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J. G. COTTA’SCHE BUCHHANDLUNG NACHFOLGER
STUTTGART UND BERLIN

STUTTGART, den 5. Juni. 1906.

Herrn Dr. Heinrich Schenker, Wien IX [sic].

Sehr geehrter Herr! 1

Ihrem gefl. 2 Briefe vom 4. d. M. 3 für den wir bestens danken, entnehmen wir, daß Sie beabsichtigen, das Nachwort von dem Hauptwerk „Musikalische Theorien und Phantasieen [sic] “ zu trennen und unter besonderem Titel, etwa „Beethoven oder Wagner“ 4 erscheinen zu lassen. Da Sie auf das Nachwort mit Rücksicht auf die Tendenz des Werkes ein großes Gewicht legen, so pflichten wir Ihrer Absicht bei; jedoch möchten wir dringend davon abraten, das Nachwort gleichzeitig mit dem Hauptwerk erscheinen zu lassen, da nach unserer Überzeugung dies dem Absatz des Hautpwerkes nichts weniger als förderlich 5 ist. Da- {2} gegen würde der Herausgabe des Nachwortes nach Verlauf etwa eines halben Jahres oder einer längeren Frist nach Erscheinen des Hauptwerkes nichts im Wege stehen. Es ist die getrennte Erscheinungsweise der einzelnen Teile namentlich bei wissenschaftlichen Werken sehr gebräuchlich und hierbei trägt der später erscheinende Teil in der Regel zur Förderung des Absatzes des früheren Teiles bei indem er auf diesen erneut aufmerksam macht.

Ihrem Wunsche, die Notenbeispiele des zweiten Teiles bis Ende Juni 6 zur Korrektur zu erhalten, werden wir nach Möglichkeit gern nachkommen. Den Text einschließlich der in demselben enthaltenen Notenbeispiele hat die Druckerei bis Ende dieses Monats zu liefern zugesagt, die ohne Text (als Anhang) 7 beigegebenen Notenbeispiele werden dagegen erst Anfang Juli im Satze fertig. Jedenfalls werden wir unsererseits die Fertigstellung nach Kräften zu beschleunigen suchen.


Mit vorzüglicher Hochachtung
[signed:] J. G. Cotta’sche Buchhandlung Nachf.

© Transcription Ian Bent, 2005, 2017


SUCCESSORS TO J. G. COTTA'S BOOK DEALERSHIP
STUTTGART AND BERLIN

STUTTGART, June 5, 1906

Dr. Heinrich Schenker, Vienna IX [sic]

Dear Sir 1

We are grateful for your esteemed 2 letter of the 4th of the month, 3 from which we gather that you have in mind separating the Afterword from the main work, Musical Theories and Fantasies , and publishing it under separate title, along the lines of "Beethoven or Wagner." 4 Since you lay great stress on the Afterword considering the views it expresses, we agree with your opinion. However, we would strenuously advise you against releasing the Afterword and the main work simultaneously, since we are convinced that this is less than advantageous 5 to the sales of the main work. Conversely, {2} there would be nothing against publication of the Afterword perhaps six months or a longer period of time after the appearance of the main work. The separate appearance of the individual parts is very common especially in scholarly works, and by this means the part appearing later as a rule helps promote the sales of the earlier part by renewing attention in it.

We will gladly comply as far as possible with your wish to receive the music examples of Part II for correction no later than the end of June. 6 The printers have promised to supply text that includes music examples within it by the end of this month; music examples that appear without text (as appendix), 7 on the other hand, will not be ready set until the beginning of July. In any case, we will do everything in our power to speed up completion.


With kind regards,
[signed:] Successors to J. G. Cotta’s Book Dealership

© Translation Ian Bent, 2005, 2017


J. G. COTTA’SCHE BUCHHANDLUNG NACHFOLGER
STUTTGART UND BERLIN

STUTTGART, den 5. Juni. 1906.

Herrn Dr. Heinrich Schenker, Wien IX [sic].

Sehr geehrter Herr! 1

Ihrem gefl. 2 Briefe vom 4. d. M. 3 für den wir bestens danken, entnehmen wir, daß Sie beabsichtigen, das Nachwort von dem Hauptwerk „Musikalische Theorien und Phantasieen [sic] “ zu trennen und unter besonderem Titel, etwa „Beethoven oder Wagner“ 4 erscheinen zu lassen. Da Sie auf das Nachwort mit Rücksicht auf die Tendenz des Werkes ein großes Gewicht legen, so pflichten wir Ihrer Absicht bei; jedoch möchten wir dringend davon abraten, das Nachwort gleichzeitig mit dem Hauptwerk erscheinen zu lassen, da nach unserer Überzeugung dies dem Absatz des Hautpwerkes nichts weniger als förderlich 5 ist. Da- {2} gegen würde der Herausgabe des Nachwortes nach Verlauf etwa eines halben Jahres oder einer längeren Frist nach Erscheinen des Hauptwerkes nichts im Wege stehen. Es ist die getrennte Erscheinungsweise der einzelnen Teile namentlich bei wissenschaftlichen Werken sehr gebräuchlich und hierbei trägt der später erscheinende Teil in der Regel zur Förderung des Absatzes des früheren Teiles bei indem er auf diesen erneut aufmerksam macht.

