Mai

Vrieslander hat für einen Monat beurlaubt Urlaub genommen u. die Bitte um Erlassung des schuldigen Honorars mit der Begründung vorgebracht, er habe sich teuere [sic] Bücher angeschafft. — [HS hand:] 10. Mai, – Versammlung in Leitmeritz.

*

[JS hand:] Hast u. Intensität bei der Erledigung der Korrekturen [zu Beethovens Neunte Sinfonie], die sorgfältiger geraten, als die ersten Bogen.

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[left margin in HS's hand] Wtq[??] 1 / Wq 46 1

[JS hand:] Frl. Elias verehrt mir das systematische Verzeichnis der Werke Em. Bachs 2 u. da finde ich zu meiner Ueberraschung das von mir bearbeitete Amoll Konzert als eines seiner jüngsten Werke, zu noch größerer Ueberraschung aber das Fdur Doppelkonzert für 2 Klaviere mit Streichorchester u. 2 Hörnern (!!) gesetzt. Als ich seinerzeit von Floriz die Partitur zu Gesicht bekam, drängte sich mir sofort als 1. Gedanke auf, 2 Hornparte dem Streichorchester hinzuzusetzen. Ich bemerke nämlich, daß Floriz mir die Partitur ohne solche, ohne Hörner überbrachte u. ausdrücklich versicherte, sie wäre in dieser Gestalt die einzige u. definitive Fassung. 3 Ich ließ mich aber durch diese seine Versicherung durchaus nicht abschrecken, folgte meinem eigenen Instinkte u. setzte beide Hörner- {203} parte aus. In dieser Bearbeitung zeigte ich das Werk dem Direktor Löwe in dessen eigener Wohnung u. zw. in Gegenwart Florizens. 4 Löwe schien sich nun in seiner Eigenschaft als Direktor, irgend einen Einwand schuldig zu sein u. da er eben durch mich selbst erfuhr, daß (nach Angabe Florizens) die Hornparte erst von mir hinzugefügt worden, meinte er, diese würden dem Charakter des Stückes widersprechen u. erklärte im Übrigen seine Bereitschaft zur Aufführung in der originalen Fassung allerdings ohne zu bedenken, daß eine solche A überhaupt undenkbar war. Nun zeigt das thematische Verzeichnis am besten, wie sehr wir beide, Em. Bach u. ich ihm gegenüber im Rechte waren!

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© Transcription Marko Deisinger.

May [1912].

Vrieslander has taken a month’s holiday, and expresses a request that he be absolved of the lesson fee that he owes, on the grounds that he has purchased expensive books. — [in Heinrich’s hand] May 10 – get together in Leitmeritz.

*

[in Jeanette’s hand] Haste and intensity in dealing with the proof corrections [to Beethoven's Ninth Symphony ], which turn out to be more painstaking than the first large sheets.

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[in left margin in HS's hand] Wtq.[??] 1 / Wq. 16 1

[in Jeanette’s hand] Miss Elias honors me with the systematic catalogue of the works of C. P. E. Bach 2 ; and to my surprise, I find therein the Concerto in A minor, which I arranged as one of his earliest works; to my even greater surprise, however, also the Double Concerto in F major scored for string orchestra and two horns (!!). When, some time ago, I got hold of the score from Floriz, I was immediately prompted, as an initial thought, to add two horn parts to the string orchestra. I recall in particular that Floriz handed over the score without horns, and expressly assured me that this was the only and definitive version. 3 I did not allow myself to be put off by his assurances in any way, followed my own instinct, and wrote out the two horn parts. {203}. In this arrangement, I showed the work to [music] director Löwe in his own apartment, and indeed in Floriz’s presence. 4 Löwe, in his capacity as music director, seemed guilty of some kind of objection; and as he actually learned from me that (according to Floriz’s indications) the horn parts were only added later by me, he said that these would contradict the character of the piece, and moreover declared his willingness to perform the original version, without thinking at any rate that such a performance was entirely unthinkable. Now the thematic catalogue shows most clearly how much the two us, Emanuel Bach and I, were in the right in spite of him!

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© Translation William Drabkin.

Mai

Vrieslander hat für einen Monat beurlaubt Urlaub genommen u. die Bitte um Erlassung des schuldigen Honorars mit der Begründung vorgebracht, er habe sich teuere [sic] Bücher angeschafft. — [HS hand:] 10. Mai, – Versammlung in Leitmeritz.

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[JS hand:] Hast u. Intensität bei der Erledigung der Korrekturen [zu Beethovens Neunte Sinfonie], die sorgfältiger geraten, als die ersten Bogen.

