI. 1920 © Transcription Ian Bent, 2006 |
Following 1 the monumental multi-volume Brahms biography by Kalbeck, 2 which constitutes a source-historical collection of materials of fundamental importance, a one-volume Brahms biography by Walter Niemann has now been published*) 3 in which especially the early life is presented exhaustively. Moreover, the other important events and achievements in the life of the great master – of the “last master of German music,” as Heinrich Schenker, the most significant theorist of the present day, 4 calls him – have also been presented in this biography with exemplary clarity. However, many areas of Brahms’s development remain puzzling and opaque in this account of the life, albeit formulated incisively and with no lack of imagination. Unfortunately so! As a true, self-contained Low German, with his intense dislike of publicity, Brahms had a strong distaste for the publicizing of his private life and course of studies by curious-minded contemporaries and posterity. He himself preferred to destroy early on everything that might have revealed to prurient gaze matters to do with his private life, favorable or unfavorable. [annotation by Schenker: ] ⇧ N. W. Journal Dr. Bienenfeld June 20, 1920 © Translation Ian Bent, 2006 |
Nach 1 der vielbändigen, monumentalen Brahms-Biographie Kalbecks, 2 der als quellengeschichtliche Materialiensammlung grundlegende Bedeutung zukommt, wird soeben von Walter Niemann eine einbändige populäre Brahms-Biographie veröffentlicht*), 3 in welcher besonders die Jugendzeit ausführlich dargestellt ist. Recht übersichtlich sind übrigens in dieser Biographie auch die anderen wichtigen Erscheinungen und Ergebnisse im Leben des großen Meisters dargestellt „des letzten Meisters deutscher Tonkunst“, wie ihn Heinrich Schenker, der bedeutendste Theoretiker der Gegenwart, 4 nennt. Aber auch in dieser klar gearbeiteten und nicht ohne Phantasie aufgebauten Lebensgeschichte bleiben viele Gebiete von Brahmsens Werdegang rätselvoll und undurchdringlich. Leider! Als echter, verschlossener Niederdeutscher, mit seiner starken Abneigung vor der Oeffentlichkeit, liebte Brahms es ganz und gar nicht, seinen Lebenslauf und Studiengang der neugierigen Mit- und Nachwelt offen auszubreiten. Er hat vielmehr selbst schon frühzeitig alles vernichtet, was für oder gegen seine Persönlichkeit Allzudeutliches ausgesagt hätte. [annotation by Schenker: ] ⇧ N. W. Journal Dr. Bienenfeld 20. VI. 1920 © Transcription Ian Bent, 2006 |
Following 1 the monumental multi-volume Brahms biography by Kalbeck, 2 which constitutes a source-historical collection of materials of fundamental importance, a one-volume Brahms biography by Walter Niemann has now been published*) 3 in which especially the early life is presented exhaustively. Moreover, the other important events and achievements in the life of the great master – of the “last master of German music,” as Heinrich Schenker, the most significant theorist of the present day, 4 calls him – have also been presented in this biography with exemplary clarity. However, many areas of Brahms’s development remain puzzling and opaque in this account of the life, albeit formulated incisively and with no lack of imagination. Unfortunately so! As a true, self-contained Low German, with his intense dislike of publicity, Brahms had a strong distaste for the publicizing of his private life and course of studies by curious-minded contemporaries and posterity. He himself preferred to destroy early on everything that might have revealed to prurient gaze matters to do with his private life, favorable or unfavorable. [annotation by Schenker: ] ⇧ N. W. Journal Dr. Bienenfeld June 20, 1920 © Translation Ian Bent, 2006 |
Footnotes1 This review appeared in the Neues Wiener Journal for June 20, 1920; it was enclosed with a letter of the same date, CA 171-172, from Schenker to his publisher J. G. Cotta. 2 Max Kalbeck, Johannes Brahms, 4 vols (Berlin, 1904–14). 3 The footnote has not been preserved in the clipping. 4 "der ... Gegenwart" underlined in crayon by Schenker. |