17. I.
{59} Weisse :

Synkopen Aufgaben; 1 Beeth. Sonate op. 2, No 1, 1. Ged.; über die von Nottebohm mitgeteilte Skizze 2 u. die endgiltige Ausführung. Die Skizze zeigt den Fehler der Auftaktswirkung des ersten Taktes, vgl. V. Sinfonie, Scherzo; um nun diesen zu beseitigen, mußte ein Auftakt vor T. 1 gesetzt werden. Der schwache Einsatz hat dann freilich eigene Folgen. Vom Auftaktsviertel stammen in T. 5 u. 6 die Vorschlagsnoten c2. Ueber Terzschritte (eintragen in Band I! 3 ) z.B. Händel, Var. Gdur; Sekundschritte bei Brahms, Händel-Var. 4 mit einbekannter Zwischenquint.

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


January 17, [1913]
{59} Weisse :

Syncopation exercises; 1 Beethoven Sonata Op. 2, No. 1, first theme; about the sketch 2 communicated by Nottebohm and the resultant rendering. The sketch shows the error of the upbeat phenomenon of m. 1, cf. Fifth Symphony, Scherzo; in order to correct this [error], an upbeat had to be inserted before m. 1. The weak entry admittedly has some consequences. The grace notes c2 in bars 5 and 6 derive from the upbeat quarter note. About steps of the third (treated in vol. I! 3 ) e.g. Handel, Variations in G major; steps of a second in Brahms’ Handel [Variations] , variation 4, admittedly with intervening fifth.

© Translation Ian Bent, 2022-23


17. I.
{59} Weisse :

Synkopen Aufgaben; 1 Beeth. Sonate op. 2, No 1, 1. Ged.; über die von Nottebohm mitgeteilte Skizze 2 u. die endgiltige Ausführung. Die Skizze zeigt den Fehler der Auftaktswirkung des ersten Taktes, vgl. V. Sinfonie, Scherzo; um nun diesen zu beseitigen, mußte ein Auftakt vor T. 1 gesetzt werden. Der schwache Einsatz hat dann freilich eigene Folgen. Vom Auftaktsviertel stammen in T. 5 u. 6 die Vorschlagsnoten c2. Ueber Terzschritte (eintragen in Band I! 3 ) z.B. Händel, Var. Gdur; Sekundschritte bei Brahms, Händel-Var. 4 mit einbekannter Zwischenquint.

© Transcription Robert Kosovsky, ed. Ian Bent, 2007, 2022-23


January 17, [1913]
{59} Weisse :

Syncopation exercises; 1 Beethoven Sonata Op. 2, No. 1, first theme; about the sketch 2 communicated by Nottebohm and the resultant rendering. The sketch shows the error of the upbeat phenomenon of m. 1, cf. Fifth Symphony, Scherzo; in order to correct this [error], an upbeat had to be inserted before m. 1. The weak entry admittedly has some consequences. The grace notes c2 in bars 5 and 6 derive from the upbeat quarter note. About steps of the third (treated in vol. I! 3 ) e.g. Handel, Variations in G major; steps of a second in Brahms’ Handel [Variations] , variation 4, admittedly with intervening fifth.

© Translation Ian Bent, 2022-23

Footnotes

1 i.e. exercises in 4th-species, counterpoint (in two voices).

2 The sketch appears on p. 564 of Nottebohm’s Zweite Beethoveniana: nachgelassene Aufsätze, ed. E. Mandyczewski (Leipzig: Rieter-Biedermann, 1887), in the chapter "Frühe Compositionen," pp. 561–567. The sketch has no upbeat at the beginning, thus starts with the F in what is bar 1; the grace-note C in bars 5 and 6 are present.

3 See Schenker, Harmonielehre, p. 314 "Die Terzschritte" and also pp. 315–18 "Die Sekundschritte" (Eng. transl., p. 235–39).