1. Oktober 1913

Unsere Photographien, wie sie Frl. Kuttner auf dem Karerpaß aufnahm, treffen endlich ein!

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Die große Sorge der letzten Tage hat der Himmel gnädig wieder abgewendet von uns genommen, doch war eben die letzten Tage her die Ueberzeugung von der Katastrophe schon so fest in mir gewurzelt, daß ich ordentlich Mühe hatte, der gnädigen Fügung des Himmels zu vertrauen!

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Brief von Roth, auch schon mit Mitteilung über op. 109!

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Brief an Fr. Pairamall zum 2. mal wegen Dr. Siroki.

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Der Gesichtspunkt der Masse erweist sich fruchtbar im Grunde nur in der Architektur; man kann das insbesondere heute deutlich wahrnehmen, wo die Architektur die ungeheuersten Dimensionen bändigt, um die Masse zu hätscheln. Man denke nur an die Breslauer Festspielhalle, an die Theater der 5000, 1 u. s. w., u. s. w. Jedoch übersieht man, daß dieser Sieg des Massenprinzips auf die übrigen Künste nicht transponirbar ist: so kann z. B. die Poesie nicht mit einer auf 5000 Besucher berechneten Halle um die Wirkung wetteifern. Es ist sind eben in jeder Kunst die Grenzen des eigenen Materials u. damit auch die Grenzen der Wirkung gegeben.

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Der besondere Wert der Kunst liegt für uns darin, daß sie eine seltsam ausgleichende Gerechtigkeit gewährt gegenüber der sozialen Ungerechtigkeit des wirklichen Lebens. Dort in der Kunst tritt man ohneweiters ohne weiteres vor die erlauchtetsten [sic] höchsten Spitzen der Menschheit, gleichsam die geistigen Fürsten, Kaiser, während man hier im wirklichen Leben lieber den niedersten Beamten u. dgl. selbst unter Preisgabe der Würde nachläuft vor dem läppischsten Regierungsrat, ge- {434} schweige vor Souveränen antichambriren muß. Tragisch ist nur, daß dieselbe die selbe Menschheit, die auch im Leben lieber den niedersten Beamten u. dgl. selbst unter Preisgabe der Würde nachläuft, auch in der Kunst nur den Niedersten nachläuft, wo ihr doch der unmittelbare Verkehr mit den Höchsten freisteht!

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© Transcription Marko Deisinger.

October 1, 1913.

The photographs that Miss Kuttner took of us at the Karer Pass finally arrive!

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Heaven has again graciously relieved us of the great trouble of the last few days; yet in these last few days my conviction of the catastrophe had taken such a firm grip that I had genuine difficulty in trusting the gracious decree from Heaven!

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Letter from Roth, already with a communication about Op. 109 as well!

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Letter to Mrs. Pairamall, for the second time concerning Dr. Siroki.

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The viewpoint of the masses, in essence, proves useful only in architecture; especially today one can clearly perceive this, where architecture takes control of the most colossal dimensions in order to pander to the needs of the masses. One need only think of the Breslau Festival Hall, of the Theater of 5,000, 1 etc., etc. Nonetheless one overlooks that this victory of the principle of the masses cannot be transferred to the other arts: thus, for example, poetry cannot compete for an effect in a hall that can accommodate 5,000 visitors. In each and every art-form, the limits of its own materials, and thus also the limits of its effect, are prescribed.

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The particular value of art for us lies in the fact that it grants a strangely redeeming justice in opposition to the social injustice of real life. There, in art, one automatically treads before the most exalted peaks of humanity, so to speak, the spiritual princes and emperors; whereas here, in real life, one sooner chases after the lowest officials and suchlike, even at the expense of their dignity, one must bow and scrape before the most foolish government counselor, {434} to say nothing of sovereigns. It is just a tragedy that the same humanity which also in life would prefer to chase after the lowest official and suchlike, even at the expense of their dignity, also chases after the lowest in art, even though unmitigated engagement with the highest is available to them!

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© Translation William Drabkin.

1. Oktober 1913

Unsere Photographien, wie sie Frl. Kuttner auf dem Karerpaß aufnahm, treffen endlich ein!

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Die große Sorge der letzten Tage hat der Himmel gnädig wieder abgewendet von uns genommen, doch war eben die letzten Tage her die Ueberzeugung von der Katastrophe schon so fest in mir gewurzelt, daß ich ordentlich Mühe hatte, der gnädigen Fügung des Himmels zu vertrauen!

