Downloads temporarily removed for testing purposes


5. II.
Vrieslander :

Erste Einführung in die Synk. Gatt.; 1 Besonderes über 85 auf dem Niederstreich 64⁀3; den Unterschied gegenüber 64⁀53, in welch’ letzterem Falle der tiefste Ton Grundton ist. Ueber 86; über Einschränkung modulatorischer Tendenzen innerhalb der Aufgaben; den Verzicht auf schöne Linien im Sinne einer die Notwendigkeit der Stimmfg überschreitenden Individualität. 2 [Es ist ein geheimes Naturgesetz daß unserem Ohre die ersten Maße des Natürlichen vertraut sind u. daß es eben daher die ferneren Zustände als {22} solche förmlich abmißt.[]]

© Transcription Robert Kosovsky, 2007


February 5, [1912]
Vrieslander :

First introduction to the syncopated species; 1 especially concerning 85 on the downbeat 64⁀3; [about] the difference between that and 64⁀53, in which latter case the lowest note is the root. About 86; about restricting modulatory tendencies within the exercises; about the sacrifice of beautiful lines, in favor of an individuality that overrides the demands of the voice-leading. 2 [It is a secret law of nature that our ear feels at home with the first measures of what is natural, and for this very reason it duly gauges the more distant conditions as {22} such.[]]

© Translation Ian Bent, 2021


5. II.
Vrieslander :

Erste Einführung in die Synk. Gatt.; 1 Besonderes über 85 auf dem Niederstreich 64⁀3; den Unterschied gegenüber 64⁀53, in welch’ letzterem Falle der tiefste Ton Grundton ist. Ueber 86; über Einschränkung modulatorischer Tendenzen innerhalb der Aufgaben; den Verzicht auf schöne Linien im Sinne einer die Notwendigkeit der Stimmfg überschreitenden Individualität. 2 [Es ist ein geheimes Naturgesetz daß unserem Ohre die ersten Maße des Natürlichen vertraut sind u. daß es eben daher die ferneren Zustände als {22} solche förmlich abmißt.[]]

© Transcription Robert Kosovsky, 2007


February 5, [1912]
Vrieslander :

First introduction to the syncopated species; 1 especially concerning 85 on the downbeat 64⁀3; [about] the difference between that and 64⁀53, in which latter case the lowest note is the root. About 86; about restricting modulatory tendencies within the exercises; about the sacrifice of beautiful lines, in favor of an individuality that overrides the demands of the voice-leading. 2 [It is a secret law of nature that our ear feels at home with the first measures of what is natural, and for this very reason it duly gauges the more distant conditions as {22} such.[]]

© Translation Ian Bent, 2021

Footnotes

1 i.e. fourth species of counterpoint.

2 Cf. the remark in his lesson notes for January 25.