Downloads temporarily removed for testing purposes


Wien, 26. 10. 06

Sehr geehrter Herr! 1

Hiemit sende ich endlich als Abschluß den Namen- u. Citaten-Register ein. 2 Ich bitte den Herrn Setzer dahin zu instruieren, daß die Namen der Autoren auf einer besonderen Linie weit links vorzustehen haben, damit man ihre alphabetische Anordnung leicht übersehe, u. das Nachschlagen dadurch erleichtert werde. Alsdann folgen, etwa 1½ Fingerbreiten nach rechts unten die Werke in der von mir gegebenen Ordnung.

Bei manchen Autoren finden sich noch am Schluße Textcitate, eingeleitet mit „auch S:“; diese müssen, da sie sich nicht auf die Werke, sondern auf den Autorennamen beziehen, um etwas nach links zurückgeschoben werden, jedoch nicht bis zum Autoreenrand, so daß dadurch 3 Kolumnen entstehen.

Autor ---------- --
| Werke --------
| „auch S.“ |-------- --------
| | |


Mit ausgezeichneter Hochachtung
[signed:] H Schenker

{2} N.B. Außerdem liegen bei:

  • Bg. 28, 29. 3
  • u. „Inhalt.“ 4

© Transcription Ian Bent, 2005, 2017


Vienna, October 26, 1906

Dear Sir, 1

Here, at long last, is the Index of Names and Titles. 2 This concludes the work. Please impress on the type-setter in this connection that the composers' names should range far out to the left on a separate line, making their alphabetic order clearly visible for look-up purposes. After that, below and about one-and-a-half fingers' width to the right, come the work titles in the order that I have given them.

Following this, for quite a few composers there are page-references to the text, preceded by "also p.". Since they refer not to the works but to the composers' names, these must be positioned somewhat to the left but not as far left as the beginnings of the names. This produces three columns:

Composer ---------- --
| Works --------
| "also p." |-------- --------
| | |


With kind regards,
[signed:] H. Schenker

{2} N.B. Enclosed in addition are:

  • Gatherings 28, 29. 3
  • and Table of Contents 4

© Translation Ian Bent, 2005, 2017


Wien, 26. 10. 06

Sehr geehrter Herr! 1

Hiemit sende ich endlich als Abschluß den Namen- u. Citaten-Register ein. 2 Ich bitte den Herrn Setzer dahin zu instruieren, daß die Namen der Autoren auf einer besonderen Linie weit links vorzustehen haben, damit man ihre alphabetische Anordnung leicht übersehe, u. das Nachschlagen dadurch erleichtert werde. Alsdann folgen, etwa 1½ Fingerbreiten nach rechts unten die Werke in der von mir gegebenen Ordnung.

Bei manchen Autoren finden sich noch am Schluße Textcitate, eingeleitet mit „auch S:“; diese müssen, da sie sich nicht auf die Werke, sondern auf den Autorennamen beziehen, um etwas nach links zurückgeschoben werden, jedoch nicht bis zum Autoreenrand, so daß dadurch 3 Kolumnen entstehen.

Autor ---------- --
| Werke --------
| „auch S.“ |-------- --------
| | |


Mit ausgezeichneter Hochachtung
[signed:] H Schenker

{2} N.B. Außerdem liegen bei:

  • Bg. 28, 29. 3
  • u. „Inhalt.“ 4

© Transcription Ian Bent, 2005, 2017


Vienna, October 26, 1906

Dear Sir, 1

Here, at long last, is the Index of Names and Titles. 2 This concludes the work. Please impress on the type-setter in this connection that the composers' names should range far out to the left on a separate line, making their alphabetic order clearly visible for look-up purposes. After that, below and about one-and-a-half fingers' width to the right, come the work titles in the order that I have given them.

Following this, for quite a few composers there are page-references to the text, preceded by "also p.". Since they refer not to the works but to the composers' names, these must be positioned somewhat to the left but not as far left as the beginnings of the names. This produces three columns:

Composer ---------- --
| Works --------
| "also p." |-------- --------
| | |


With kind regards,
[signed:] H. Schenker

{2} N.B. Enclosed in addition are:

  • Gatherings 28, 29. 3
  • and Table of Contents 4

© Translation Ian Bent, 2005, 2017

Footnotes

1 Writing of this letter is not directly recorded in Schenker's diary; but the diary for October 25 records: "An Cotta Namen- u. Zitaten-Register, als letzten Abschluß des Buches, abgeschickt. Vollendete Arbeit." ("The index of names and musical titles ‒ the final section of the book ‒ sent off to Cotta. The work is complete."). Prior to that, Schenker's diary for October 20 records: "Index fertiggestellt." ("Index finished."), and for October 22: "Vom Sach-Index wird Abstand genommen." ("Given up on the Subject Index [i.e. for the night]."); and the diary for October 17 records "Vorwort fertiggestellt." ("Foreword completed.").

2 The "Namen- und Zitatenregister" appears on pp. [453]–460 of the finished volume, and the printer's layout adheres closely to the specifications that Schenker gives here.

3 Gathering 28 = pp. 433–48; strictly speaking, gathering 29 = pp. 449–64 (including the Index and four pages of advertisements), but Schenker must be referring just to pp. 449‒52.

4 This will eventually occupy pp. [IX]–XVI of the prelims gathering.

Commentary

Rights Holder
Heirs of Henrich Schenker, deemed to be in the public domain.
License
All reasonable steps have been taken to locate the heirs of Heinrich Schenker. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.
Format
Printed postcard, holograph addresses recto, holograph salutation, message, valediction and signature verso
Provenance
J.G. Cotta’sche Nachfolger/Stuttgarter Zeitung (document date-c.1954); Cotta-Archiv (Stiftung der Stuttgarter Zeitung), Schiller-Nationalmuseum, Marbach am Neckar, Germany (c.1954-)

Digital version created: 2017-05-29
Last updated: 2012-11-02