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Brief von Roth, auch schon mit Mitteilung über op. 109!

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Brief an Fr. Pairamall zum 2. mal wegen Dr. Siroki.

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Der Gesichtspunkt der Masse erweist sich fruchtbar im Grunde nur in der Architektur; man kann das insbesondere heute deutlich wahrnehmen, wo die Architektur die ungeheuersten Dimensionen bändigt, um die Masse zu hätscheln. Man denke nur an die Breslauer Festspielhalle, an die Theater der 5000, 1 u. s. w., u. s. w. Jedoch übersieht man, daß dieser Sieg des Massenprinzips auf die übrigen Künste nicht transponirbar ist: so kann z. B. die Poesie nicht mit einer auf 5000 Besucher berechneten Halle um die Wirkung wetteifern. Es ist sind eben in jeder Kunst die Grenzen des eigenen Materials u. damit auch die Grenzen der Wirkung gegeben.

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Der besondere Wert der Kunst liegt für uns darin, daß sie eine seltsam ausgleichende Gerechtigkeit gewährt gegenüber der sozialen Ungerechtigkeit des wirklichen Lebens. Dort in der Kunst tritt man ohneweiters ohne weiteres vor die erlauchtetsten [sic] höchsten Spitzen der Menschheit, gleichsam die geistigen Fürsten, Kaiser, während man hier im wirklichen Leben lieber den niedersten Beamten u. dgl. selbst unter Preisgabe der Würde nachläuft vor dem läppischsten Regierungsrat, ge- {434} schweige vor Souveränen antichambriren muß. Tragisch ist nur, daß dieselbe die selbe Menschheit, die auch im Leben lieber den niedersten Beamten u. dgl. selbst unter Preisgabe der Würde nachläuft, auch in der Kunst nur den Niedersten nachläuft, wo ihr doch der unmittelbare Verkehr mit den Höchsten freisteht!

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© Transcription Marko Deisinger.

October 1, 1913.

The photographs that Miss Kuttner took of us at the Karer Pass finally arrive!

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Heaven has again graciously relieved us of the great trouble of the last few days; yet in these last few days my conviction of the catastrophe had taken such a firm grip that I had genuine difficulty in trusting the gracious decree from Heaven!

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Letter from Roth, already with a communication about Op. 109 as well!

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Letter to Mrs. Pairamall, for the second time concerning Dr. Siroki.

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The viewpoint of the masses, in essence, proves useful only in architecture; especially today one can clearly perceive this, where architecture takes control of the most colossal dimensions in order to pander to the needs of the masses. One need only think of the Breslau Festival Hall, of the Theater of 5,000, 1 etc., etc. Nonetheless one overlooks that this victory of the principle of the masses cannot be transferred to the other arts: thus, for example, poetry cannot compete for an effect in a hall that can accommodate 5,000 visitors. In each and every art-form, the limits of its own materials, and thus also the limits of its effect, are prescribed.

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The particular value of art for us lies in the fact that it grants a strangely redeeming justice in opposition to the social injustice of real life. There, in art, one automatically treads before the most exalted peaks of humanity, so to speak, the spiritual princes and emperors; whereas here, in real life, one sooner chases after the lowest officials and suchlike, even at the expense of their dignity, one must bow and scrape before the most foolish government counselor, {434} to say nothing of sovereigns. It is just a tragedy that the same humanity which also in life would prefer to chase after the lowest official and suchlike, even at the expense of their dignity, also chases after the lowest in art, even though unmitigated engagement with the highest is available to them!

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 Max Reinhart realised his concept of a "Theater of Five Thousand" at this time in halls, circus arenas, and public spaces. In 1910 he undertook his first attempts at mass theater with a staging of Sophocles' Oedipus the King in the Music Festival Hall in Munich and the Schumann Circus in Berlin. This was followed in 1911 by further stagings in large spaces, in particular Karl G. Vollmoeller's Oresteia in Munich and Berlin and his pantomime The Miracle in Olympia Hall, London; see Gunther Nickel, Die Schaubühne – Die Weltbühne: Siegfried Jacobsohns Wochenschrift und ihr ästhetisches Programm (Opladen: Westdeutscher Verlag, 1996), pp. 109–15. Also worthy of mention is the "Circus-Theater 5000" on the Königin-Carola-Platz in Dresden, designed by the architect Max Littmann, the first permanent circus building in Europe, which was inaugurated in December 1912 by Circus Sarassani (Wikipedia German, "Sarrasani").