24. November 1928 Schön, 8°.
— Analyse: 1.4% Zucker, Azeton 0 – kein Zweifel, daß das Ansteigen von 0.7% zu 1.4% auf Rechnung der Aufregung zu setzen ist. 1 — Von 3–¾5h Konzert: Furtwängler dirigirt ein Schubert Konzert der Philharmoniker: Ouvertüre zu Rosamunde u. „Fünf Menuette mit sechs Trios“. 2 In manchem dieser kleinen Stücke ist F. ganz ausgezeichnet. Zuletzt die große Sinfonie Cdur. Den ersten Satz streckt er ins Beethovensche, worüber die Grundstimmung, der Schubertsche Humor verloren ging. Im Andante fehlte sichtlich Klarheit über den Gegensatz in F. So manches fehlte auch in den letzten beiden Sätzen, aber es muß Furtwängler zugestanden werden, daß er die Mechanik sehr wohl beherrscht. — Die Jause im Opern-Café, zufuß nachhause. — Wir finden von Heck zwei Beethoven-Skizzenblätter vor, die ich sofort als zur VI. Sinfonie gehörend erkenne. — Rf.: Duhan singt „Die schöne Müllerin“ (leider mit Meller u. auch sonst nicht zu meiner Zufriedenheit). —© Transcription Marko Deisinger. |
November 24, 1928, fair weather, 8°.
— Analysis: 1.4% sugar, acetone 0 – no doubt that the increase from 0.7% to 1.4% is to be explained by my getting upset. 1 — From 3 to 4:45, concert: Furtwängler conducts the Philharmonic in a Schubert concert: Overture to Rosamunde and Five Minuets and Six Trios . 1 In many of these short pieces, Furtwängler is quite excellent. To end with, the great Symphony in C major. He extends the character of the first movement to Beethovenian proportions, whereby the basic mood – the Schubertian humor – was lost. In the Andante, clarity in contrast was clearly lacking. Many things were also wanting in the last two movements; but it is to Furtwängler's credit that he possesses a very secure technique. — Afternoon snack in the Café Oper, home on foot. — We find two Beethoven sketch leaves, brought by Heck, which I immediately recognize as belonging to the Sixth Symphony. — Radio: Duhan sings Die schöne Müllerin (unfortunately with Meller) and also in other respects not to my liking. —© Translation William Drabkin. |
24. November 1928 Schön, 8°.
— Analyse: 1.4% Zucker, Azeton 0 – kein Zweifel, daß das Ansteigen von 0.7% zu 1.4% auf Rechnung der Aufregung zu setzen ist. 1 — Von 3–¾5h Konzert: Furtwängler dirigirt ein Schubert Konzert der Philharmoniker: Ouvertüre zu Rosamunde u. „Fünf Menuette mit sechs Trios“. 2 In manchem dieser kleinen Stücke ist F. ganz ausgezeichnet. Zuletzt die große Sinfonie Cdur. Den ersten Satz streckt er ins Beethovensche, worüber die Grundstimmung, der Schubertsche Humor verloren ging. Im Andante fehlte sichtlich Klarheit über den Gegensatz in F. So manches fehlte auch in den letzten beiden Sätzen, aber es muß Furtwängler zugestanden werden, daß er die Mechanik sehr wohl beherrscht. — Die Jause im Opern-Café, zufuß nachhause. — Wir finden von Heck zwei Beethoven-Skizzenblätter vor, die ich sofort als zur VI. Sinfonie gehörend erkenne. — Rf.: Duhan singt „Die schöne Müllerin“ (leider mit Meller u. auch sonst nicht zu meiner Zufriedenheit). —© Transcription Marko Deisinger. |
November 24, 1928, fair weather, 8°.
— Analysis: 1.4% sugar, acetone 0 – no doubt that the increase from 0.7% to 1.4% is to be explained by my getting upset. 1 — From 3 to 4:45, concert: Furtwängler conducts the Philharmonic in a Schubert concert: Overture to Rosamunde and Five Minuets and Six Trios . 1 In many of these short pieces, Furtwängler is quite excellent. To end with, the great Symphony in C major. He extends the character of the first movement to Beethovenian proportions, whereby the basic mood – the Schubertian humor – was lost. In the Andante, clarity in contrast was clearly lacking. Many things were also wanting in the last two movements; but it is to Furtwängler's credit that he possesses a very secure technique. — Afternoon snack in the Café Oper, home on foot. — We find two Beethoven sketch leaves, brought by Heck, which I immediately recognize as belonging to the Sixth Symphony. — Radio: Duhan sings Die schöne Müllerin (unfortunately with Meller) and also in other respects not to my liking. —© Translation William Drabkin. |
Footnotes1 This refers to the lesson Schenker gave to Miss Kahn on November 17. 2 D. 89 (1813), originally written for string quartet. |