9. VI. 15
Auch heute fehlt Weisse. — — Die Hitze erfährt eine weitere Steigerung (abends 6h – 33°). — — Ich mache Frl. König Mitteilung wegen der zweiten Stunde. — — Extraausgaben: Vordringen bis Stanislau – Halicz. — *Erste Andeutung über den Rücktritt Bryan's; nach Grey, Churchill würde nun auch dieser Gegner vom Schauplatz abtreten. Doch hat Deutschland von diesem Rücktritt gar nichts zu erwarten, ja nicht einmal eine Genugtuung. Die Note selbst ist noch nicht bekannt. 1 [in HS's hand:] Hermann Roth's Darstellung d. Bach'schen Orgelpassacaglia ist als eine in den Hauptpunkten u. vielen Nebenpunkten gelungene Arbeit zu bezeichnen, wie denn auch seine Polemik als wertvoller Behelf zur Bekräftigung der Analyse gelten darf. 2 *
© Transcription Marko Deisinger. |
June 9, 1915.
Weisse is missing again today. — — The hot weather shows a further increase (33° at six o'clock in the evening). — — I communicate to Miss König about her second lesson. — — Extra editions: forward push to Stanislau – Halicz. — *First indication of Bryan's resignation; after Grey and Churchill, even this opponent would now retreat from the scene. But Germany has nothing at all to expect from this resignation, not even a compensation. The [resignation] letter itself is not yet public. 1 [in HS's hand:] Hermann Roth's account of Bach's Passacaglia for organ is to be regarded as a successful work in its main points and in many secondary points, as his polemics may be regarded as a valuable aid towards strengthening his analysis. 2 *
© Translation William Drabkin. |
9. VI. 15
Auch heute fehlt Weisse. — — Die Hitze erfährt eine weitere Steigerung (abends 6h – 33°). — — Ich mache Frl. König Mitteilung wegen der zweiten Stunde. — — Extraausgaben: Vordringen bis Stanislau – Halicz. — *Erste Andeutung über den Rücktritt Bryan's; nach Grey, Churchill würde nun auch dieser Gegner vom Schauplatz abtreten. Doch hat Deutschland von diesem Rücktritt gar nichts zu erwarten, ja nicht einmal eine Genugtuung. Die Note selbst ist noch nicht bekannt. 1 [in HS's hand:] Hermann Roth's Darstellung d. Bach'schen Orgelpassacaglia ist als eine in den Hauptpunkten u. vielen Nebenpunkten gelungene Arbeit zu bezeichnen, wie denn auch seine Polemik als wertvoller Behelf zur Bekräftigung der Analyse gelten darf. 2 *
© Transcription Marko Deisinger. |
June 9, 1915.
Weisse is missing again today. — — The hot weather shows a further increase (33° at six o'clock in the evening). — — I communicate to Miss König about her second lesson. — — Extra editions: forward push to Stanislau – Halicz. — *First indication of Bryan's resignation; after Grey and Churchill, even this opponent would now retreat from the scene. But Germany has nothing at all to expect from this resignation, not even a compensation. The [resignation] letter itself is not yet public. 1 [in HS's hand:] Hermann Roth's account of Bach's Passacaglia for organ is to be regarded as a successful work in its main points and in many secondary points, as his polemics may be regarded as a valuable aid towards strengthening his analysis. 2 *
© Translation William Drabkin. |
Footnotes1 "Rücktritt des amerikanischen Staatssekretärs Bryan. Vor Ueberreichung der amerikanischen Antwortnote an Deutschland," Neue Freie Presse, No. 18245, June 9, 1915, evening edition, pp. 1-2. After World War I broke out in Europe, the United States Secretary of State, William Jennings Bryan, remained firmly committed to neutrality, while President Woodrow Wilson and others within the administration became increasingly sympathetic to the Entente. The May 1915 sinking of RMS Lusitania by a German submarine galvanized anti-German sentiment, as 128 Americans died in the incident. Bryan argued that the British blockade of Germany was equally offensive as the German submarine campaign. After Wilson sent an official message of protest to Germany and refused to publicly warn Americans not to travel on British ships, Bryan delivered his letter of resignation to Wilson on June 8, 1915. 2 Herman Roth, "Bachs c-Moll Passacaglia und die verwandten Werke Dietrich Buxtehudes. Ein Beitrag zu einer neuen Formenlehre," Monatsschrift für Gottesdienst und kirchliche Kunst 20 (1915), pp. 18-29, 55-60, 87-97. See Schenker's diary entry for May 27, in which he records sending the author his congratulations, using almost the same wording. |