19. Lichter, +3°-5°.

— Auch die Augentropfenkur unterbrochen! — Bei den Uebergreifzügen [in Der Freie Satz]; entschließe mich, die Prolongationen nur nach den Abschnitten zu scheiden, innerhalb der Abschnitte aber die Schichten fortlaufend zu führen. 1 — Von ½12–12h Tagebuch-Diktat. — Noch einmal beim Zahnarzt (10 S.). — Eine Gürtelschnalle für einen Schilling gekauft u. eine kleine Bonboniere, wie sie bei Hofbällen an den Buffets lagen. — Tagebuch Rückstände zuende diktirt.

© Transcription Marko Deisinger.

19, brighter, from +3° to -5°.

— Even the eye-drop treatment is interrupted! — At work on Reaching Over [in Free Composition ]; I decide to separate the [techniques of] prolongation into sections, but within each section to continue the commentary on structural levels. 1 — From 11:30 to 12, diary dictation. — Once again at the dentist’s (10 shillings). — A belt buckle purchased for 1 shilling, and a small box of chocolates, of the sort that used to sit on ballroom buffet tables. — Dictation of diary backlog completed.

© Translation William Drabkin.

19. Lichter, +3°-5°.

— Auch die Augentropfenkur unterbrochen! — Bei den Uebergreifzügen [in Der Freie Satz]; entschließe mich, die Prolongationen nur nach den Abschnitten zu scheiden, innerhalb der Abschnitte aber die Schichten fortlaufend zu führen. 1 — Von ½12–12h Tagebuch-Diktat. — Noch einmal beim Zahnarzt (10 S.). — Eine Gürtelschnalle für einen Schilling gekauft u. eine kleine Bonboniere, wie sie bei Hofbällen an den Buffets lagen. — Tagebuch Rückstände zuende diktirt.

© Transcription Marko Deisinger.

19, brighter, from +3° to -5°.

— Even the eye-drop treatment is interrupted! — At work on Reaching Over [in Free Composition ]; I decide to separate the [techniques of] prolongation into sections, but within each section to continue the commentary on structural levels. 1 — From 11:30 to 12, diary dictation. — Once again at the dentist’s (10 shillings). — A belt buckle purchased for 1 shilling, and a small box of chocolates, of the sort that used to sit on ballroom buffet tables. — Dictation of diary backlog completed.

© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 This appears to be the opposite of what we find in the final version of Free Composition, where background, middleground, and foreground are discussed separately; within these, examples of the various prolongation techniques are treated in turn. Thus, for example, Reaching Over is discussed as a middleground technique in §§129–34 and as a foreground technique in §§231–32.