Ihrem Wunsche, die Notenbeispiele des zweiten Teiles bis Ende Juni 6 zur Korrektur zu erhalten, werden wir nach Möglichkeit gern nachkommen. Den Text einschließlich der in demselben enthaltenen Notenbeispiele hat die Druckerei bis Ende dieses Monats zu liefern zugesagt, die ohne Text (als Anhang) 7 beigegebenen Notenbeispiele werden dagegen erst Anfang Juli im Satze fertig. Jedenfalls werden wir unsererseits die Fertigstellung nach Kräften zu beschleunigen suchen.


Mit vorzüglicher Hochachtung
[signed:] J. G. Cotta’sche Buchhandlung Nachf.

© Transcription Ian Bent, 2005, 2017


SUCCESSORS TO J. G. COTTA'S BOOK DEALERSHIP
STUTTGART AND BERLIN

STUTTGART, June 5, 1906

Dr. Heinrich Schenker, Vienna IX [sic]

Dear Sir 1

We are grateful for your esteemed 2 letter of the 4th of the month, 3 from which we gather that you have in mind separating the Afterword from the main work, Musical Theories and Fantasies , and publishing it under separate title, along the lines of "Beethoven or Wagner." 4 Since you lay great stress on the Afterword considering the views it expresses, we agree with your opinion. However, we would strenuously advise you against releasing the Afterword and the main work simultaneously, since we are convinced that this is less than advantageous 5 to the sales of the main work. Conversely, {2} there would be nothing against publication of the Afterword perhaps six months or a longer period of time after the appearance of the main work. The separate appearance of the individual parts is very common especially in scholarly works, and by this means the part appearing later as a rule helps promote the sales of the earlier part by renewing attention in it.

We will gladly comply as far as possible with your wish to receive the music examples of Part II for correction no later than the end of June. 6 The printers have promised to supply text that includes music examples within it by the end of this month; music examples that appear without text (as appendix), 7 on the other hand, will not be ready set until the beginning of July. In any case, we will do everything in our power to speed up completion.


With kind regards,
[signed:] Successors to J. G. Cotta’s Book Dealership

© Translation Ian Bent, 2005, 2017

Footnotes

1 Receipt of this letter is not recorded in Schenker's diary. CA 28 is Cotta's signed carbon copy. OJ 59/9, item 4 is a typed transcript by Oswald Jonas.

2 OJ 59/9 misreads as "Hier im" ("Here in the").

3 = CA 27.

4 "Beethoven or Wagner": Schenker’s full putative title, given in CA 27, is [‚]Beethoven oder Wagner?“ ein Nachwort zu den M. Th. u. Ph.’ (“Beethoven or Wagner?”: an Afterword to Musical Theories and Fantasies). It survives in OJ 31/28‒153 under the title "Über den Niedergang der Kompositionskunst: eine technisch-kritische Untersuchung" ("The Decline of the Art of Composition: A Technical-Critical Study"), and was published in German with English translation, and introduction, by William Drabkin in Music Analysis, 24/1‒2 (March‒July 2005), 3‒31 (introduction), 33‒129 (English), and 131‒231 (German).

5 Original has "nothing less than advantageous."

6 The time at which he usually departed for his summer vacation, this year in Ötz, in the Tyrol, and so that in this case he could check the music examples against scores in his personal library (cf. CA 27).

7 Perhaps he means music examples that fall at the end of §-sections. There is no "appendix" as such.

Commentary

Format
2p letter, Bogen format, printed letterhead, stenographic salutation, message, and valediction, holograph signature
Provenance
Schenker, Heinrich (document date-1935)--Schenker, Jeanette (1935-c.1942)--Ratz, Erwin (c.1942-c.1955)--Jonas, Oswald (c.1955-1978)--University of California, Riverside (1978--)
Rights Holder
Schiller-Nationalmuseum/Deutsches Literaturarchiv, Cotta Archiv (Stiftung der Stuttgarter Zeitung), Marbach am Neckar, Germany as representatives of J. G. Cotta'sche Buchhandlung; in the public domain. Published here by kind permission.
License
Permission granted by the Cotta Archiv (Stiftung der Stuttgarter Zeitung) of the Schiller-Nationalmuseum/Deutsches Literaturarchiv, Marbach am Neckar, Germany, on July 20, 2005. Any claim to intellectual rights on this document should be addressed to the Schenker Correspondence Project, Faculty of Music, University of Cambridge, at schenkercorrespondence [at] mus (dot) cam (dot) ac (dot) uk.

Digital version created: 2017-05-20
Last updated: 2012-11-02