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12/12.
Deutsch :

Dwořak, Uebersicht über die Form, {41} besonders der beiden letzten Sätze. Die dreimalige Wiederholung im Scherzo; die gezwungene Ueberleitung von der 2. zur 3. Wiederholung, die beide in derselben Tonart stehen. Im letzten Satz Schwierigkeit den 2. Ged. zu konstatieren. Wirklich cantabel ist erst der Hd–Fisd Ged.; unmöglich kann aber alles Vorausgegangene als Mod.-Partie gedacht worden sein; folglich muß der 2. Ged. schon früher, bei der 1. cantablen Wendung des Gesd angenommen werden. Einen argen Fehler bildet die Fortsetzung des Gesd in Hd, das Dwořak irrtümlicherweise für Gesd hält. Auch die allzu billige Verquickung des Mod.-Ged. mit sämtlichen nachfolgenden legt kein gutes {42} Zeugnis von der Synthesenkunst ab. Erst im Nachsatz des cantablen Hd-Ged. wird die Rückkehr zur Fisd-Tonart geradezu erzwungen. Coda fast keine. Im Ganzen mehr Rückleitungen als Gedanken; Folgen eben von Fehltritten.

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


December 12, [1912]
Deutsch :

Dvořák, overview of its form, {41} especially those of the last two movements. The threefold repetition in the scherzo; the obligatory transition from the second to the third repetition, the two being in the same key. In the last movement, the difficulty in identifying the second theme. A genuine cantabile does not arise until the B major–Fě major theme; it is impossible for all the preceding material to be thought of as the modulatory section; consequently the second theme must be inferred earlier, at the first cantabile turn of the Gę major. There is a serious error at the continuation of the Gę major into B major, which Dvořák erroneously deems to be Gę major. Also the all-too naive amalgamation of the modulatory theme with all that follows dispels any sound {42} evidence of the art of synthesis. Not until the consequent of the cantabile B major theme is the return to the key of Fě major actually reestablished. Almost no coda. Overall, there are more returns to previous themes than there are themes themselves. A string of missteps.

© Translation Ian Bent, 2022-23


12/12.
Deutsch :

Dwořak, Uebersicht über die Form, {41} besonders der beiden letzten Sätze. Die dreimalige Wiederholung im Scherzo; die gezwungene Ueberleitung von der 2. zur 3. Wiederholung, die beide in derselben Tonart stehen. Im letzten Satz Schwierigkeit den 2. Ged. zu konstatieren. Wirklich cantabel ist erst der Hd–Fisd Ged.; unmöglich kann aber alles Vorausgegangene als Mod.-Partie gedacht worden sein; folglich muß der 2. Ged. schon früher, bei der 1. cantablen Wendung des Gesd angenommen werden. Einen argen Fehler bildet die Fortsetzung des Gesd in Hd, das Dwořak irrtümlicherweise für Gesd hält. Auch die allzu billige Verquickung des Mod.-Ged. mit sämtlichen nachfolgenden legt kein gutes {42} Zeugnis von der Synthesenkunst ab. Erst im Nachsatz des cantablen Hd-Ged. wird die Rückkehr zur Fisd-Tonart geradezu erzwungen. Coda fast keine. Im Ganzen mehr Rückleitungen als Gedanken; Folgen eben von Fehltritten.

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


December 12, [1912]
Deutsch :

Dvořák, overview of its form, {41} especially those of the last two movements. The threefold repetition in the scherzo; the obligatory transition from the second to the third repetition, the two being in the same key. In the last movement, the difficulty in identifying the second theme. A genuine cantabile does not arise until the B major–Fě major theme; it is impossible for all the preceding material to be thought of as the modulatory section; consequently the second theme must be inferred earlier, at the first cantabile turn of the Gę major. There is a serious error at the continuation of the Gę major into B major, which Dvořák erroneously deems to be Gę major. Also the all-too naive amalgamation of the modulatory theme with all that follows dispels any sound {42} evidence of the art of synthesis. Not until the consequent of the cantabile B major theme is the return to the key of Fě major actually reestablished. Almost no coda. Overall, there are more returns to previous themes than there are themes themselves. A string of missteps.

© Translation Ian Bent, 2022-23