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[left margin in HS's hand] Wtq[??] 1 / Wq 46 1

[JS hand:] Frl. Elias verehrt mir das systematische Verzeichnis der Werke Em. Bachs 2 u. da finde ich zu meiner Ueberraschung das von mir bearbeitete Amoll Konzert als eines seiner jüngsten Werke, zu noch größerer Ueberraschung aber das Fdur Doppelkonzert für 2 Klaviere mit Streichorchester u. 2 Hörnern (!!) gesetzt. Als ich seinerzeit von Floriz die Partitur zu Gesicht bekam, drängte sich mir sofort als 1. Gedanke auf, 2 Hornparte dem Streichorchester hinzuzusetzen. Ich bemerke nämlich, daß Floriz mir die Partitur ohne solche, ohne Hörner überbrachte u. ausdrücklich versicherte, sie wäre in dieser Gestalt die einzige u. definitive Fassung. 3 Ich ließ mich aber durch diese seine Versicherung durchaus nicht abschrecken, folgte meinem eigenen Instinkte u. setzte beide Hörner- {203} parte aus. In dieser Bearbeitung zeigte ich das Werk dem Direktor Löwe in dessen eigener Wohnung u. zw. in Gegenwart Florizens. 4 Löwe schien sich nun in seiner Eigenschaft als Direktor, irgend einen Einwand schuldig zu sein u. da er eben durch mich selbst erfuhr, daß (nach Angabe Florizens) die Hornparte erst von mir hinzugefügt worden, meinte er, diese würden dem Charakter des Stückes widersprechen u. erklärte im Übrigen seine Bereitschaft zur Aufführung in der originalen Fassung allerdings ohne zu bedenken, daß eine solche A überhaupt undenkbar war. Nun zeigt das thematische Verzeichnis am besten, wie sehr wir beide, Em. Bach u. ich ihm gegenüber im Rechte waren!

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© Transcription Marko Deisinger.

May [1912].

Vrieslander has taken a month’s holiday, and expresses a request that he be absolved of the lesson fee that he owes, on the grounds that he has purchased expensive books. — [in Heinrich’s hand] May 10 – get together in Leitmeritz.

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[in Jeanette’s hand] Haste and intensity in dealing with the proof corrections [to Beethoven's Ninth Symphony ], which turn out to be more painstaking than the first large sheets.

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[in left margin in HS's hand] Wtq.[??] 1 / Wq. 16 1

[in Jeanette’s hand] Miss Elias honors me with the systematic catalogue of the works of C. P. E. Bach 2 ; and to my surprise, I find therein the Concerto in A minor, which I arranged as one of his earliest works; to my even greater surprise, however, also the Double Concerto in F major scored for string orchestra and two horns (!!). When, some time ago, I got hold of the score from Floriz, I was immediately prompted, as an initial thought, to add two horn parts to the string orchestra. I recall in particular that Floriz handed over the score without horns, and expressly assured me that this was the only and definitive version. 3 I did not allow myself to be put off by his assurances in any way, followed my own instinct, and wrote out the two horn parts. {203}. In this arrangement, I showed the work to [music] director Löwe in his own apartment, and indeed in Floriz’s presence. 4 Löwe, in his capacity as music director, seemed guilty of some kind of objection; and as he actually learned from me that (according to Floriz’s indications) the horn parts were only added later by me, he said that these would contradict the character of the piece, and moreover declared his willingness to perform the original version, without thinking at any rate that such a performance was entirely unthinkable. Now the thematic catalogue shows most clearly how much the two us, Emanuel Bach and I, were in the right in spite of him!

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Alfred Wotquenne, Thematisches Verzeichnis der Werke von Carl Philipp Emanuel Bach (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1905). Schenker’s marginal annotation is difficult to read, but the numbers 1, 16 suggest a reference to this catalogue. Wotquenne 1 is, indeed, an early concerto in A minor; however, the Double Concerto in question is numbered 46, not. 16, in the catalogue.

2 See footnote 1.

3 According to earlier diary entries, Violin brought Schenker the manuscript of the C. P. E. Bach double harpsichord concerto on December 7, 1906, and Schenker worked on it during the following weeks (OJ 1/6, pp. 29, 31; OJ 1/7, p. 32). A rehearsal of the work is recorded as having taken place in Heiligenstadt on January 29, 1909, with Schenker and Violin playing the solo parts (OJ 1/7, p. 33).

4 According to an earlier diary entry, a meeting took place on January 30, 1909 (OJ 1/7, p. 33), but Schenker spoke frequently with him around that time.