1. XII. -1°.

— Bedienerin nach fünfjähriger Dienstzeit in Gegenwart der neuen entlassen. Das Schuldbewußtsein drückte sie offenbar so nieder, daß sie gar nicht erst nach einem Grunde der Entlassung fragte – beinahe spielte sich alles innerhalb einer Minute ab. Sie bat nur um ein Zeugnis u. um ein Küchenmesser u. war augenblicklich fort.

*

Frl. König zahlt nicht! — Abends beim „Weihnachtsoratorium“. 1 Der Einfluss von Ochs in einigen sehr leicht nachzuahmenden Stücken wohl nachweisbar, so z. B. in den Choral-Fermaten, die Schalk nunmehr weniger als Fermaten denn als eine Art Interpunktion behandelt. Auch in manchen Chören vermochte Sch. ein schlagkräftiges Leben dadurch zu erwirken, daß er sie durchsichtiger gestaltete. Im Großen u. Ganzen aber blieb es bei einer völlig unverständlichen Art des Musizierens. Bachs Tonwelt glich da mehr einer Sandwüste, in der hie u. da durch glückliche Instinkte des Frl. Förstel, des Evangelisten Walter, hie u. da auch eines Bläsers kleine Oasen hervorgezaubert wurden. Vollständiger Mangel an Prinzipien hinderte jede Wirkung im Sinne des Komponisten. Tempi wie Ausführung der Details weichen schon in[n]erhalb derselben Arie, von Orchestermitglied zu Orchestermitglied, vom Orchester zum Sänger ab u. ein jeder musiziert so gut er unter der Fuchtel eines Kosaken kann, der sie mit der Taktstock Nagayka 2 vor sich hintreibt. Bezeichnend {49} war es, daß selbst in den Arien alle Tempi geradezu geschnürt eng waren, so daß die Diminutionen nicht einmal genügend Athem hatten. , Ddaß aber in der Echo-Arie, 3 der Echo-Wirkung zuliebe, der Dirigent die weitestgehende Freiheit in Form einer spielerischen Verlangsamung zugab. Infam war der Vortrag des Schlußchorals, den der Dirigent ohne Respekt vor dem so bedeutungsvollen Choralinhalt vor sich hertrieb, wie etwa den Pilgerchor der Tannhäuser-Ouvertüre. – Lie-Liechen gab ich Gelegenheit, sich in Spitta über die Geschichte des Werkes u. das Werk selbst zu orientieren, – so viel als eben Spitta vorbringt. 4 – Nach dem Konzert bei Lie-Liechen zuhause das Abendessen genommen.

*

© Transcription Marko Deisinger.

December 1, -1°.

— The maid dismissed, after a five-year period of service and in the presence of the new maid. She evidently suppressed her guilty conscience by not even asking about the reason for her dismissal – everything was over in barely a minute. She asked only for a testimonial, and a kitchen knife, and suddenly she was gone.

*

Miss König does not pay! — In the evening, I attended a performance of the Christmas Oratorio. 1 Ochs's influence in some pieces, which were very easy to imitate, was certainly perceivable, for instance in the chorale fermatas, which Schalk now treats less as fermatas than as a kind of punctuation. Also in some choruses Schalk wishes to effect a powerful vitality by shaping them with greater transparency. But for the most part there remained an utterly incomprehensible manner of music-making. Bach's musical world resembled more a sandy desert, in which small oases were magically summoned from time to time, by the good instincts of Miss Förstel, the Evangelist Walter, and occasionally a woodwind player. A complete lack of principles hindered any effect that the composer may have intended. Tempi, and the realization of details, diverged even within the same aria, or between one orchestral player and another, or between orchestra and singer; and everyone played as well as they could under the thumb of a Cossack who was wielding a Nogai's whip 2 in front of them. {49} Significantly, even in the arias all the tempi were laced too tightly, so that the diminutions did not have sufficient breathing space. In the Echo Aria, 3 however, the conductor permitted the most wide-ranging freedom, for the sake of the echo effect, in the form of a playful slowing down. The performance of the concluding chorale was shameful: the conductor drove it forwards without regard to the chorale content that is so important, rather in the manner of the Pilgrim's Chorus in the Tannhäuser Overture. – I gave Lie-Liechen the opportunity to orient herself in Spitta on the history of the work, and on the work itself – so far as Spitta is actually able to do so. 4 – After the concert, supper at Lie-Liechen's.

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© Translation William Drabkin.

1. XII. -1°.

— Bedienerin nach fünfjähriger Dienstzeit in Gegenwart der neuen entlassen. Das Schuldbewußtsein drückte sie offenbar so nieder, daß sie gar nicht erst nach einem Grunde der Entlassung fragte – beinahe spielte sich alles innerhalb einer Minute ab. Sie bat nur um ein Zeugnis u. um ein Küchenmesser u. war augenblicklich fort.

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Frl. König zahlt nicht! — Abends beim „Weihnachtsoratorium“. 1 Der Einfluss von Ochs in einigen sehr leicht nachzuahmenden Stücken wohl nachweisbar, so z. B. in den Choral-Fermaten, die Schalk nunmehr weniger als Fermaten denn als eine Art Interpunktion behandelt. Auch in manchen Chören vermochte Sch. ein schlagkräftiges Leben dadurch zu erwirken, daß er sie durchsichtiger gestaltete. Im Großen u. Ganzen aber blieb es bei einer völlig unverständlichen Art des Musizierens. Bachs Tonwelt glich da mehr einer Sandwüste, in der hie u. da durch glückliche Instinkte des Frl. Förstel, des Evangelisten Walter, hie u. da auch eines Bläsers kleine Oasen hervorgezaubert wurden. Vollständiger Mangel an Prinzipien hinderte jede Wirkung im Sinne des Komponisten. Tempi wie Ausführung der Details weichen schon in[n]erhalb derselben Arie, von Orchestermitglied zu Orchestermitglied, vom Orchester zum Sänger ab u. ein jeder musiziert so gut er unter der Fuchtel eines Kosaken kann, der sie mit der Taktstock Nagayka 2 vor sich hintreibt. Bezeichnend {49} war es, daß selbst in den Arien alle Tempi geradezu geschnürt eng waren, so daß die Diminutionen nicht einmal genügend Athem hatten. , Ddaß aber in der Echo-Arie, 3 der Echo-Wirkung zuliebe, der Dirigent die weitestgehende Freiheit in Form einer spielerischen Verlangsamung zugab. Infam war der Vortrag des Schlußchorals, den der Dirigent ohne Respekt vor dem so bedeutungsvollen Choralinhalt vor sich hertrieb, wie etwa den Pilgerchor der Tannhäuser-Ouvertüre. – Lie-Liechen gab ich Gelegenheit, sich in Spitta über die Geschichte des Werkes u. das Werk selbst zu orientieren, – so viel als eben Spitta vorbringt. 4 – Nach dem Konzert bei Lie-Liechen zuhause das Abendessen genommen.

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© Transcription Marko Deisinger.

December 1, -1°.

— The maid dismissed, after a five-year period of service and in the presence of the new maid. She evidently suppressed her guilty conscience by not even asking about the reason for her dismissal – everything was over in barely a minute. She asked only for a testimonial, and a kitchen knife, and suddenly she was gone.

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Miss König does not pay! — In the evening, I attended a performance of the Christmas Oratorio. 1 Ochs's influence in some pieces, which were very easy to imitate, was certainly perceivable, for instance in the chorale fermatas, which Schalk now treats less as fermatas than as a kind of punctuation. Also in some choruses Schalk wishes to effect a powerful vitality by shaping them with greater transparency. But for the most part there remained an utterly incomprehensible manner of music-making. Bach's musical world resembled more a sandy desert, in which small oases were magically summoned from time to time, by the good instincts of Miss Förstel, the Evangelist Walter, and occasionally a woodwind player. A complete lack of principles hindered any effect that the composer may have intended. Tempi, and the realization of details, diverged even within the same aria, or between one orchestral player and another, or between orchestra and singer; and everyone played as well as they could under the thumb of a Cossack who was wielding a Nogai's whip 2 in front of them. {49} Significantly, even in the arias all the tempi were laced too tightly, so that the diminutions did not have sufficient breathing space. In the Echo Aria, 3 however, the conductor permitted the most wide-ranging freedom, for the sake of the echo effect, in the form of a playful slowing down. The performance of the concluding chorale was shameful: the conductor drove it forwards without regard to the chorale content that is so important, rather in the manner of the Pilgrim's Chorus in the Tannhäuser Overture. – I gave Lie-Liechen the opportunity to orient herself in Spitta on the history of the work, and on the work itself – so far as Spitta is actually able to do so. 4 – After the concert, supper at Lie-Liechen's.

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© Translation William Drabkin.

Footnotes

1 The concert, which took place in the great hall of the Musikverein, was given by the orchestra of the Vienna Tonkünstler, conducted by Franz Schalk. The soloists were Gertrude Förstel (soprano), Ilona Durigo (alto), George A. Walter (tenor), Paul Bender (bass), Fritz Rothschild (violin), Wilhelm Wendt and Max Schöniger (trumpets). The organist was Rudolf Dittrich. (See "Theater- und Kunstnachrichten," Neue Freie Presse, No. 18418, December 1, 1915, morning edition, p. 14. Online archive of the Vienna Symphony Orchestra: www.wienersymphoniker.at/de/archiv.)

2 Nagaika: a short, thick whip with round cross-section used by Cossacks, borrowed from Nogai people, hence the original name "nogaika", or "Nogai's whip". (Wikipedia)

3 "Flößt, mein Heiland, flößt dein Namen", for soprano and echoing soprano voice, in the fourth part of the oratorio (no. 39).

4 Philipp Spitta, Johann Sebastian Bach, 2 vols. (Leipzig: Breitkopf & Härtel, 1873–80).